Volkswagen ID.4
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
Volkswagen ID.4
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
Volkswagen ID.4
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien

Forsmak på Volkswagens el-SUV

I det store mylderet av nye elbiler som kommer på markedet i løpet av det neste året, er denne blant de mest interessante. Men det er det ikke så mange som vet ennå.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen starter sin nye elbil-familie med ID.3 som skal på markedet inneværende år. Den karakteriseres gjerne som en bil med utvendige mål som en Golf mens innvendig plass og komfort er på nivå med en Passat.

Bilen har generert lange ventelister, ikke minst i elbil-landet Norge. Vi vet at produksjonen har startet ved Volkswagens nye elbilfabrikk – vi var selv til stede ved åpningen.

Så langt har det vært sparsomt med konkret leveringsinformasjon, men kommunikasjonssjef Anita Svanes hos Harald A. Møller forteller oss i dag at Volkswagen åpner for konvertering til bestillinger for dem som står på venteliste fra og med 17. juni.

– Vi forholder oss til leveringer av ID.3 fra sommeren 2020, men jeg vet ikke nøyaktig tidspunkt per nå. Vi har dessverre ikke anledning til å dele antall forhåndsbestillinger, men interessen har vært stor og vi har fortsatt biler tilgjengelig for norske kunder, sier hun videre.

Da ID.4 ble vist som konsept i 2017 het den ID.Crozz og var mer kupeformet

ID.3 vil nok dekke behovet som familiebil for svært mange, men ikke alle. Noen trenger mer plass, og nordmenn flest er svært opptatt av firehjulsdrift. Det får du ikke i ID.3 som kun har drift på bakhjulene.

Da kan den kommende ID.4 være et aktuelt alternativ å vente på. Den får ytre mål omtrent som en Tiguan, og med batterier i gulvet og kompakte drivlinjer kan du regne med meget god innvendig plass til hele familien med oppakning.

Se spionbilder av ID.4 kamuflert som en Opel

Også ID.4 skal i første omgang tilbys med bakhjulsdrift, men det ligger i kortene at den senere også kommer med firehjulsdrift. Volkswagen vil tilby forskjellige batteripakker til bilen som i beste fall får rekkevidde på opptil 50 mil per opplading.

Trolig vil de tilby en basisutgave med en batteripakke på 45 kWt og motoreffekt på cirka 150 hester, samt en «long range»-versjon med 77 kWt og 205 hk.

Volkswagen hevder ID-modellene vil være karbonnøytrale når de ruller av samlebåndet ved den hypermoderne fabrikken Zwickau, og med norsk strøm fra ren vannkraft er muligheten stor for at de kan forbli det gjennom levetiden.

Tidligere er det antydet fra Volkswagens side at produksjonen av ID.4 skal starte mot slutten av 2020, men etter nedstengning på grunn av pandemien regner vi med at den skyves inn i 2021.

Mens ID.3 primært skal selges i Europa er ID.4 planlagt for et globalt marked, inkludert Kina og USA. Kina er Volkswagens suverent største marked, og der blir ID.4 den første av i alt ti nye elbiler som skal på markedet innen 2023.

ID.4 er selvsagt klargjort for hurtiglading slik at man fyller batteriene fra null til 80 prosent i løpet av en halvtime.

Med e-tron allerede godt etablert som bestselger i det norske markedet, Taycan med noen tusen på venteliste, to ID-modeller innen et år, Skoda Enyaq og Elborn fra Seat i nær fremtid, er det liten tvil om at Volkswagen Gruppen posisjonerer seg til et fremtidig høyt elbilsalg.

Og mens vi venter på mer informasjon om ID.4 kan du jo studere våre eksklusive renderinger som gir en pekepinn på hva vi har i vente.

Powered by Labrador CMS