Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid
Ford Explorer Plug-in Hybrid

Nå kommer Fords store Explorer

For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.

Publisert Sist oppdatert

De første eksemplarene av den nye, store 7-seters SUV-en Ford Explorer plug-in hybrid er kommet til Norge.

- Nye Ford Explorer ladbar hybrid er den største og råeste SUV-en vi noen gang har tilbudt våre norske kunder. Her er det god plass til 7 personer, alt av utstyr er standard, den kan trekke henger på 2500 kg og kjøre opptil 42 km på ren elektrisitet. Dette er en drømme-SUV for Norge, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

Under panseret på nye Explorer ligger Fords 3,0-liters V6 EcoBoost-motor. I kombinasjon med en elektrisk motor gir den en totaleffekt på hele 457 hk og dreiemoment på solide 825 Nm. Litium-ion batteriet er på 13,6 kWt.

Den elektriske rekkevidden er inntil 42 kilometer basert på WLTP-syklusen. Blandet forbruk er oppgitt til 0,31 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 71 g/km.

Nye Ford Explorer er den sjette generasjonen av det som ifølge Ford er Amerikas mest solgte SUV.

Velutstyrt
Den Ford Performance-inspirerte Explorer ST-Line koster fra 887.500 kronerFor den luksuriøse Explorer Platinum vil prisen være fra 904.500 kroner

På listen over standardutstyr finner vi blant annet 20-tommers felger, LED hovedlys, 12,3-toms heldigitalt instrumentpanel, panorama soltak, 10-veis elektriske skinnseter med massasje, forseter med varme og kjøling, varme i baksetene, elektrisk nedfelling av tredje seterad, adaptiv cruisekontroll med køassistent og filsentrering, handsfree bakluke og premium lydanlegg fra B&O.

Elektrisk kjøring

Forventet ladetid til 100 % fra en 230-volts kontakt er under 5 timer og 50 minutter – eller ca. 4 timer og 20 minutter med en Ford veggmontert ladeboks.

Explorers parallellhybridsystem gjør at du kan benytte kreftene og dreiemomentet fra begge motorene når du virkelig trenger det. Med Fords avanserte 10-trinns automatgirkasse blir både drivstoffeffektiviteten og kjørekomforten ytterligere forbedret.

Syv kjøremodi

En elektromekanisk clutch sørger også for at kreftene mellom akslene sømløst justeres på 100 millisekunder.

God plass

Elektrisk nedfelling av tredje seterad er standard. Med andre og tredje seterad foldet ned har du hele 2274 liter bagasjeromsplass. I kupeen er det også rikelig med oppbevaringsrom for passasjerene i alle de tre seteradene.

Forsetene leveres med både varme og kjøling, massasje og 10-veis elektrisk justering for maksimal komfort.

Oppvarmede seter i andre rad, trådløs lading av mobiltelefon, oppvarmet ratt og elektrisk justering av rattstammen er noen av komfortfunksjonene som leveres som standard. Bilen leveres også med premium B&O lydsystem med 14 høyttalere og 980 watt som standard.

- Med sin massive karisma, sin enestående tilstedeværelse på veien og med alt utstyr som standard er det egentlig bare valg av farge og eventuelt hengerfeste kundene trenger å tenke på. Vi garanterer at de får en helt unik SUV med kjøreglede, plass og krefter i massevis, lover Ford-direktøren.

En direkte konkurrent til Ford Explorer blir nylig omtalte Toyota Highlander, men den kommer ikke til Norge før i 2021.

Powered by Labrador CMS