Rogaland Bilmuseum
Eksklusivt? Hva kan bli mer eksklusivt enn en ungdomsgrupperestaurert Fordson varebil fra 1947? - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
En av den håndfull-antall Troll som ble bygget - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Klassisk MG TF fra 1955 - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Amcar på plass også: Chevrolet Apache fra 1960 - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Det var mye pioner-elbil innsats i Rogaland. Derfor er det ikke unaturlig med en tidlig Th!nk her nede. Den stammer fra 1996 og den tiden den egentlig het Pivco City Bee. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
En sjeldenhet. Disse SS-Jaguarene kom som regel med fire dører. Denne er fra 1938. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
En sjeldenhet. Disse SS-Jaguarene kom som regel med fire dører. Denne er fra 1938. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
En typisk"Norges-bil». Volvo Amazon stasjonsvogn fra 1968. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Og Norges mest populære i sin tid, VW Boble. Denne er fra 1966. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Denne, en Rover 95 P4 fra 1963, tilhører faktisk klubben. Og sommerkjolen ved siden av tilhører formannens kone! - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Denne SAAB 93 fra 1957 er nesten mer original enn originalen og var invitert til Mille Miglia i år. Saab har faktisk en historikk derfra. Så da blir det vel en sjans neste år. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Volvos PV fra 1957 tilhører også den type hverdagsbiler som fortjener evig liv. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Jaguar E Type er et virkelig ikon. Denne er fra 1970 - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
En pust i bakken med noen motorsykler. Selvfølgelig må det være med noen Tempoer (Tempi i flertall?) siden vi er i merkets hjemme-fylke. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
En pust i bakken med noen motorsykler. Selvfølgelig må det være med noen Tempoer (Tempi i flertall?) siden vi er i merkets hjemme-fylke. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Her står en engelsk Coventry fra 1939 nærmest, med en 1961 Puch ved siden av - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Denne tohjulingen er en tysk Victoria fra 1939 - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Så er vi på førkrigsbilene. Sven Kvia er fremdeles Opel-forhandler i Stavanger. Dette er deres første demobil, fra 1938. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
En mektig 1916 Buick, seks sylindre og nesten fire liter. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
McLaughlin ble General Motors of Canada i 1918. Men før det bygget de blant annet denne 5,2-liters firesylindrede modellen i 1912. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Landau Sedan het denne karosseritypen på en 1928 Pontiac som har vært i Norge hele livet. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
En Marmon med en spesiell historie. Dette var dronning Mauds private bil med masse komfort og en silkemyk rekke-åtter. Men hvorfor kjøpte vår dronning som kom fra England en amerikansk bil? - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Dersom du ønsker deg en T-Ford, får du dem ikke yngre enn denne. En 1927-modell – det var det året produksjonen ble stanset og fabrikkene forberedt på den nye A-Modellen. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Museets eldste. En Maxwell fra 1905. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
En Austin Seven fra 1937 er presentert som et ekte"låvefunn». Men høna på taket sies å være en Plymouth Rock. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Glimt fra litt-a-vært avdelingene - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Glimt fra litt-a-vært avdelingene - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Glimt fra litt-a-vært avdelingene - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Fra deleavdelingen har vi hentet dette fantastiske instrumentet: en forgasser fra en Moskvitch. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Rekvisita og deler finnes det også - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Rekvisita og deler finnes det også - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Gammelt diagnoseutstyr - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Gammelt diagnoseutstyr - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Gammelt diagnoseutstyr - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Gammelt diagnoseutstyr - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Forstillings-innstillings-innstiller. Før elektronikk-alderen. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Det er ikke noe problem å få biler ut eller inn – hvis noen medlemmer ønsker å bruke bilen sin en helg, sier Gammelbilvenn-formannen Odd Arild Sundsteigen. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Et par godbiter til sist. En 1957 Jensen, for eksempel, type 541 med termostatstyrt åpning for kjøleluften foran. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
En brannbil bygget hos Benz i Gaggenau i 1925 og eies fremdeles av Time kommune. Gammel historie: denne bilen ble alltid startet på sveiva. 4 sylindre og nesten fem liter var tungt arbeid.
En dag en mekaniker lå under bilen for å ordne med noe, hørte de andre:"Gutta! Vet dere hva? Det er en selvstarter her». - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Man behøver ikke si Triumph 1800 Roadster 1948. Nøy deg med å si Bergerac-bilen, så vet fremdeles alle hva det dreier seg om. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Et siste glimt fra en viktig Rogaland-attraksjon. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Rogaland Bilmuseum
Og et velkommen tilbake, men helst på en søndag, fra klubbens formann, Odd Arild Sundsteigen. - Foto: Jon Winding-Sørensen

Rogalandsrunden. I dag: Alle gode ting er tre-museet

Jon Winding-Sørensen har gjort et raid i Rogaland og møtt alt fra Norges ferskeste racerbane (under bygging) til Norges mest rustne motormuseum. I dag går vi på et bilmuseum som forhåpentlig har like mange liv som katta.

Publisert Sist oppdatert

Første gang jeg besøkte Rogaland Bilmuseum var i forrige århundre. Jeg var lett imponerte den gangen også.

En imponerende samling biler og folk som tok dette med bilkultur på alvor – og brukte både tid og seriøse penger på det – det var ikke hverdagskost for 30 år siden.

Andre gang var vel 15 år siden omtrent. Jeg måtte kjøre litt andre veier før jeg fant det – det viste seg at det gamle var nedlagt og et nytt hadde oppstått.

Fremdeles i regi av Gammelbilens Venner – en av de mer aktive historisk-bil-klubbene i landet.

Så oppdaget jeg at de måtte legge ned i 2015 – eieren av lokalet de brukte trengte det åpenbart til egne greier, og ble litt lei meg, og tenkte bare litt på det innimellom.

Men ikke nok, åpenbart. For det har altså gått meg hus forbi at de har åpnet igjen. Særheim heter stedet nå, i Klepp kommune.

– Og dermed er vi den andre severdigheten i kommunen, sier klubbens formann Odd Arild Sundsteigen som spesialåpner dørene for BilNorge en vanlig hverdag. Den har egentlig åpent bare hver søndag.

– Men det har sin fordel. Den andre severdigheten er bare noen steiner nedi veien her, sier han (men etterpå snakker han med respekt om både Kleppvarden og alle de andre bronsealderfunnene i kommunen).

Med mulighetene for en ny lokal attraksjon har kommunen vært en god støttespiller da arbeidet med å bygge om en gammel sædfabrikk (kuer) ble satt i gang. Støtte fra lokal bank har de også fått, og sågar et korona-tilskudd da de måtte stenge det hele på våren.

Men storparten av innsatsen kommer fra medlemmene og klubben. Kanskje så mye som 10.000 arbeidstimer på dugnad – helt nytt gulv for eksempel.

Det skulle ikke forundre meg om det i tillegg til dugnaden har gått med en million kroner til alt arbeidet, men dette er en klubb som åpenbart er godt drevet og har råd til slikt.

«Økonomisk har vi stadig en del utgifter til oppussing av kjellerlokalene» står det i siste årsberetning, «Men vår egenkapital økte fra 383.000 til kr. 450.000»!

Sundsteigen forteller hvor pengene kommer fra:

– Noen av bilene i museet eies av klubben, men det er stort sett medlemmene som har bilene sine her – og de betaler en fast sum for lagringen.

(Bare det er jo genialt. Museet får betalt for å vise frem attraksjonene!)

– Så leier vi ut møtelokaler til andre klubber, fortsetter han, – og så har vi lagerplass, og etter hvert et verksted, i kjelleren som det blir betalt for. Museet genererer inntekter, vi arrangerer delemarked, og så har vi jo medlemskontingenten.

Klubben har fremdeles et medlemsblad i trykt form. – Vi må jo det sier Sundsteigen. – Det er 380 medlemmer her, men jeg har mailadresse til bare 240 av dem. Noen har ikke en gang mobiltelefon.

Men selv om det er en grånende forsamling som har bilene sine her, og som er de mest aktive, er det også åpenbart at motor-interessen i området er enorm. Det ville vært underlig om ikke Gammelbilklubben også merker det etter hvert.

Bilene som vises, er en herlig blanding av gammelt og nytt. Av såkalt eksklusivt og såkalt hverdagsbil.

Hva kan bli mer eksklusivt enn en Fordson varebil fra 1947 mekket av en ungdomsgruppe fra Sirdal?

Ikke si at en Lamborghini eller California-importert Ferrari er mer eksklusiv – slike står det i annenhver garasje i dette distriktet.

Kanskje kan det bli klubbens neste oppgave: å overbevise alle Porsche-kjørerne i området om at en Jensen 451 kanskje også er verdt å se på, dersom det er fastback man er interessert i, eller hva med en to-dørs Jaguar SS Coupé fra 1938? Den er faktisk mer sjelden enn en Porsche Carrera GT.

Og ikke fortell meg at noen av dagens superbiler ser tøffere ut på asfalten enn en E-Jag coupé fra en av de tidlige seriene.

Jeg husker at det jeg var spesielt imponert av fra det gamle museet var at de hadde så mye historisk verkstedutstyr. Det har de heldigvis beholdt. Testutstyr, og prøvebenker for dieselpumper og gammelt forstillings måleutstyr, og skikkelig verktøy.

De har et stort delelager (som de faktisk også selger ut fra med lange delelister i medlemsbladet (2 bremsetromler til Renault Fuego for eksempel) med blant annet en av de mer imponerende forgassere jeg har sett.

Denne tilhørte en Moskvitch!

Og de har gamle radioer og symaskiner og mye annet av det obligatoriske «se-pappa» utstyret som hører med et sånt sted i tillegg til slikt pappa kan peke på og si «sånn hadde jeg da jeg var liten».

Her skal du få bilder av noe av det jeg fikk med fra Rogaland Bilmuseum denne gang. Du finner alle informasjoner om museet og klubben her: http://gammelbilensvenner.123hjemmeside.no/431272606

Powered by Labrador CMS