Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Turbo

Porsche lanserer ny 911 Turbo

Toppmodellen, 911 Turbo S, er allerede på markedet. Nå følger den litt mer moderate 911 Turbo i to karosseriformer – Coupé og Cabriolet.

Publisert Sist oppdatert

Nå har jo etter hvert Porsche innført turbo over så godt som hele linjen, men de opprettholder selvsagt sin godt innarbeidede Turbo-betegnelse. Den finner man jo sågar på Taycan, som slettes ikke har noen turbo.

I mars presenterte Porsche 911 Turbo S-modellene med hele 650 hestekrefter, og nå følger de litt «folkelige» 911 Turbo.

Skjønt folkelig – bilene har en sekssylindret bokser med et slagvolum på 3745 ccm, toppeffekt på 580 hk (opp 40) og maks dreiemoment på 750 Newtonmeter – også det en økning på 40.

Omsatt til ytelser betyr det null til hundre på 2,8 sekunder og toppfart på 320 km/t.

Kreftene fordeles til alle fire hjul via en 8-trinns dobbel clutch girkasse (PDK i Porsche-vokabularet). Firehjulsdrift og -styring er standard i 911 Turbo-utgavene. Det samme er aktivt chassis.

Hjulutrustningen sørger for solide fotavtrykk – 255/35R20 foran og 315/30R21 bak. Sporvidden foran er økt med 42 mm fra forgjengeren. Bak måler bilen eksakt 190 cm i bredden.

Solide bremseegenskaper er alfa og omega i biler på dette nivået – skivene foran har en diameter på 408 mm mens de bak er 380 mm. Røde calipere er selvsagt standard.

Blant tilleggsutstyr du kan krysse av for er karbon-keramiske bremser, sport-chassis som reduserer bakkeklaringen med 10 mm, sportseksos (lånt fra Turbo S), samt en Sport-pakke med snacksy detaljer i karbon for eksteriør og klart glass i baklyktene.

Bestiller du Lettvekt-pakken reduseres vekten med 30 kg, primært gjennom eliminering av baksetet som uansett har begrenset nytteverdi.

Norsk pris er foreløpig ikke klar, men i Tyskland koster den lukkede versjonen 180.811 euro og den åpne fra 194.035. I Norge koster Turbo s-versjonene godt og vel tre millioner, så kanskje du får en vanlig Turbo for rundt to og en halv.

Powered by Labrador CMS