-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Femsifret Urus
Husker du ramaskriket den gang Porsche skulle bygge SUV? Det er ikke altfor fjernt å anta at Cayenne reddet Porsche. Får vi en lignende historie med Lamborghini?
To år har det tatt, så er Urus nummer 10.000 produsert.
Den er matt svart, har karbon-fiber pakke både ute og inne, og interiøret er Ad Personam-tilpasset i svart og oransje. Bilen skal ikke til museet, men til Russland.
I en bransje der 10.000 biler lett produseres på ett skift, låter det kanskje ikke så mye, men i Lambo-sammenheng er det overveldende.
Den gamle bestselgeren, Gallardo, brukte 11 år på å komme opp i 14.000 eksemplarer da produksjonen av den stanset i november 2013.
Det tallet representerte da halvparten av alle Lamborghinier som var produsert siden fabrikken startet i 1963.
Store serier? Ikke akkurat.
I 2010 var fabrikken så vidt over 1000 produserte biler, i 2012 brøt man 2.000 grensen, og i 2017 endte det med 3.800 biler.
2017 er et vannskille-år, det er nemlig siste året uten Ursus.
Året etter begynte det å skje ting: 2.327 biler i første halvår – i den summen fant vi de første 50 Urusene. Andre halvår endte på over 3.400 biler, og i fjor ble totalen godt over 8.000 – flere enn 5.000 av dem var den nye SUV-en.
Det var denne Urusen som altså ikke hadde noe med et edelt sportsbilmerke som Lamborghini å gjøre – ifølge feinschmeckerne!
I 2017 monterte Lamborghini et helt nytt produksjonsbånd for Ursus, modellert etter Factory 4.0 systemer, med AI som hjelper teknikerne gjennom hele prosessen. Fabrikkens grunnflate ble doblet, fra 80.000 til 160.000 kvadratmeter.
I fjor åpnet man et helt nytt lakkanlegg for denne modellen – også den et Factory 4.0 eksempel.
Omtrent samtidig presenterte man en helt ny eksteriørfarge-palett for kundene – noen av innslagene var Lamborghinis signalfarger – gul, oransje og grønn, men med fire lag og ekstra effekter gir det et litt annet resultat enn sprøytelakkert for 40 år siden.
Lamborghini var på full fart forbi 10.000 bil-merket i 2020. Det skal bli spennende å se resultatet etter den global pandemien.