img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Notiser:

Nye penger til Aston Martin
Financial Times melder at Aston Martin er reddet igjen, blant annet ved at Lance Stroll (Racing Point Formel 1-team) har fått på plass et konsortium som skal inn med £ 182 millioner, tilsvarende 20 %. Med i konsortiet finner vi blant annet Anthony Bamford – JCB entreprenørmaskiner og ivrig samler av klassiske biler. En rekke investeringer (elbiler bl.a.) er utsatt.
31-01-2020 // 09:53
Toppskifte hos Jag-LR
Sammen med tallene for 3. kvartal sa Ralf Speth, toppsjefen for Jaguar Land Rover, at han trekker seg når vi kommer til september. Tallene viste overskudd for andre kvartal på rad, med en omsetning som økte med 2,8 % til tross for et fall i volumet på 2,3 %. Spareprogrammene virker – og skjerpes. Det er bare noen dager siden det kom melding om enda 500 arbeidsplasser i Halewood som ryker.
31-01-2020 // 09:50
16.000 diesel-overtramp
Fire tyske byer har forbud mot dieselbiler på spesielle strekninger. Til sammen ble det registrert mer enn 16.000 overtredelser på det feltet i fjor. De fleste i Darmstadt, men også Stuttgart kom godt opp på listen. I Hamburg og Berlin var det færre anmerkninger, og det kom av slappere overvåking er det foreløpig ikke sagt noe om.
31-01-2020 // 09:01
Tettere mellom VW og Microsoft
Disse to gigantene samarbeider allerede om å nette bilene i skyen, men nå utvides samarbeidet til også å gjelde bærekraft, medarbeider-engasjement og digital opplæring. I forbindelse med det siste opprettes det et software-akademi, «Fakultät 73». VW er omhyggelig med å presisere at dette er storveis nerdehumor. 73 er yndlingstallet til Sheldon Lee Cooper i «Big Bang Theory» dessuten – i binærsystemet skrives 73 1001001 både forlengs og baklengs. Moro gitt.
29-01-2020 // 16:11
Grønn, norsk verdensrekordrakett
Engelske Bloodhound, som er på jakt etter hastighetsrekorden på land (foreløpig har den nådd 1010 km/t) trenger enda mere trøkk. Det skal den få fra norske Nammo som har utviklet et «grønt» drivstoff til sin kompakte CubeSat-rakett. Hydrogen Peroxide heter drivstoffet, egentlig vann med et ekstra oksygen-molekyl. En slags avansert 600-graders damp-rakett.
29-01-2020 // 09:55
Tung start for E-Go
Den tyske bybilen E-Go fikk mye publisitet i fjor, men ikke nok åpenbart. De solgte 540 av den – et slags mål var 1000. «Det gikk ikke helt som planlagt» sa Günther Schuh, firmaets grunnlegger. Men han håper på 5.100 biler i år, og regner da med et tap på oppunder 90 millioner euro. Snart forfaller et stort lån også – her trengs det åpenbart friske penger.
28-01-2020 // 14:25
GM investerer i el
GM skal legge 2,2 milliarder dollar inn i den gamle Hamtranck-fabrikken (Detroit) der de skal bygge en elektro-pickup, og den nye robotaxien Origin. I dag bygger 900 ansatte Chevy Impala og Cadillac CT5, som nesten ikke selger. Målet er at fabrikken etter ombyggingen skal gi arbeidsplasser til 2200 medarbeidere.
28-01-2020 // 11:56
Euro-vekst for Toyota
Toyota legger planer som skal sørge for en Europavekst på 40 % frem mot 2025. Det betyr 1,4 millioner biler det året. At de tar med både Russland og Tyrkia i Europa-begrepet gjør kanskje oppgaven litt enklere? Mye av veksten vil komme fra den nye Genève-SUV-en, men Toyota lover også 40 andre nye modeller i perioden – også plug-in og el-modeller.
23-01-2020 // 14:58
Grønn kvote synker
For fem seks år siden lå 70 % av de nyregistrerte bilene i Tyskland på den grønne delen av forbruks-deklarasjonen. I fjor var det bare 63,6 % som lå i A+, A og B kategorien. SUV-populariteten er en grunn. At man har gått over til WLTP på disse skjemaene spiller mindre rolle sier tyskerne. Hvis kundene ser på noe, er det fargen. Resten har de vanskelig for å forstå.
23-01-2020 // 14:57
Alternativ interesse for Brussel
Brussel kan skryte på seg tiårets første tresifrede bilutstillingsarrestasjon. Søndag arrangerte Extinction Rebellion en ganske heftig demonstrasjon utenfor bilutstillingen i byen. Bakgrunnen var – ifølge en talsperson – at bilbransjen lyver for å få solgt flere biler. Det endte med at 185 personer ble anholdt. Utstillerne venter, på sin side, rundt 500.000 vanlige besøkende.
22-01-2020 // 15:02
Dystre haste-tall fra Daimler
Det er eksepsjonelt at Daimler sender en ad hoc melding om foreløpige årsresultater. Og de ser dystre ut. For 2019 regner man med et driftsresultat på € 5,6 mrd., halvparten av 2018-resultatet som også hadde sunket i betenkelig grad. Dieseltøv er blitt dobbelt så dyrt som man regnet med. Regnskapet skal legges frem den 11. februar. Ola Källenius kan nok konkludere med at det han overtok var i ganske dårlig forfatning.
22-01-2020 // 10:01
2019 sett ovenfra
Økt bilsalg i Europa, nedgang i Kina og USA. Også i India og Japan var tendensen nedadgående. Vest-Europa endte på ca. 14,3 mill. USA kom på 16,9 – første gang siden 2014 de var under 7 mill. (men truck-tallet økte). Og i Kina endte nedgangen på nesten 10 %, til ca. 21 mill.  Japan: minus 2 %, 4,3 mill. India minus 12,7 %, ca. 3 mill. – men Brasil: pluss 7,7 % - ca. 2,7 millioner biler.
22-01-2020 // 09:35
Kia går med strømmen
I Norge ser vi kanskje på Kia som et elbil-merke. Det gjør ikke Kia, men nå setter de i gang offensiven. Produsenten har nettopp lagt frem sin Plan S. Flunkende ny elbil neste år. Den blir også til SUV og MPV. Om fem år skal elbiler representere 25 % av Kias volum. I 2025 skal de ha, lover de, en komplett E-palett – der man også finner 800 Volt konstruksjoner.
22-01-2020 // 09:35
Ikke Giga i Tyskland
De første antydningene til planer for Teslas fabrikk i Brandenburg utenfor Berlin har dukket opp. Her blir det CO2-fotavtrykk! 500 trucker og 6 godstog skal forsyne fabrikken daglig. Intet solcelletak og ingen lokal produksjon av batterier. Det er snakk om 109 Megawatt strøm som må kjøpes og om å felle 155 hektar skog. Dette kan bli et interessant kjederegnskap.
21-01-2020 // 13:57
VW kjøper batteriprodusent
Reuters melder at Volkswagen skal kjøpe seg inn med 20 % i den tredje kinesiske batterifabrikken Guoxuan for å få bedre kontroll over det virkelige vitale leddet i elbilproduksjonen: batteriet. Siden det ikke er sagt noe offisielt om handelen ennå, spekuleres det i om disse batteriene først og fremst er beregnet for VWs elektriske modeller. JAC-fabrikken, der de bygges, ligger vegg i vegg med Guoxuan.
21-01-2020 // 13:57
Great Wall overtar GM i India
Det var the Economist som meldte det først, men nå melder Reuters det også. Kinesiske Great Wall skal kjøpe GMs 160.000 biler-i-året fabrikk i Maharashtra. GM trekker seg åpenbart ut av India, på tross av at man regner med at det blir verdens tredje største marked i 2026. SAIC har allerede kjøpt to fabrikker der fra GM, der denne kineseren bygger MG.
20-01-2020 // 09:47
Likestilling i Genève
Genève har innført sine egne trafikkskilt. Nå setter de opp 250 av dem med seks forskjellige motiv der hele poenget er at herrer er byttet ut med kvinner. Det tradisjonelle fotgjengerovergang-skiltet har for eksempel kommet i to nye versjoner, en med en hestehaledansende ung jente og en med en middelaldrende dame. Samtidig jobber byen med å døpe om en rekke gater i mer femi retning.
19-01-2020 // 10:37
Bil fra Foxconn og Fiat
FiatChrysler bekreftet at de er i samtaler med Hon Hai om å sette opp en joint venture for produksjon av elbiler og sammen utvikle IoV- (Internet of Vehicles) forretningsområdet. Hon Hai er basert i Taiwan og eier kinesiske Foxconn – kanskje bedre kjent som dem som sysselsetter 250.000 personer som setter sammen Apples iPhones.
19-01-2020 // 10:36
Ut og slakte kuer
VW-sjefen Herbert Diess sendte et solid budskap da han talte for 120 toppledere i Berlin. Han klaget over manglende forståelse for hastverk i rekkene, han snakket om radikal endring av kursen, om hellige kuer som måtte slaktes, og han klaget over at de ikke fikk investorene til å vurdere VW som et tech-selskap, slik som Tesla blir. «Tiden for klassiske bilprodusenter er forbi». Så spørs det om budskapet har kommet tidsnok.
18-01-2020 // 16:31
VW litt opp
Egentlig hadde Volkswagen regnet med et 2019 på nivå med 2018. Men da det hele var telt opp endte de på 6,278,300 biler. Det er 0,5 % flere enn året før og betyr også voksende markedsandel, for totalmarkedet har sunket. De er spesielt stolte av mer enn 80.000 elbiler – en økning på ca. 60 %. Totalt med Lamborghini og Skoda og MAN og alt endte Volkswagen-gruppen på 10,8 millioner biler i fjor.
17-01-2020 // 09:24
Lys i Aston-tunnelen
Aston Martin avsluttet et problematisk år med å fortelle at utleveringer til kunder endte 12 % over fjoråret. Der var det nok noen overliggere, for salg til forhandlere endte på 5.809 biler – ned 7 %. Aksjekursen har rast fra £ 19 til £ 4,50, men nå rapporteres det at Geely er på vei inn med både penger, organisasjon og kompetanse. Geely eier en liten del av Daimler, Daimler eier en liten del av Aston.
16-01-2020 // 09:36
Rolls krysser 5K-grensen
For første gang har Rolls-Royce solgt mer enn 5.000 biler på et år. En økning på mer enn 25 % gjorde at de endte på 5.152. Nord-Amerika er største marked, Cullinan er sterkt etterspurt. De siste eksemplarene av Ghost ble produsert i 2019 – den nye kommer i fjerde kvartal i år. Torsten Müller-Ötvös presiserte at han regnet ikke med tilsvarende vekst i år.
15-01-2020 // 09:33
Jag/Land Rover på nedtur
Jaguar og Land Rover endte på 557.706 biler i fjor. Det tilsvarer en nedgang på 6 % og skyldes ikke minst en tosifret tilbakegang i Kina. Men bildet endret seg i andre halvår. Da bedret alt seg i Kina, og i desember hadde globalt volum igjen økt med 1,3 %. Litt viktig er det også at de igjen tjener penger. 156 mill. pund for det kvartalet som endte i september.
15-01-2020 // 09:32
Mercedes på premium-toppen
2.456.343 personbiler ble utlevert fra Daimler i fjor. Det betyr blant annet økning for niende år på rad. Men 117.000 av dem var smart-biler, så Mercedes-Benz endte på 2,34 millioner. Dermed er de fremdeles solid foran BMW når man teller på merkebasis. Men de nådde ikke helt BMW på gruppe-basis. Mercedes-AMG ble det forresten solgt flere enn 130.000 av.
14-01-2020 // 10:44
BMW størst, men ikke først
BMW fortalte at de solgte 2,52 millioner biler i fjor. Men da tok de med Minier og Rolls-Roycer også. Dermed kan de kalle seg den største produsenten av premiumbiler. Men med «bare» 2,17 millioner der det sto BMW på panseret, må de allikevel se seg slått av Mercedes som vant merkekonkurransen nok en gang.
14-01-2020 // 10:43
<< Forrige 25  Neste 25 >>
 
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).