img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Notiser:

Oppsving for alternative
I første halvår ble det i Europa solgt cirka 34 prosent flere biler med alternative drivløsninger, enn på samme tid i fjor. Litt over 600.000 biler endte det med. Plug-in hybrider øker mest, med 46 %. Norge økte med 58 %, ifølge ACEA. Men i Tyskland solgte de 88.000 alternative i første halvår – mer enn det totale norske nybilsalget i perioden. I Europa fordeles markedet slik: bensin 56,7 %, diesel: 36,3 % og andre: 7 %.
10-09-2018 // 16:28
Mange dropper Paris
Mondial de l'Automobile er høstens store bilshow i Paris og finner sted i begynnelsen av oktober. Men årets show blir uten bilprodusenter som står for rundt 40 prosent av billeveransene i Europa, melder Automotive News. Av de store merkene har Volkswagen, Ford, Opel, Nissan, Fiat, Jeep, Volvo, Mitsubishi og Mazda takket nei. Heller ikke luksusmerkene Bentley, Aston Martin, Rolls-Royce og McLaren blir å finne i Paris.
06-09-2018 // 16:41
Dyrere enn lovet
Verband Transport & Environment har sammenlignet brosjyreverdier med virkelig forbruk og konkludert – ikke overraskende – med at de ikke stemmer overens. Under en presentasjon i Brussel hadde de regnet ut at tyske bilister hadde betalt 5,5 milliarder euro for mye i drivstoffpriser i fjor når man sammenlignet virkeligheten med hva de oppgitte forbrukstallene antydet.
02-09-2018 // 10:59
Britisk produksjon synker
Bilproduksjonen i Storbritannia sank med 11 % i juli og endte på 121.000. Så langt i år er produksjonen 4,4 % lavere enn samme periode i fjor. Nå er det ikke sikkert at de neste månedene vil bekrefte at nedgangen akselerer, de siste månedene har produksjonen vært bremset mens man venter på de nye WLTP sertifiseringsreglene. Men at industriens investeringer første halvår er halvert, er meget betenkelig.
02-09-2018 // 10:58
Moody’s senker Ford
Moody’s kutter kreditt-vurderingen til Ford til ett hakk over det markedet kaller «junk», og legger til at det er negative utsikter for bedriften. Ford har møtt mye skepsis etter at den nye sjefen, Jim Hackett la frem sin restruktureringsplan i juli. Det markedet frykter, er ikke selskapets fremtid, men kutt i utbyttet i årene som kommer.
31-08-2018 // 13:55
Dyson satser
Financial Times skriver at støvsuger-giganten James Dyson har søkt om tillatelse til å utvide sitt industriområde i Wiltshire. I første omgang skal det koste ham £ 116 mill. å bygge off-road test bane, hastighetsbane og plass til ytterligere 2000 konstruktører og teknikere. Det hele et ledd i hans £ 2 milliarders planer om å utvikle og produsere sin egen elektriske bil.
31-08-2018 // 10:59
Smekk på fingeren
Kortversjonen er at da Volkswagen innrømmet dieseljuks i USA og betalte en kjempebot, sa de samtidig ja til å bli overvåket av et kontrollutvalg som skulle påse at de oppfylte snill-gutt kravene fra myndighetene. Nå melder Larry Thompson, tidligere statssekretær, og hans 60-mann sterke team at VW ikke oppfyller krav om åpne dokumenter og personlig ansvar for de involverte. Tre år skal overvåkingen vare.
29-08-2018 // 10:21
Superladere fra Australia
Fra Australia forteller ladesøyle-produsenten Tritium at de jobber med en på 100 kW. Foreløpig mangler de imidlertid biler til den ladefarten. Porsches kommende Taycan er i nærheten av å kunne bruke slike verdier. Men kineserne forteller om kommende ladere med 900 kW. Deres ladere er imidlertid ikke kompatible med CCS- eller Chademo-kontakter.
29-08-2018 // 10:17
Toyota investerer tungt i Uber
Samtidig som Uber forteller at de skal satse mer på sykler og scootere i metro-områder, forteller Toyota at de investerer 1/2 milliard dollar i selskapet. Deler av avtalen går på at Uber skal overføre sin robotsjåfør-teknologi til minivan’en Siena. Bilene skal være i drift i 2021.
28-08-2018 // 15:36
WLTP influerer bilvalget
Den tyske markedskonsulenten PULS har spurt tyske bilkjøpere hva WLTP betyr for deres bilvalg. Det er åpenbart at Audi og VW har de største problemene, mer enn 60 % av deres kunder sier at usikkerheten rundt den nye målemetoden påvirker bilvalget deres. Undersøkelsen bekrefter også at alt for få bilforhandlere har utarbeidet en alternativ strategi.
28-08-2018 // 15:28
382.000 EV i Kina i år
Selv om Kina er det desidert største elbilmarkedet i verden, utgjør de elektriske bilene en svært beskjeden del av det samlede, kinesiske bilmarkedet. Like fullt økte EV-salget i årets sju første måneder til 382.000 biler, opp 82 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Statsstøtte på opp til 75.000 yuan (92.000 kroner) per passasjerkjøretøy er markedets viktigste driver i følge Automotive News China.
24-08-2018 // 13:58
Nedgang for Continental
Continental er den største børsnoterte bilkomponent-produsenten i Europa. Etter årets andre profit warning, der de skrudde ned marginforventningene fra 10 til 9 %, og omsetningen fra € 47 mrd. til 46, ramlet børsverdien med 14 %. Ikke siden krisen i 2009 har aksjen hatt et like bratt fall.
24-08-2018 // 08:41
Geely nummer tre
Etter første halvår viser det seg at Geely har klatret forbi en rekke konkurrenter og blitt nummer tre på det kinesiske bilmarkedet. Bare General Motors og Volkswagen ligger foran nå. 766.630 biler er opp 44 %, og en omsetning på ca. $7,8 mrd. er 36 % mer enn i fjor. Konkurrenter som Chang’an og Brilliance sank med mer enn 10 %, mens Great Wall datt med hele 23 %. Markedet økte med 1,6 %.
24-08-2018 // 08:41
Kø etter Magneti Marelli
FiatChrysler skal skille ut Magneti Marelli på samme måte som de skilte ut Ferrari. Først i køen ser det ut til at man finner amerikanske KKR, et investeringsselskap som allerede har interesser i komponentindustrien, bl.a. gjennom japanske Calsonic Kansei. Verdien på Marelli med 43.000 arbeidsplasser i 19 land, kan vise seg å bli så høy som € 6 mrd.
24-08-2018 // 08:40
Daimler inn i VW-selskap
Da Volkswagen startet sin bruktportal Hycar (konkurrent til Mobile.de og Autoscout24) for ett år siden, sa de med en gang at de var på jakt etter partnere. Nå skriver Handelsblatt at Daimler planlegger å ta over 20 % av denne bruktbil-portalen. Daimler regner med at i 2025 vil hver fjerde bil, ny og brukt, bli solgt over nettet.
23-08-2018 // 20:45
Økning i bilfinansiering
I Tyskland økte nybilmarkedet med 2,9 % i første halvår, men antall finansieringer – nybil-kreditter – har økt med 8,3 %. Man ser det enda sterkere på bruktbiler. Antall eierskifter gikk ned med 2,1 %, men full-finansiering økte med 4 %. Bil utgjør mer enn 40 % av konsument-finansieringen i Tyskland nå.
23-08-2018 // 20:45
Audi-forsøk i UK
Audi har valgt enkelte forhandlere i Storbritannia som piloter når de nå skal lansere «Audi on demand» - et mobilitetssystem der du kan finne en bil du benytter fra fire til 28 timer. Grunnen til at disse forhandlerne er valgt er ifølge Audi at man har kommet lengre i forhandlingene mellom produsent og detaljist der enn for eksempel i Tyskland.
23-08-2018 // 15:08
VW digitaliserer
Volkswagen er nettopp ferdig med en stor presentasjon i Berlin der de viste frem sin digitale fremtid. Kortversjonen: de investerer ca. 3,5 milliarder euro i sitt nye program «Transform 2025» som bl.a. betyr forenklet IT-struktur, felles plattform over hele konsernet og internettede biler rund baut fra 2020. «Fremtiden tilhører digitale dingser på hjul», sa styremedlem Jürgen Stackmann.
23-08-2018 // 14:15
Suzuki tar verdifull førsteplass
I annet kvartal må BMW overlate vandrepokalen til en liten japaner. Med 11,8 % resultatmargin ble Suzuki kvartalets mest profitable, ifølge Ernst & Young. De har sjekket 16 av verdens store bilprodusenter og plasserte BMW på andreplass med 11,4 % (men fremdeles førsteplass basert på første halvår).
22-08-2018 // 09:50
Problembarnet Bentley
Bentley overtar som Volkswagen-gruppens problembarn etter at de har fått orden på Seat. I første halvår sank volumet med 15 %, omsetningen med 12 % og driftstapet var på 80 millioner euro. Problemet ligger ikke bare hos Bentley – Audi-motorene de bruker har også gitt dem hodebry. Nå håper man på Porsche-sjefen, Oliver Blume som har fått ansvar for alt «Luxus og Sport» i konsernet.
18-08-2018 // 12:53
Bra halvårsstart for Skoda
I juli manglet Skoda bare 300 biler på å bryte 100.000 bils grensen. Dette er en fremgang på 15 %, men enda mer oppsiktsvekkende er suksessen i Tyskland. Der endte de på rundt 16.000 biler – opp 45 %. Et annet morsomt Skoda-fenomen er at på tross av et glimrende SUV-utvalg, er det fremdeles Octavia som er bestselgeren.
17-08-2018 // 09:35
Jobbeplass på verkstedet
VEHO er den finske importøren av Mercedes, og som så mange i den bransjen ser de seg stadig om ette nye måter å binde kundene til seg på. De er for lengst i gang med sitt mobilitetskonsept, «Whim» heter det der, og nå har de hevet seg på en ny bølge: temporære arbeidsplasser. Bruk en plass en time eller et døgn. Siden hovedkontoret ligger like ved flyplassen, er det nok andre enn verkstedkundene som vil benytte dette.
17-08-2018 // 09:31
VW-bøter går til el
Av de 25 milliarder dollar VW betalte i straff i USA på grunn av diesel-tøvet, skal noe over 10 % gå til et miljøvernfond. Dette skal fordeles mellom de forskjellige statene – 22 av dem har allerede planene klare for hva pengene skal brukes til. Ladestasjoner for elbiler er en fellesnevner – blant andre tiltak.
16-08-2018 // 11:05
BMW økte, men ikke nok
I juli solgte BMW 155.000 biler over hele verden, en forsiktig økning på 0,7 %. Ikke uventet lå igjen Mercedes-Benz foran, med 168.000 biler, men den som virkelig overrasket var Audi. Der forsvant det 165.000 biler, vesentlig foran BMW. Årsaken var en ekstraordinær utkjøring av biler, i forkant av den kommende flaskehalsen som heter WLTP.
16-08-2018 // 11:04
Gode tall for VW-eier
Porsche SE er navnet på Porsche- og Piëch-familiens holdingselskap som eier 52 % av stemmeretten hos Volkswagen. Det har de en viss glede av. De har riktignok satt penger i andre selskaper også, men det er VW-resultatet som er hovedmotoren i at de gjorde € 1,9 mrd. etter skatt i første halvår i år. For hele året regner de med et sted mellom 3,4 og 4,4 mrd.
15-08-2018 // 10:31
<< Forrige 25  Neste 25 >>
 
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).