img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Notiser:

Nybilrekord i Danmark
Med utsikter til økte avgifter ble det registrert 26.323 nye personbiler i Danmark i mars. Dette er 6.567 flere enn i samme måned i fjor og historisk månedsrekord. Mest kjøpt ble Nissan Qashqai foran Peugeot 208 og Toyota Yaris. Elbilsalget økte med 377 prosent til 530 biler med Tesla Model 3 på topp (306 biler). Nå ser det ut til at avgiftsforslaget blir trukket. 
01-04-2019 // 08:56
Økende bil-CO2 i Tyskland
I fjor hadde biler med alternative drivstoffer en markedsandel på mer enn 5 prosent i Tyskland. CNG økte mest, med 190 prosent til 10.800 biler. Hybrid økte med 79 prosent til 99.000 og el med 44 prosent til 36.000 biler). Men allikevel økte CO2 utslippet fra bilene med 3,8 gram til 132.2 gram CO2/km for de første tre kvartalene. Man regner med at utviklingen har fortsatt i 4. kvartal. Nedgang i diesel er en åpenbar forklaring.
30-03-2019 // 09:36
Bilfinans på egne ben
Det vakte oppsikt da bilprodusentene egne banker avslutter samarbeidet de har hatt gjennom  takorganisasjonen BDA (Verband der Banken der Automobilwirtschaft). Årsakene er åpenbart flere. Men sterkest later argumentet om tettere samarbeid mellom bank og produsentenes nye mobilitetsløsninger å være. Mercedes-Benz Bank avsluttet forresten forholdet sitt til BDA allerede i fjor.
30-03-2019 // 09:32
Geely tar ansvar for Smart
I hele mars har bransjen vært full av rykter om at Smarts skjebne vil bli avgjort denne måneden (underforstått: når skal merket legges ned – de har jo ikke tjent penger i disse 20 årene.)  Så blir utgangen en helt annen: Daimler og Geely lager et joint venture i Kina og bilene blir helt elektriske fra 2022. Hvor de skal bygges, hvordan de skal markedsføres og andre detaljer må vi vente på.
28-03-2019 // 10:18
Tregt for e-tron
Hver dag skulle det rullet 300 e-tron av båndet i Brüssel nå. Ifølge Bayerische Rundfunk er takten omtrent den halve, først og fremst på grunn av treg levering av batterier fra LGs polske fabrikk. Audi sier generelt at enhver modellintroduksjon er forbundet med utfordringer, men er ikke konkret. De forteller at bilen har 20.000 reserveringer i Europa.
27-03-2019 // 08:03
Tesla-rekord for restverdi
Den tyske bruktbil-overvåkeren Schwacke forteller at nå har Tesla S passert segmentlederen Panamera i restverdi-rankingen. Etter tre år og 60.000 har bilen en restverdi på 60 % av nybilpris i Tyskland. Panamera har 57,4 % og på tredjeplass ligger Audi A8, med 54,1 %. Schwackes segment-snitt er på 51 %.
27-03-2019 // 08:01
Nye assistenter blir plikt
Et forslag fra EU-Kommisjonen i fjor ser nå ut til å bli lov. Der ligger det krav om rundt 30 hi-tech assistentsystemer som må være på plass i alle nye biler fra 2022, og siste frist for gamle bilkonstruksjoner fremdeles i salg er 2024.  For lastebiler legger man merke til dødvinkel-varslere, for personbiler er det alkolåsen som utmerker seg
27-03-2019 // 08:00
1.400 Model 3 på én uke
Det ble registrert 1.381 Tesla Model 3 i forrige uke. Så langt i mars er tallet 3.156 Model 3, viser tall fra OFV. Det er ny all time high for uke- og månedsregisteringer i Norge. BMW i3 (279), Volkswagen Golf (244) og Audi e-tron (214) fulgte på de neste plassene i uken som gikk.
25-03-2019 // 11:41
FIA slår alarm
FIA, takorganisasjonen for verdens bilistorganisasjoner slår alarm om bilfabrikkenes praksis med «Extended Vehicle» - en betalingstjeneste for informasjoner som EUs Gruppeunntak krever, skal stilles til disposisjon for frie verksteder. «Dette begrenser kunders frie valg, vil kunne koste dem € 33 milliarder i 2030 og medføre et tap på nesten like meget for den frie verkstedbransjen».
23-03-2019 // 11:03
Ny Euro-sjef hos Ford
Det har vært stor innsats for å snu Fords resultater i Europa. Nedbygging av 5000 arbeidsplasser i Tyskland er ett tiltak. Et annet er åpenbart ny Europasjef. Nå er det gjort kjent at Stuart Rowley overtar det operative ansvaret i Europa etter Steven Armstrong, gjeldende fra 1. april. Rowley har til nå hatt samme rolle i Nord-Amerika. Armstrong blir styreformann.
23-03-2019 // 11:02
Færre sommer-Porscher
Nå bekrefter Porsche det som Leipziger Volkszeitung skrev, at de dropper nattskiftet på fabrikken der fra 5. august. Svak etterspørsel i Kina sies å være årsak. Hva det betyr i arbeidsplasser og volum, sies det ikke noe om. Samtidig er det lagt ned grunnsten til en ny karosserifabrikk der, og om noen år skal el-Macanen trille av båndene. Anlegget hadde 300 medarbeidere ved starten i 2002. Nå er de 4.300.
22-03-2019 // 14:03
Tyskerne har bestemt seg
Det virker nesten latterlig. Toppsjefene for BMW, Mercedes og Volkswagen har hatt møte hos bilindustriens takorganisasjon VDI, og blitt enige om at fremtidens mobilitet blir elektrisk! Men under dette tilsynelatende forsøket på å slå inn en åpen dør, ligger bl.a. interne uenigheter (batterier vs. hybrid for eksempel), politisk tilnærming, og felles arbeid for incitamenter sammen med spørsmålet: «hva skjer etter batteriene?»
22-03-2019 // 11:46
Merkbart fall for VW
Nesten to prosent færre biler enn i februar 2018 er noe av det Volkswagen må rapportere om. Og i Kina sank volumet med 7 % i februar. Men trøsten er at begge disse verdiene er bedre enn totalmarkedet. VW har med andre ord vunnet markedsandeler. I Europa økte de med 1,1 prosent. Isolert til gamle Vest-Europa var økningen 1,7 %. Og hjemmemarkedet, Tyskland: opp 3,6 %. Ikke bare mørkt.
20-03-2019 // 14:48
Revisjon av ren luft
Europaparlamentet arbeider nå for å sette strengere grenser for skadestoffer i luften. Det er WHO som presser på for å få Parlamentet til å stramme inn grensene for svevestøv, samtidig som EU-kommisjonen skal sørge for å få ned NOx-utslippet enda mer. Det har eksistert luftkvalitets-bestemmelser i EU siden 2010.
19-03-2019 // 20:56
Opel tilbake til Russland
Mens Peugeot skal til USA og Citroën vil jobbe hardt med India, fullfører Opel planer om å komme tilbake til Russland. Det er planlagt tre modeller. Zafira Life og Vivaro som skal bygges på PSA-fabrikken i Kaluga, og Grandland X som skal bygges for det russiske markedet i Eisenach. Opel har ikke vært i Russland siden GM trakk seg ut i 2015 samtidig som de droppet samarbeidet med GAZ og Avtotor.
19-03-2019 // 20:56
Stadig tettere
Auto Bild og Süddeutsche Zeitung hadde hver sin versjon av samme sak: Mercedes-Benz og BMW er i samtaler om sammen å utvikle plattformer som også kan brukes til elbiler. Det skal dreie seg om både kompakt- og mellomklasse-biler, med Electric first, men også brukbare for vanlig motor/drivverk. Selskapene regner med å kunne spare € 7 mrd. hver over en syvårs periode.
18-03-2019 // 15:42
Bremsen på i Europa
Januar var dårligere, da var tilbakegangen nesten 5 % for personbilsalget i Europa. Februar er bedre, med bare 1 prosent tilbakegang til 1,15 millioner biler. Både Tyskland, Frankrike og Storbritannia økte forsiktig igjen, etter fem måneder med nedgang. BMW tapte markedsandeler, Mercedes økte solid, VW sank mindre enn markedet, og både PSA og Renault, uten Nissan, var opp.
18-03-2019 // 13:47
Umusikalsk Ford-sjef
Ford skal kutte minst 5.000 arbeidsplasser i Tyskland og et ukjent antall i England. Den beskjeden kommer samtidig som produsenten forteller at sjefen, Jim Hackett, har fått $ 17,8 mill. i total godtgjøring i fjor (opp fra $ 16,7) på tross av at fortjenesten ble halvert og aksjekursen har rast med 40 %. Umusikalsk er et presist uttrykk for slike kontraster – selv om de ikke alltid har noe med hverandre å gjøre.
18-03-2019 // 13:46
Stor FCA tilbakekalling
Mer enn 850.000 Chrysler- og Jeep-biler blir tilbakekalt i USA fordi de har problemer med å oppnå grenseverdiene for utslipp. Det er selskapet selv som har oppdaget problemet, og tilbakekallingen er frivillig. Modellene det gjelder er Jeep Compass og Journey, samt Avenger og Caliber fra Chrysler, årgang 2011 til 2016.
17-03-2019 // 21:06
Audis tur
Volkswagen har nylig kunngjort: Flere elbiler, færre arbeidsplasser. Nå sier Audi det samme: innen 2023 har de 12 hybrider eller batterielektriske biler. Innen 2025: 30. Samtidig har sjefen, Bram Schot, sagt at «her og der er det for mye fett». De 61.000 som arbeider i Ingolstadt (av totalt 90.000) er beskyttet mot oppsigelser til 2025. Men arbeidstakere som går for aldersgrensen vil nok ikke bli erstattet.
17-03-2019 // 11:21
Nedtur for BMW
BMW fortalte om synkende fortjeneste i 2019 og forklarte den blant annet med WLTP-hikk og handels-uro, og de la til at dette siste elementet ikke kom til å bli mindre forstyrrende i år. Det ble levert ut 2,49 mill. biler, pluss 1,1 %. Og omsetningen var flat på € 97,5 mrd. EBIT falt med 8 % til € 9,2 mrd., men hvis man isolerer bil sank fortjenesten der med 21,6 %, til € 6,2 mrd. Marginen falt fra 9,2 til 7,2 %.
16-03-2019 // 12:29
Oooops, skulle ikke sagt det
Da Volkswagen presenterte sine økonomiske resultater og sjefen begeistret skulle si at økende fortjeneste ville gi selskapet større frihet fremover, klarte han å si «EBIT macht frei». Altfor nært Auschwitz-slagordet «Arbeit macht frei», og spesielt uheldig med tanke på VWs nazi-fortid. Herbert Diess virket genuint lei seg da han kom med dette tiårets mest uforbeholdne unnskyldning.
16-03-2019 // 12:28
Japansk premium skuffer
Nissan har sagt at de trekker Infiniti ut av Europa fra neste år. Omtrent samtidig produserte Toyota sin Lexus nr. 10 millioner, uten åpenbar feiring. Det har tatt dem 30 år å komme dit, i Europa solgte merket under 80.000 i fjor. Det virkelig store markedet er USA, men med et driftsresultat på bare 1 %. Mens det som øker er Kina.
14-03-2019 // 09:35
Positivt 2018 for Porsche
Porsche økte omsetningen med ti prosent, til nesten € 25,7 mrd. i fjor. Driftsresultatet økte med 3,5 % til snaue € 4,3 mrd. Dette på tross av store investeringer til elbil og produksjon. 256.000 biler var 4 % flere enn i 2017. Det var som ventet en viss tilbakegang i driftsmarginen, men ikke noe å sutre over: fra 17 til 16,5 %. Riktignok inklusive finanstjenestene.
13-03-2019 // 14:54
VW blir slankere
Først kom den glade meldingen om at VW er på sterk ekspansjonskurs med hensyn til elbil-satsing. Nå viser de baksiden av medaljen: Bare noen timer etter elbil-overraskelsen kom meldingen om at 5-7000 stillinger skal strykes innen 2023. Og Ralf Brandstätter, ansvarlig for dag-til-dag driften, føyde sågar til at han så et potensial for at 11.000 arbeidsplasser kan forsvinne. Det er bare noen dager siden storaksjonær Wolfgang Porsche, sa at VW Gruppen måtte slanke seg.
13-03-2019 // 12:40
<< Forrige 25  Neste 25 >>
 
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).