img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Notiser:

Kina fortsetter på sklia
For tidende måned på rad sank det kinesiske bilsalget i mars. Merkbart – med 12 %. En grunn kan være at kundene ventet på en lavere moms den 1. april, men det er ingen som tror på noen oppgang i år, selv om salget av biler med alternative drivlinjer skal øke fra 1,6 til 1,7 millioner. Av importbiler lider VW mest, mens både Daimler og BMW regner med fortsatt oppgang i år. 
11-04-2019 // 11:43
CO2 øker
Nå bekrefter den europeiske miljøovervåkeren, EEA, at utslippet fra personbiler økte i forhold til 2017. Med 0,4 gram til et snitt på 118,5 gram CO2/km. Hvilket betyr at man fjerner seg stadig mer fra neste års grense på 95 gram. Siden EEA-overvåkingen startet i 2010 har det vært en kontinuerlig nedgang, som altså snudde i fjor!
11-04-2019 // 10:22
Porsche synker
Med 55.700 biler i første kvartal ligger Porsche 12 % – nesten 7.800 biler – bak fjoråret. Det er WLTP og Europa som byr på de største problemene – 14.000 biler i vår del av verden er en nedgang på oppsiktsvekkende 32 %. Kina er heller ikke så lystig: 16.900 biler er minus 10 %. 
10-04-2019 // 10:09
Audi på vei tilbake
Med 182.750 biler i mars er Audi nesten der de var for et år siden (- 0,5 %). De skriver at nå er e-tron tilgjengelig i hele Europa. Norge fikk 621 – sier de, og Tyskland tok 490. Produsenten sier de har mer enn 20.000 forhåndsbestillinger, derav en tredel fra Norge. USA får bilen i mai, Kina i 2. halvår.
10-04-2019 // 10:05
Fiat på lag med Tesla
Financial Times fortalte søndag at Fiat skal «kjøpe CO2-kvoter» av Tesla. De kommende EU-reglene om bøter når flåter overstiger 95 gram CO2/km i snitt, åpner for at produsenter kan inngå «åpne allianser». Det er det FCA har gjort med Tesla nå, og det betyr at Tesla og FiatChryslers salg i Europa skal telles sammen nå CO2-utslipp skal utregnes.
07-04-2019 // 16:12
Trussel om EU-straff
Margrethe Vestager, EUs konkurransekomisær, har blåst liv i en to år gammel Der Spiegel-historie om at BMW, Daimler og VW-Gruppen har samarbeidet om å – i realiteten – hindre tekniske fremskritt på avgass-sektoren. Alle er uskyldige, men BMW har allerede sagt at de vil sette av 1 milliard euro som sikkerhet mot en mulig bot.
07-04-2019 // 16:11
Volvo-vekst på 9 %
Volvo Cars rapporterer en global salgsvekst på 9,4 % i første kvartal, sammenlignet med samme periode i 2018. Det totale bilsalget endte på 161.320 biler med vekst i nøkkelregionene Kina, USA og Europa. Det er SUV-ene som drar lasset. XC60 er bestselgeren, etterfulgt av XC40 og XC90. De to nye bilene i 60-seriene, V60 og S60 bidro også positivt til salgsveksten.
03-04-2019 // 10:28
VW Golf på topp
Volkswagen Golf er fortsatt EU/EFTAs mest foretrukne personbil og i februar foran Renault Clio, VW Polo, Citroën C3, Peugeot 208 og Ford Focus, melder analyseselskapet JATO Dynamics. Men i påvente av ny modell var Golf-volumet ned hele 14 prosent. Den lille SUV-en VW T-Roc på sjuende plass på JATO-listen har trolig rappet ganske mange Golf-kunder.
02-04-2019 // 08:07
Dropper C-Max og Grand C-Max
I et forsøk på å bedre lønnsomheten i selskapet har Ford nå bekreftet at de legger ned produksjonen av flerbruksbilene C-Max og Grand C-Max innen utgangen av juni, melder Automotive News. Salget av de to modellene falt 21 prosent til 53.080 biler i fjor. 5000 jobber skal bort i Tyskland. Ford har 53.000 ansatte i Europa.
01-04-2019 // 19:43
Nybilrekord i Danmark
Med utsikter til økte avgifter ble det registrert 26.323 nye personbiler i Danmark i mars. Dette er 6.567 flere enn i samme måned i fjor og historisk månedsrekord. Mest kjøpt ble Nissan Qashqai foran Peugeot 208 og Toyota Yaris. Elbilsalget økte med 377 prosent til 530 biler med Tesla Model 3 på topp (306 biler). Nå ser det ut til at avgiftsforslaget blir trukket. 
01-04-2019 // 08:56
Økende bil-CO2 i Tyskland
I fjor hadde biler med alternative drivstoffer en markedsandel på mer enn 5 prosent i Tyskland. CNG økte mest, med 190 prosent til 10.800 biler. Hybrid økte med 79 prosent til 99.000 og el med 44 prosent til 36.000 biler). Men allikevel økte CO2 utslippet fra bilene med 3,8 gram til 132.2 gram CO2/km for de første tre kvartalene. Man regner med at utviklingen har fortsatt i 4. kvartal. Nedgang i diesel er en åpenbar forklaring.
30-03-2019 // 09:36
Bilfinans på egne ben
Det vakte oppsikt da bilprodusentene egne banker avslutter samarbeidet de har hatt gjennom  takorganisasjonen BDA (Verband der Banken der Automobilwirtschaft). Årsakene er åpenbart flere. Men sterkest later argumentet om tettere samarbeid mellom bank og produsentenes nye mobilitetsløsninger å være. Mercedes-Benz Bank avsluttet forresten forholdet sitt til BDA allerede i fjor.
30-03-2019 // 09:32
Geely tar ansvar for Smart
I hele mars har bransjen vært full av rykter om at Smarts skjebne vil bli avgjort denne måneden (underforstått: når skal merket legges ned – de har jo ikke tjent penger i disse 20 årene.)  Så blir utgangen en helt annen: Daimler og Geely lager et joint venture i Kina og bilene blir helt elektriske fra 2022. Hvor de skal bygges, hvordan de skal markedsføres og andre detaljer må vi vente på.
28-03-2019 // 10:18
Tregt for e-tron
Hver dag skulle det rullet 300 e-tron av båndet i Brüssel nå. Ifølge Bayerische Rundfunk er takten omtrent den halve, først og fremst på grunn av treg levering av batterier fra LGs polske fabrikk. Audi sier generelt at enhver modellintroduksjon er forbundet med utfordringer, men er ikke konkret. De forteller at bilen har 20.000 reserveringer i Europa.
27-03-2019 // 08:03
Tesla-rekord for restverdi
Den tyske bruktbil-overvåkeren Schwacke forteller at nå har Tesla S passert segmentlederen Panamera i restverdi-rankingen. Etter tre år og 60.000 har bilen en restverdi på 60 % av nybilpris i Tyskland. Panamera har 57,4 % og på tredjeplass ligger Audi A8, med 54,1 %. Schwackes segment-snitt er på 51 %.
27-03-2019 // 08:01
Nye assistenter blir plikt
Et forslag fra EU-Kommisjonen i fjor ser nå ut til å bli lov. Der ligger det krav om rundt 30 hi-tech assistentsystemer som må være på plass i alle nye biler fra 2022, og siste frist for gamle bilkonstruksjoner fremdeles i salg er 2024.  For lastebiler legger man merke til dødvinkel-varslere, for personbiler er det alkolåsen som utmerker seg
27-03-2019 // 08:00
1.400 Model 3 på én uke
Det ble registrert 1.381 Tesla Model 3 i forrige uke. Så langt i mars er tallet 3.156 Model 3, viser tall fra OFV. Det er ny all time high for uke- og månedsregisteringer i Norge. BMW i3 (279), Volkswagen Golf (244) og Audi e-tron (214) fulgte på de neste plassene i uken som gikk.
25-03-2019 // 11:41
FIA slår alarm
FIA, takorganisasjonen for verdens bilistorganisasjoner slår alarm om bilfabrikkenes praksis med «Extended Vehicle» - en betalingstjeneste for informasjoner som EUs Gruppeunntak krever, skal stilles til disposisjon for frie verksteder. «Dette begrenser kunders frie valg, vil kunne koste dem € 33 milliarder i 2030 og medføre et tap på nesten like meget for den frie verkstedbransjen».
23-03-2019 // 11:03
Ny Euro-sjef hos Ford
Det har vært stor innsats for å snu Fords resultater i Europa. Nedbygging av 5000 arbeidsplasser i Tyskland er ett tiltak. Et annet er åpenbart ny Europasjef. Nå er det gjort kjent at Stuart Rowley overtar det operative ansvaret i Europa etter Steven Armstrong, gjeldende fra 1. april. Rowley har til nå hatt samme rolle i Nord-Amerika. Armstrong blir styreformann.
23-03-2019 // 11:02
Færre sommer-Porscher
Nå bekrefter Porsche det som Leipziger Volkszeitung skrev, at de dropper nattskiftet på fabrikken der fra 5. august. Svak etterspørsel i Kina sies å være årsak. Hva det betyr i arbeidsplasser og volum, sies det ikke noe om. Samtidig er det lagt ned grunnsten til en ny karosserifabrikk der, og om noen år skal el-Macanen trille av båndene. Anlegget hadde 300 medarbeidere ved starten i 2002. Nå er de 4.300.
22-03-2019 // 14:03
Tyskerne har bestemt seg
Det virker nesten latterlig. Toppsjefene for BMW, Mercedes og Volkswagen har hatt møte hos bilindustriens takorganisasjon VDI, og blitt enige om at fremtidens mobilitet blir elektrisk! Men under dette tilsynelatende forsøket på å slå inn en åpen dør, ligger bl.a. interne uenigheter (batterier vs. hybrid for eksempel), politisk tilnærming, og felles arbeid for incitamenter sammen med spørsmålet: «hva skjer etter batteriene?»
22-03-2019 // 11:46
Merkbart fall for VW
Nesten to prosent færre biler enn i februar 2018 er noe av det Volkswagen må rapportere om. Og i Kina sank volumet med 7 % i februar. Men trøsten er at begge disse verdiene er bedre enn totalmarkedet. VW har med andre ord vunnet markedsandeler. I Europa økte de med 1,1 prosent. Isolert til gamle Vest-Europa var økningen 1,7 %. Og hjemmemarkedet, Tyskland: opp 3,6 %. Ikke bare mørkt.
20-03-2019 // 14:48
Revisjon av ren luft
Europaparlamentet arbeider nå for å sette strengere grenser for skadestoffer i luften. Det er WHO som presser på for å få Parlamentet til å stramme inn grensene for svevestøv, samtidig som EU-kommisjonen skal sørge for å få ned NOx-utslippet enda mer. Det har eksistert luftkvalitets-bestemmelser i EU siden 2010.
19-03-2019 // 20:56
Opel tilbake til Russland
Mens Peugeot skal til USA og Citroën vil jobbe hardt med India, fullfører Opel planer om å komme tilbake til Russland. Det er planlagt tre modeller. Zafira Life og Vivaro som skal bygges på PSA-fabrikken i Kaluga, og Grandland X som skal bygges for det russiske markedet i Eisenach. Opel har ikke vært i Russland siden GM trakk seg ut i 2015 samtidig som de droppet samarbeidet med GAZ og Avtotor.
19-03-2019 // 20:56
Stadig tettere
Auto Bild og Süddeutsche Zeitung hadde hver sin versjon av samme sak: Mercedes-Benz og BMW er i samtaler om sammen å utvikle plattformer som også kan brukes til elbiler. Det skal dreie seg om både kompakt- og mellomklasse-biler, med Electric first, men også brukbare for vanlig motor/drivverk. Selskapene regner med å kunne spare € 7 mrd. hver over en syvårs periode.
18-03-2019 // 15:42
<< Forrige 25  Neste 25 >>
 
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).