img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Notiser:

Avgang hos Tesla
Uten at Elon Musk har twitret om akkurat det, forteller nå media at Peter Hochholdinger har forlatt stillingen sin. Han hadde vært produksjonsansvarlig for bl.a. A4, A5 og Q5 da han for to år siden ble hentet fra Audi til Tesla for å rigge om hele Teslaproduksjonen. Han har åpenbart vært en nøkkelfigur i Model 3-produksjonen. Det var også ganske oppsiktsvekkende at de klarte 91.000 biler i siste kvartal i fjor.
27-06-2019 // 11:36
Nedgang i UK
For tolvte måned på rad viste britisk bilproduksjon nedgang. I mai med 15 %. 116.035 biler endte det på – tradisjonelt pleier 80 % av produksjonen å bli eksportert. Men samtidig kommer mer enn halvparten av de delene som brukes i disse bilene fra andre land. Så langt i år har produksjonen falt med en femdel på de siste fem månedene.
27-06-2019 // 11:34
Tysk kundestyring
Nå vil åpenbart også tyske politikere styre kundenes bilkjøp.  SUVer og terrengaktige biler hadde 30 % av markedet i mai. For SPD og Die Linken er dette en torn i øyet.  I første omgang foreslås en endring i firmabilbeskatningen. Disse «overmotoriserte panserbilene» er nemlig oftest registrert som firmabiler, og får dermed lavere skatt. Det er dette man ønske å endre.
25-06-2019 // 10:46
Clio utfordrer
Golf har vært på topp i Europa i nesten hver eneste måned de siste ti årene.  Nå ser det ut som det skjer ting. I mai endte Clio på nesten 33.000 biler – en økning på 3,2 %. Mens Golf ramlet med 11,8 % og endte på 36.000.  På de neste plassene kom Dacia Sandero, Skoda Octavia og Fiat 500.  Kampen om toppen begynner for alvor til høsten, da stiller både Golf og Clio med nye modeller.  
25-06-2019 // 10:44
Høye juni-tall for Model 3
Med 1113 registrerte Model 3 i forrige uke sikter Tesla på ny mot en stor måned for det amerikanske elbilmerket i Norge. Teslas egen rekord fra mars i år med 5315 Model 3 er langt unna rekkevidde, men i følge OFV lå Model 3 ved inngangen til denne uken bare 51 biler bak Nissan Leaf (2172 i mars i fjor) i månedsrankingen. 
24-06-2019 // 13:04
Tilbakekalling-reprise
Nå bekrefter BMW at Kode 0061070500 er tilbake igjen. En tilbakekallingsaksjon fra 2012 som går på korrosjon av plussledningen til batteriet må gjentas. Denne nye runden omfatter 250.000 biler i Tyskland og like mange på andre markeder. Opprinnelig måtte 1,3 millioner biler gjennom kverna, og hvert verkstedbesøk tok i snitt en halv time. Denne gangen vil oppholdet bli på ca. to timer.
23-06-2019 // 11:54
Ledernes pop-index
I fjor eide BMWs Harald Krüger førsteplassen på listen over tyske arbeidstakeres favorittsjef, og Dieter Zetsche lå på åttende. I årets avstemning føyk Zetsche, som nettopp har gått av, opp på andreplass, mens Krüger ramlet helt ut av topp-ti-listen. Tre andre bilfolk er med blant de ti: Volkmar Denner, Bosch (4), Ralf Hofmann, MHP – spesialisert konsulentfirma (5) og Elmar Degenhart, Continental (8).
23-06-2019 // 11:53
5G i bilproduksjon
5G-nett har vært fremhevet som en vesentlig del av den kommende industrielle revolusjon. De store konsernene gjør alt de kan for å implementere standarden. Nå har vi den første bilprodusenten som har fått slik på plass. Mikroskopiske e.Go i Aachen har gjennomført revolusjonen sammen med Vodafone. De kom kjappest på banen fordi det ikke var nødvendig med et såkalt campusnett. Her brukes det offentlige nettet.
21-06-2019 // 10:11
Kia europeiseres – litt
Først tok koreanske Kia det høyst oppsiktsvekkende skritt å ansette tyske Peter Schreyer som toppansvarlig for design. Han ble etterfulgt av en belgier. Nå fortsetter den beskjedne invasjonen – en hyggelig portugiser, Artur Martins, er blitt Vice President med ansvar for Global Brand and Marketing. Kia er global, da gjør det ikke noe om visepresident-etasjen også ser sånn ut.
20-06-2019 // 15:53
Porsche-nederlag i EU-domstol
Porsche tapte en sak i EU-domstolen da den slo fast at de forskjellige 911-versjon lignet altfor mye på hverandre. Det var en modellbilprodusent som hadde dratt Porsche helt til Luxemburg fordi han mente de krevde altfor høye lisenspenger. Men samtidig trakk han også Volkswagen for retten. Der tapte han, fordi Caddy og T5 hadde så spesiell design at de kunne alle se forskjell på. Porsche skal undersøke om de kan gå videre med denne saken.
20-06-2019 // 14:12
Restaurator – ny tittel
I Tyskland er interessen for gamle biler – eller kanskje først og fremst halvgamle – nå så stor at bilbransjemyndighetene planlegger et eget utdannelsesløp for folk som vil lære å jobbe på klassiske biler. Skoleplanen er allerede klar, 750 timer skal videreutdannelsen ta, og man må ha fagbrev for å få adgang til kurset. «Geprüfter Kfz-Restaurator» blir den tyske tittelen!
19-06-2019 // 08:36
Ny fabrikk og ny bil
Nå har den første Aston Martin DBX rullet av båndet i den flunkende nye fabrikken i St. Athan i Wales. Myndighetene har skutt inn £ 18,8 mill. og det er foreløpig skapt 200 arbeidsplasser der. På sikt regner man med 500 ansatte, det kompenserer litt for de 1700 som mister jobben når Ford stenger Bridgend-fabrikken. DBX er en bil som grenser mot SUV-familien.
18-06-2019 // 14:12
Minus for Skoda
Også Skoda ligger bakpå i år. I mai endte de 6,6 % under fjoråret – ikke minst fordi Kina-volumet sank med en tredel. Faktisk har hver eneste måned i år ligget under fjoråret. Men Russland øker, India øker, andre oversjøiske markeder øker. Og – ikke minst Vest-Europa øker med 2,5 % til 45.300 enheter. Tyskland – Skodas største europeiske markedet alene, med 8,4 %
18-06-2019 // 14:11
Porsches egen foliering
Bilforhandlere som lurer på hvordan de kan maksimere kundenes betalingsvilje bør kaste et blikk på Porsche Digitals egen Online-folierings-tilbud. De kaller det Second Skin. Der kan du velge mellom farger og mønster, eller skape ditt eget, velge hvilken bil du skal ha det til, få et pristilbud på folie og arbeid og så – eventuelt – bestille det med et tastetrykk.
18-06-2019 // 10:26
Skoda forhåndsselger
Skoda forteller at også de skal starte forhåndssalg av sin kommende batterielektriske SUV, den som Vision iV ga oss et forhåndsinntrykk av. Men tsjekkerne presiserer at de skal gjøre det sammen med forhandlerne. – Dermed viser Skoda (i motsetning til Audi og VW?) at det går an å gjøre dette sammen, sier en fornøyd Thomas Peckruhn, sjefen for Skodas tyske forhandlerforening.
17-06-2019 // 20:00
Trucker skaper VW-cash
Nå er det klart at Triton, Volkswagengruppens usammenhengende tungbil-seksjon (MAN, Scania, nyttebiler fra Brasil, blant annet), skal på børs i slutten av måneden. Det er bare 10-15 % av aksjene som skal selges i stedet for 25 % som markedet hadde ventet. Man regner med å få inn mellom 13 og 17 milliarder euro – penger VW-gruppen sårt trenger til utviklingen av sitt fremtidige modellprogram
17-06-2019 // 14:57
Krise sier rapport
– Bilindustrien står foran en tydelig krise, skriver det velrennomerte CAR-instituttet ved universitetet i Duisburg-Essen i en fersk rapport. De regner med at i år vil det bli solgt 79,5 millioner biler over hele verden. Det vil si en nedgang på mer enn fem prosent. Så mye registrerte man ikke engang etter finanskrisen. Den kinesiske overkapasiteten, 23,3 mill. produserte biler i fjor (= 28 % av verdens produksjon) bidrar også til problemer.
16-06-2019 // 15:36
BMW setter opp farten
Med 181.888 biler i mai økte BMW salget med 4,6 %, først og fremst hjulpet av nye SUV-er. Og takket være Kina også, der den nye X3 produseres lokalt. Salget i verdens største bilmarked økte med en tredel i mai. Dermed har BMW klart 872.000 biler så langt i år og ligger bare 66.000 bak erkerivalen Mercedes-Benz. For et år siden var avstanden dobbelt så stor.
14-06-2019 // 08:36
Risikopenger til mobilitet
De som har satset på mobilitetsløsninger klarte å trekke til seg 27,5 milliarder dollar i risikokapital i fjor. Det er konsulentselskapet Oliver Wyman som har telt seg frem til det, og det er dobbelt så mye som i 2015. Men pengene går først og fremst til USA og Kina. I Europa er investeringslysten mindre. At japanske Softbank kjøpte deler av tyske Auto1 for 460 millioner euro, er vel det største som har skjedd på det europeiske markedet.
14-06-2019 // 08:20
Dystre USA-utsikter
Kjip analyse fra Bank of America/Merrill Lynch: – Amerikansk bilindustri kan se frem mot 30 prosent nedgang i salget i 2022, sier de. – Men ikke dump prisene, slik dere gjorde etter finanskrisen. Sørg for margin som gir fortjeneste, ellers vil dere aldri kunne investere i fremtidig teknologi, er et av rådene. – Med 62 nye modeller de neste 4 årene, mot typisk 40, er det også fare for at det blir forstyrrende mange deltakere i ferskvare-avdelingen, advares det.
13-06-2019 // 13:18
Direkte fra Audi
«Riktig tidspunkt» slo Martin Waltenborn (Audis sjef for Business Development i Tyskland) fast da han åpnet fabrikkens Digital Automotive Days og kunne fortelle at 99 TT-modeller allerede var solgt via fabrikkens online direktesalg portal. For forhandlerne er dette som å vifte med en rød klut. «Hvor blir det av Gruppens slagord – We act as one – spør de.
13-06-2019 // 10:34
BYD på topp
I mai solgte BYD 71.504 av sine elektrifiserte biler, og påstår derfor at de ble størst i verden. Deres vekst var på 150 %, mens Tesla endte på 63.000 biler og litt over en dobling. Renault-Nissan-gruppen klarte 60.031 biler, men veksten var bare på 21 %. Geely fulgte på fjerdeplass med 34.746 (pluss 109 %) og på femte kom BMW med 20.208 (opp forsiktige 5 %). Dette utgjør halvparten av den globale produksjonen.
13-06-2019 // 10:33
E-tron til verkstedet
Det er antakelig verst for prestisjen. De første batteridrevne e-tron må tilbake til verkstedet for å fikse en mulig vannlekkasje som vil kunne forårsake batteriproblemer. Fabrikken forteller at det dreier seg om 7.000 biler – ca. 2.300 av dem i Tyskland. Aksjonen hadde allerede startet i USA før den bredte seg til Europa.
12-06-2019 // 09:01
Ett-års dag i Kina
Kinesisk personbilsalg i nedgang feirer ett år nå. Mai var den 12. måneden på rad med synkende bilsalg. 12,5 % ned betyr at måneden endte på 1,61 millioner.  Det er de kinesiske merkene som lider mest – den gruppen krympet med 25 %. Premium vokste derimot med 10 prosent. 
12-06-2019 // 09:00
Toyota fremskynder el
Under en briefing i Tokyo flyttet Toyota elektrifiseringsmålene sine fem år frem. Nå er det 2025 som gjelder for å få solgt 5,5 millioner hybrider, plugin-hybrider, brenselcellebiler og rene batterielektriske (som det vil kunne bli 1 million av i 2025). For halvannet år siden snakket de om 2030 som målet. Dessuten lover de oss sin nye «solid state» batteritype før sommeren neste år.
11-06-2019 // 19:19
<< Forrige 25  Neste 25 >>
 
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).