2,4 % global plugg-andel
En rapport fra det tyske CAM-Instituttet forteller at det ble solgt rundt 2,1 millioner personbiler med plugg i fjor. Det tilsvarer 2,4 % global markedsandel. Neste år regner de med 2,7 millioner, mange nye modeller skal hjelpe til å nå den. Kina står for 60 % av alle bilene, der blir markedsandelen 4,5 %. Med 361.000 biler er de på 2,1 % i USA. I Tyskland er det 2 % markedsandel, 68.000 biler.
21-01-2019 // 14:34
ID – etter nytt mønster
Utålmodige ID-kunder skal kunne reservere seg en plass i køen ved å hekte seg på en reserveringsliste og bekrefte interessen ved å betale inn et reservasjonsgebyr. Men her slår de nye VW-kontraktene inn: bilene skal direkte til kundene uten omveien via forhandlerne. «Vi har allerede forsøkt dette i Norge», påstår Automotive News at salgsdirektøren, Jürgen Stackmann, sier. – I Norge, sier han, – tror de at en bestillingsliste på 10.000 er realistisk!
20-01-2019 // 15:01
Diesel – bra for forhandlerne
Den tyske DAT-rapporten som kommer i mars, en virkelig spennende samling med informasjoner om hva som egentlig hendte – og ofte hvorfor – kommer til å fortelle at forhandlernes rolle er styrket. Etter mye usikkerhet rundt WLTP og kjøreforbud i storbyer, leder igjen de stasjonære forretningene når det spørres om hvor kunder henter informasjoner. Godt foran produsentenes internet-nærvær.
20-01-2019 // 10:26
Ghosn erstattes
Renault er kommet i en skikkelig skvis. På den ene siden gjør de det helt klart at Carlos Ghosn fremdeles anses som uskyldig, samtidig som konsernet trenger «bærekraftig ledelse». Toppfolk fra Paris har reist til Nissan for å sjekke dokumenter, og franske aviser skriver at et styremøte nå søndag vil finne en erstatter. 
19-01-2019 // 12:32
Tysk BMW rekord i 2018
Hyggelig med et trygt hjemmemarked: Både BMW og Mini økte sin tyske markedsandel i fjor, og med 319.283 biler har de aldri solgt så mange før. Med 30.000 enheter har de elektrifiserte hjulpet godt til. De vokste med 30 %. Med 24.000 motorsykler er de også ledende i det segmentet i Tyskland.
19-01-2019 // 12:31
Lotus opp igjen
I fjor solgte Lotus 1630 av sine sportsbiler – Sverige var faktisk med på å øke salget til det høyeste på syv år. Ny firmabil hos Geely-eide Volvo i Gøteborg? For det er nok Geely som ordner opp her også. De overtok Lotus-ansvaret på midten av 2017 og erstattet sist sommer Jean-Marc Gales, som da hadde vært sjef i fire år, med sin egen Feng Quing Feng.
17-01-2019 // 16:13
Stagnasjon
Også desember-tallene kan tyde på at markedet i Europa er ganske mettet. For fjerde måned på rad sank salget, og nå er det kanskje ikke mulig å skylde på WLTP lenger. 1.038.984 biler endte EU+EFTA på ifølge ACEA. En nedgang på 8,7 %. Bare Italia økte av de fire hovedmarkedene, både Tyskland, Frankrike Storbritannia og Spania sank.  
17-01-2019 // 09:26
Ford slanker seg
Samtidig som Jaguar Land Rover forteller at 4.500 arbeidsplasser forsvinner, kommer Ford og forteller at av de 50.000 som jobber for dem i Europa må «et betydelig» antall bort. Det presiseres at alle typer stillinger er i risikosonen og i alle land de opererer i. En forsiktig nedskalering har allerede startet, Bordeaux er steng, et skift er forsvunnet i Saarlouis. I 2019 SKAL Ford gå i pluss.
15-01-2019 // 09:26
FiatChrysler kjøper seg ut
I USA har FiatChrysler blitt enige med myndighetene om å betale mer enn $ 500 mill. for å komme unna mulige rettssaker om påståtte diesel-uregelmessigheter. I tillegg regner de med rundt 300 mill. i private saker og oppgraderingsutgifter. Av dokumentene fremgår det at også Bosch bidrar til overenskomsten. Avtalen gjør det klart at FCA ikke dermed «innrømmer» skyld.
14-01-2019 // 09:19
Hvor var Norge?
Det må være surt. Riktignok endte VW Nyttekjøretøy fjoråret med ny topp – men med 499.700 biler var de bare 300 unna en halv million. Hadde den norske importøren fått beskjed ville han garantert kunnet hjelpe dem dit. Nye Crafter økte mest, og også Amarok økte. Både Transporter og Caddy sank, men ikke med mer enn at totalen økte – riktignok med forsiktige 0,4 %.
14-01-2019 // 09:18
VW-gruppen med ny topp
På tross av vegg-til-vegg problemer avsluttet VW-gruppen med et globalt resultat på 10,8 millioner utleverte personbiler. Det er sannsynlig at det igjen gjør dem til verdens største. Men avslutningen var svak: 8,4 % ned, først og fremst på grunn av Kina-nedgang på 12,5 %. Selv kjernemerket, Volkswagen, gikk ut av 2018 i pluss: Med 6,24 millioner biler endte de 0,2 % over 2017.
13-01-2019 // 14:49
Tysk brukt tilbake 10 %.
Norge importerer altfor få brukte biler fra Tyskland for tiden. I hvert fall viser totalregnskapet at det var 9,4 prosent tilbakegang i tyske eierskifter i desember, og at hele året ender med 1,5 % i nedgang, med en total på 6,72 millioner. I 2017 satte markedet en rekord på 7,3 millioner.
11-01-2019 // 10:46
Lite penger i nytt
Den tyske bransjeindeksen fra BDK og kfz-Betrieb forteller at 22 % av tyske bilforhandlere fortalte om null fortjeneste på nybilsalget sitt i fjor. Hele åtte prosent kunne til og med fortelle om et tap. Brukt er ikke så magert: 12 % snakket om Svart null eller tap. Hos verkstedene var det hvert femte frie og hvert tiende merkeverksted som fortalte om driftsmargin over 15 %.
11-01-2019 // 10:45
Etter 20 år: Nå synker Kina-markedet
2018-tallene forteller at for første gang på mer enn 20 år har det kinesiske bilmarkedet sunket. Det hele endte på 22,7 millioner – en nedgang på 6 % i forhold til 2017. Det er allikevel stor optimisme, aksjene stiger for man regner med en mindre dramatisk handelskrig enn man opprinnelig trodde. Og man satser som alltid på at kinesiske myndigheter bruker avgifter for å øke produksjonen (og salget) igjen.
10-01-2019 // 09:40
Delings-samfunn hos Toyota
På CES kunne Toyota fortelle at de tilbyr sitt førerassistent-system, Guardian heter det, til alle produsenter som vil kjøpe. Dette har ikke noe med autonomt å gjøre, men er et AI-system med dyp læring som er utviklet for å assistere, men ikke eliminere, sjåføren. Toyota sa ikke noe om betingelser eller om de allerede forhandlet med noen.
10-01-2019 // 09:39
Mercedes på 2018-toppen
Salgssjefen hos Mercedes-Benz brukte CES til å fortelle om fjorårets salgstall: 2.310.185 biler. BMW sendte ut sine 2018-tall på Twitter. 2,49 millioner. Men det var med Mini og Rolls. Legger vi Smart til Mercedes er vi oppe i 2.438.987. Fremdeles nummer to! Men tar vi kjernemerkene er Mercedes-Benz fremdeles litt foran BMW. Og begge er langt foran Audi.
09-01-2019 // 14:49
Også Tyskland synker
Ikke bare Norge, også det tyske nybilsalget sank i fjor. Med 3,44 millioner biler var fallet riktignok bare på 0,2 %, men tilbakegang er tilbakegang. Importbilene økte imidlertid, og deres markedsandel steg fra 38,2 til 38,8 %. Bensinandelen økte fra 57,7 til 62,4 % mens diesel sank fra 38,8 til 32,3 %. Forskjellige hybrider og batteribiler delte på de siste 5,3 %.
06-01-2019 // 19:16
Gult kort til Bentley
Bentley fikk en siste advarsel, ikke via styret, men gjennom Frankfurter Allgemeine Zeitung. «Det er viktig at alle merkene, under den nye konsernstrukturen, deltar med et fornuftig dekningsbidrag. Det er for tiden ikke tilfelle med Bentley», sa Wolfgang Porsche – storaksjonær, og Hans Michel Piëch – nesten like stor eier – som ga dem ett til to år på å rydde opp. 
06-01-2019 // 11:22
Ghosn stiller selv
Advokatene til Carlos Ghosn, som sannsynligvis kjenner bedre til japansk rettspraksis enn de fleste pressekommentatorene i Europa, har bedt om å få en offisiell grunn for at han fremdeles sitter fengslet. Dette skal da behandles av en domstol i Tokyo, datoen er satt til 8. januar og Ghosn skal selv stille. Første gang han viser seg etter at han ble pågrepet 19. november i fjor.
05-01-2019 // 12:34
Varebiler bygges om
Fra 1. januar ligger € 333 mill. klar i det tyske Samferdselsdepartementet. Pengene skal brukes til å etterutruste varebiler på diesel med SCR-teknologi for å kutte NOx-utslippet. Man regner med at jobben er enklere enn for personbiler. Dels på grunn av færre motorvarianter og dels fordi det er bedre plass for komponentene under en varebil.
03-01-2019 // 21:54
Volvo selger til VW
I høst sa VW-sjefen Herbert Diess at det var satt av € 3,5 mrd. for å styrke digital kompetanse frem til 2025. Nå har han nettopp brukt 110 millioner av disse pengene for å kjøpe 75,1 % av Wireless-Car fra Volvo Group (lastebiler). Teknologien derfra skal brukes til å koble opp egne biler. Neste vinters Neo blir den første. Teknologien brukers allerede av 3,5 mill. biler over hele kloden.
03-01-2019 // 08:20
Hydrogen for Stuttgart-topp
Ministerpresident Winfried Kretschmann i Baden Württemberg har nettopp fått sin nye embetsbil. Som grønn politiker og med hovedstad i Stuttgart, kunne han jo ventet på en nullutslipps batterielektrisk enten fra Daimler eller Porsche. I stedet ble det den smarte GLC F-Cell fra Mercedes-Benz. Først og fremst brenselcelle, men også plug-in hybridmulighet – inntil 50 kilometer på batteri.
02-01-2019 // 21:09
Skal dempe Musk
Etter bråket Elon Musk hadde med amerikanske finansmyndigheter i september, fikk Tesla blant annet beskjed om å ansette to nye eksterne styremedlemmer. Kathleen Wilsom-Thomson er en av toppene i Walgreens Boots. Larry Ellison er nok bedre kjent – en av Oracle-stifterne, blant verdens ti rikeste og en kjent filantrop. De skal blant annet sørge for færre impulstweeter fra Musk. Trist, men aksjekursen steg.
02-01-2019 // 10:10
VW digitaliserer
Ikke før har de tyske forhandlerne blitt enige med fabrikken, så går Volkswagen ut og forteller at de gønner på med å bygge «verdens største automobile økosystem» der også et system for on-line direkte salg skal være et element. «Muligheten for å ha direkte kontakt med kunden, 24/7, betyr en vital forandring for oss», sier Jürgen Stackmann, ansvarlig for salg hos VW-Gruppen.
02-01-2019 // 10:08
De gamle er flest
Akkurat som i Norge er det mengder av tenåringer som tar lappen, men det er de gamle som dominerer. Nye tall fra det amerikanske samferdselsdepartementet forteller at av de 221,7 millioner kjørbare amerikanerne, er det 41,7 millioner av de over 65 år som har lappen. De som øker mest er aldersgruppen 75-79 år som det ble 5 % flere av. De mellom 20 og 34 økte bare fra 56,1 til 57 siden 2015.
31-12-2018 // 11:37
Neste 25 >>