Ny forsikringspartner for Møller
Møller Bilfinans kutter samarbeidet med If og har inngått avtale med både Gjensidige og Enter fra 2020. Volkswagen Møller Bilfinans formidler hvert år forsikring til om lag 30.000-35.000 kunder. - Merkeforsikring er et viktig satsningsområde for oss. Vi har fremforhandlet konkurransedyktige priser og betingelser for alle våre kunder, sier adm. direktør Arne Lyslo Kristiansen i Møller Bilfinans.
04-12-2019 // 15:49
Bosch kutter pga. el
I den divisjonen som heter Automotive Electronics skal Bosch kutte ytterligere 600 stillinger. Dette skal være gjennomført innen 2022, og selvfølgelig er det overgang til elektrisk, og den generelle nedgangen i bilproduksjon, som anføres som årsak. Inkludert andre divisjoner har Bosch til nå fortalt om bortfall av 3.500 arbeidsplasser.
04-12-2019 // 10:25
Skoda måtte avlyse
Mange norske interessenter hadde gledet seg til å få en forhåndstitt på den nye Skoda elbilen som skal lanseres i 2020. Men slik går det dessverre ikke – nå har importøren kansellert arrangementet etter påtrykk fra Skoda og VW-gruppen som har skjerpet reglene for forhåndsvisning.
03-12-2019 // 12:58
Alliancen får generalsekretær
For å glatte ut rynkene mellom Alliancepartnerne har Nissan, Renault og Mitsubishi blitt enige om å opprette en sentral generalsekretær-rolle. Vedkommende skal ha det øverste koordinasjonsansvaret for felles prosjekter for dem alle tre. Noe navn er ennå ikke nevnt i denne sammenhengen.
02-12-2019 // 08:45
BMW investerer i Kina
Den nye elektriske Mini-generasjonen skal også bygges i Kina. Derfor skal BMW og partneren Great Wall investere rundt 650 millioner euro i en ny fabrikk der. Spotlight Automotive skal den nye produsenten hete. Fabrikken skal stå klar i 2022, og det første året vil produksjonsvolumet ligge på rundt 160.000 biler. 
30-11-2019 // 14:31
Ytterlige Daimler-kutt
Tidligere har Daimler fortalt at de skal kutte 1.000 «management» stillinger. Nå legger de på det tallet med minst 1000 arbeidsplasser i «administrasjon». På en eller annen måte har derimot arbeiderne fått en garanti mot reduksjoner som skal gjelde frem til utgangen av 2029. Men fabrikken planlegger å tilby ansatte kortere arbeidstid. Mens Audi og Daimler kutter arbeidsplasser har BMW så langt nøyd seg med å kutte bonuser.
29-11-2019 // 13:39
Audi omprioriterer
Audi kutter investeringsplanene for tiden frem til 2024 fra 40 til 37 milliarder euro, men summen som er øremerket elbiler er på 12 mrd. «Mer enn før» sier produsenten, selv om de tidligere har øremerket 14 mrd. til «fremtidsprosjekter». Samtidige er tallet på arbeidsplasser som skal forsvinne økt til 9.500.
29-11-2019 // 13:38
Opel-forhandlere i krangel
I Tyskland krangler Opel-forhandlerne med leverandøren om de nye 2020-kravene der bonusene er avhengig av at forhandlerne hver måned selger en miks som gjør at fabrikken kan nå månedsutslippsmålet. «Vi forstår målet, men ikke veien dit» sier de. Dersom de ikke selger minst 8 % elbiler vil de miste kvalitetsbonusen. Store firmakunder eller beliggenhet på bygda gjør målene uoppnåelige sier de.
28-11-2019 // 15:05
IAA på flyttefot
Årets personbilutstilling i Frankfurt var ikke vellykket. Det skjønte også arrangøren, VDA. Så nå ser de på helt nye løsninger. De skal – tro det eller ei – omforme utstillingen til en stor mobilitetsplattform. De mener oppskriften til de grader er en garanti for suksess at nå har de bedt storbyer, Berlin, Hamburg, Köln, München, Stuttgart (og også Frankfurt) komme med forslag både til konsept og vertskapsbyens egne investeringer.
26-11-2019 // 19:12
Med tro på Aston Martin
Emil Frey-gruppen har importert (og banekjørt) Aston Martin siden 70-tallet og har selvfølgelig vært med på litt av hvert. Det har åpenbart ikke tatt fra dem motet. Nå åpner de Europas største bilhus for merket. I Zürich har de bygget 3000 kvadratmeter i tre etasjer bare for dette merket. Nybilhallen favner 8 biler, det er en egen hall for «Timeless» bruktbiler, og stilen er gjennomført utvilsom.
26-11-2019 // 19:12
5000 avganger hos Audi
Audi har sagt tydelig fra at de må redusere antall arbeidsplasser. Nå verserer det konkrete tall. Flere nyhetsmedier sier det er snakk om 4-5000 av de totalt 61.000 medarbeiderne. Ingen skal sies opp, avganger «langs den demografiske linje», heter det. Hvilket betyr aldersavgang uten erstatter. Innen jul skal det presenteres et «Mål» for 2025 der fagforeningene får vite hvilke biler og tjenester som skal tilbys, og hvor mange ansatte som trengs for å yte det.
26-11-2019 // 09:33
200.000 for Cybertruck
Dagen etter presentasjonen sa Elon Musk at de hadde mottatt 146.000 bestillinger, med depositum, for Cybertruck. Dagen deretter skrev han «200K» på en tweet som selvfølgelig ble tolket som det nye tallet på antall bestillinger. Dermed økte aksjekursen med 6,4 % og var tilbake der den var før de begynte å knuse rutene på den nye bilen.
25-11-2019 // 20:23
Daimler blir mer kinesisk
Nå sier kinesiske BAIC at de vil øke sin eierandel i Daimler etter at de kjøpte seg opp til fem prosent i juli. Eller rettere, de sa at «begge parter er villige til å øke andelen i hverandre». Daimler som er midt i en kost-kutt operasjon kommenterte ikke uttalelsen. De to har joint ventures i Kina. Fra tidligere har Geely 9,7 % i Daimler. Daimlers aksjekurs har økt forsiktig de siste dagene.
25-11-2019 // 20:20
GM med korrupsjons-anklage
GM har levert en bisarr stevning der de beskylder FiatChrysler for å ha kjørt et bestikkelsesløp mot fagforeningstopper fra 2008 til 2015 og at det har gjort at GM har betalt milliarder i for høye lønninger til fagorganiserte. Avdøde FCA-sjef Sergio Marchionne blir navngitt som sentral i opplegget. Det er Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Act man skal ha forbrutt seg mot. Bare navnet høres svært alvorlig ut. 
24-11-2019 // 14:42
Tommel opp fra PSA-ansatte
På tross av at det selvfølgelig er bekymringer for arbeidsplasser har de fleste fagforeningene som organiserer PSA-arbeidere sagt ja til den foreslåtte fusjonen med FiatChrysler. «Men så snart avtalen er underskrevet vil vi ha et skarpt fokus på den videre utviklingen» sier de. I dag beskjeftiger de to selskapene til sammen mer enn 400.000 ansatte i hundrevis av fabrikker over hele verden.
22-11-2019 // 17:25
Continental treffes av el-bølgen
Nå forteller Continental at de skal trekke seg ut av all produksjon av hydraulikk-komponenter til forbrenningsmotorer. Det er snakk om deler som pumper, dyser og andre innsprøytningsdetaljer, og det vil angå 870 ansatte ved fabrikker i Tyskland, USA og Italia. Tidligere har Continental sagt at overgangen til el vil kunne koste dem 15.000 arbeidsplasser, globalt, derav 5.000 i Tyskland.  
22-11-2019 // 09:37
Fornyelser hos Audi
Det er ennå noen måneder før Audi får en ny sjef. Da kommer Markus Duesmann fra BMW der han satt i styret med ansvar for Innkjøp og leverandørnettverk. Han er åpenbart allerede i ferd med å bygge eget lag, selv om BMW ikke lar ham gå før april. I styret kommer det blant annet en ny ansvarlig for HR og en for Innkjøp og IT. Noen av styremedlemmene er tidligere BMW-kolleger.
21-11-2019 // 10:27
Bremsen på i Nederland
Med «Regjeringskretser» som kilder skriver nederlandske medier at det er bestemt at toppfarten på motorveiene i landet nå skal ned til 100 km/t. Dersom du fortsatt ønsker å bevege deg med 130 som toppfart må du legge turen til mellom kl. 19 og 06. Grunnen til begrensningen skal være utslipp av skadelig eksos.
18-11-2019 // 14:39
God VW-oktober
I oktober løftet Volkswagen-salget seg merkbart. Med 562.200 biler endte de 8,8 prosent over fjoråret. Spesielt var fabrikken fornøyd med de krevende markedene i Kina (opp 7,5 %) og Europa der økningen var på lystige 23,4 %. Men forklaringen er grei: VW underleverte i fjor på grunn av WLTP-hikk. Fremdeles ligger merket 1,2 % bak 2018, men en oktober til, så er de på pluss.
16-11-2019 // 13:25
Tokyo mot strømmen
Årets bilutstilling i Tokyo var åpenbart litt mer spennende enn «en tur i parken i Tønsberg» allikevel. Da dørene stengte hadde det vært 1,3 millioner besøkende innom. Man er et stykke unna 90-årene, da to millioner var vanlig, men det er allikevel et spennende resultat: de siste årene har besøkstallet sunket jevnt og trutt. Den siste Frankfurt-utstillingen samlet 560.000 – en nedgang på 31 %. 
15-11-2019 // 09:38
Det blir en ny Mustang
Ford har i dag avslørt navnet på sin kommende el-SUV som på forhånd er annonsert å ha mye til felles med Mustang. Vel, navnet blir i alle fall likt, den skal hete Mustang Mach-E. Vi har studert bilen på nært hold og pratet med ekspertisen, men får ikke lov å fortelle mer før den offisielle avdukingen som skjer natt til mandag. Da er bilen også på plass i Oslo for en lukket visning til presse og interessenter.
14-11-2019 // 20:32
Peugeot skal på banen igjen
Peugeot Sport har annonsert at de vil tilbake til Le Mans og WEC mesterskapet når de nye reglene trer i kraft fra 2022/23-sesongen. Da skal dagens LMP1-prototyper erstattes med superbiler basert på produksjonsmodeller. Den franske løven har stolte tradisjoner fra Le Mans – blant annet med seier i 24-timersløpet i 2009. Andre som har meldt sin interesse for den nye kategorien er Toyota og Aston Martin.
14-11-2019 // 15:53
Tesla til Berlin
Det var da han skulle motta «Gullrattet» fra AutoBild at Elon Musk benyttet podiet til å fortelle at han skulle legge Europa-fabrikken sin til Tyskland. Og til den minst bilbyggende delen av Tyskland overhodet: Berlin. Han er bare så vidt ferdig med Shanghai, men tempoet hans indikerer at tysk produksjon (sannsynligvis av 3 og Y) kan starte i 2021. Det ligger visst en batterifabrikk i pakka også.
14-11-2019 // 15:12
Realistisk fra Daimler
Det var to hovedbudskap da Daimlersjef Ola Källenius møtte investorer i London: 1) Kutte personalkost med € 1,4 mrd. – det vil si 10 % av ledere rundt i verden, og 2) at tøffe utslippsregler vil ha meget stor virkning på inntjeningen i 2020 og 2021. Han føyde til at Daimler lå dårlig an m.h.t. flåtemålet på 95 g/km. Deres biler ligger på «rundt» 138 g. Han var realistisk på andre områder også: -Vi har regnet om igjen på den mulige forretningsmodellen med å drive en flåte med selvkjørende biler, sa han. -Å utvikle biler som kan manøvrere i byområder uten hjelp fra en fører har vist seg vanskeligere enn våre ingeniører hadde sett for seg. -Det har skjedd en liten virkelighets-sjekk her, sa han. -Teknologien vil nok heller bli brukt i lastebiler for å hjelpe transportører på lange motorvei-strekninger, var budskapet. Markedet reagerte med et forsiktig kursfall på 3 %.
14-11-2019 // 14:01
Fortsatt nedgang for Aston Martin
Etter tredje kvartal måtte Aston Martin rapportere et tap på £ 13,5 mill. Omsetningen hadde sunket med 11 % til £ 250 mill. etter at antall utleverte biler hadde sunket med 16 %. Aksjekursen økte faktisk, fordi resultatet var bedre enn fryktet. Så langt i år har selskapet tapt £ 92 mill. I samme periode i fjor gikk de £ 24 mill. i overskudd. Veldig meget henger på den nye DBX som lanseres den 20. november.                    
14-11-2019 // 12:52
Neste 25 >>