Ut og slakte kuer
VW-sjefen Herbert Diess sendte et solid budskap da han talte for 120 toppledere i Berlin. Han klaget over manglende forståelse for hastverk i rekkene, han snakket om radikal endring av kursen, om hellige kuer som måtte slaktes, og han klaget over at de ikke fikk investorene til å vurdere VW som et tech-selskap, slik som Tesla blir. «Tiden for klassiske bilprodusenter er forbi». Så spørs det om budskapet har kommet tidsnok.
18-01-2020 // 16:31
VW litt opp
Egentlig hadde Volkswagen regnet med et 2019 på nivå med 2018. Men da det hele var telt opp endte de på 6,278,300 biler. Det er 0,5 % flere enn året før og betyr også voksende markedsandel, for totalmarkedet har sunket. De er spesielt stolte av mer enn 80.000 elbiler – en økning på ca. 60 %. Totalt med Lamborghini og Skoda og MAN og alt endte Volkswagen-gruppen på 10,8 millioner biler i fjor.
17-01-2020 // 09:24
Lys i Aston-tunnelen
Aston Martin avsluttet et problematisk år med å fortelle at utleveringer til kunder endte 12 % over fjoråret. Der var det nok noen overliggere, for salg til forhandlere endte på 5.809 biler – ned 7 %. Aksjekursen har rast fra £ 19 til £ 4,50, men nå rapporteres det at Geely er på vei inn med både penger, organisasjon og kompetanse. Geely eier en liten del av Daimler, Daimler eier en liten del av Aston.
16-01-2020 // 09:36
Rolls krysser 5K-grensen
For første gang har Rolls-Royce solgt mer enn 5.000 biler på et år. En økning på mer enn 25 % gjorde at de endte på 5.152. Nord-Amerika er største marked, Cullinan er sterkt etterspurt. De siste eksemplarene av Ghost ble produsert i 2019 – den nye kommer i fjerde kvartal i år. Torsten Müller-Ötvös presiserte at han regnet ikke med tilsvarende vekst i år.
15-01-2020 // 09:33
Jag/Land Rover på nedtur
Jaguar og Land Rover endte på 557.706 biler i fjor. Det tilsvarer en nedgang på 6 % og skyldes ikke minst en tosifret tilbakegang i Kina. Men bildet endret seg i andre halvår. Da bedret alt seg i Kina, og i desember hadde globalt volum igjen økt med 1,3 %. Litt viktig er det også at de igjen tjener penger. 156 mill. pund for det kvartalet som endte i september.
15-01-2020 // 09:32
Mercedes på premium-toppen
2.456.343 personbiler ble utlevert fra Daimler i fjor. Det betyr blant annet økning for niende år på rad. Men 117.000 av dem var smart-biler, så Mercedes-Benz endte på 2,34 millioner. Dermed er de fremdeles solid foran BMW når man teller på merkebasis. Men de nådde ikke helt BMW på gruppe-basis. Mercedes-AMG ble det forresten solgt flere enn 130.000 av.
14-01-2020 // 10:44
BMW størst, men ikke først
BMW fortalte at de solgte 2,52 millioner biler i fjor. Men da tok de med Minier og Rolls-Roycer også. Dermed kan de kalle seg den største produsenten av premiumbiler. Men med «bare» 2,17 millioner der det sto BMW på panseret, må de allikevel se seg slått av Mercedes som vant merkekonkurransen nok en gang.
14-01-2020 // 10:43
Ny rekord fra Porsche
10 prosent flere biler enn i 2018 forteller Porsche om. Det betyr 280.800 nye biler til kunder over hele verden, med Cayenne som den som økte mest. 92.055 slike er en økning på 29 %. Macan manglet 56 biler på å nå 100.000. Tro det eller ei, i sin begeistrede pressemelding står det ikke et ord om 911- eller 718-modellene. Vi får gå ut fra at de fremdeles selges.
13-01-2020 // 12:50
Solid Kina-nedgang
Det vakte litt oppsikt da China Association of Automobile Manufacturers rapporterte om salgsnedgang i november og samtidig justerte 2019 prognosen til en nedgang på 5 %. Nå sier Reuters ar CAAM rapporterer et 2019-salg som sank med 8,2 % - uten at vi foreløpig har fått noe volum. Det er i så fall den attende måneden på rad med nedgang i Kina.
13-01-2020 // 12:49
Ferrari til ACEA
ACEA er takorganisasjonen for europeiske bilprodusenter med kontor i Brussel. Alle typer biler er representert i organisasjonen, personbiler, varebiler, lastebiler og busser. Nå kommer ekstrembilene også på plass.  Mens for eksempel Porsche og Lamborghini har vært representert av VW-Gruppen, er nå Ferrari blitt selvstendig medlem fra 1. januar. Tidligere representert av Fiat, men nå står jo Maranello-fabrikken på egne ben.
09-01-2020 // 10:03
Nye problemer for Aston Martin
En ny profit-warning har kommet fra Aston Martin. Årsaken er i første rekke dårligere salgstall enn man regnet med for november og desember. Riktignok forteller de at den nye SUV-en, DBX, har 1.800 bestillinger (1.400 var målet da de hentet inn frisk kapital på £ 150. mill. tidligere i år). Aksjene ramlet nye 10 % til £ 4.70. Kursen var på 19 da de gikk på børs for 15 måneder siden.
08-01-2020 // 10:02
Tesla til værs – igjen
Elon Musk har gjort noen blink-skudd de siste ukene, fabrikkplaner i Tyskland, nyåpnet fabrikk i Shanghai, ny, vellykket, finansieringsrunde og et fjerde kvartal der han leverte mer (367.500 biler) enn ventet. Dermed føyk aksjene oppover igjen. Nå har investorene verdsatt selskapet til $ 81,4 mrd! Hvis aksjene øker med enda 5 % betyr det at Tesla har en børsverdi som Ford og GM til sammen!
07-01-2020 // 10:51
Bentley i pluss
Bentley gikk 288 millioner euro i rødt for 2018. Men i fjor økte salget med 5 % til 11.006 biler, og selv om de foreløpig ikke har offentliggjort tallene forteller de at i fjor gikk de igjen i pluss. Etter tredje kvartal hadde de i hvert fall bokført en fortjeneste på 65 mill. Det er kanskje grunn til å minne om at Norge fikk Bentley-importør i fjor
07-01-2020 // 10:49
Gratis i Luxemburg
Spennende eksperiment i Luxemburg. Fra 1. mars er det gratis buss og tog for fyrstedømmets 600.000 innbyggere. Bare 1. klasse betaler du for. Også for de 200.000 pendlerne fra nabolandet bortfaller billettprisen. I fjor kostet offentlig kommunikasjon 491 millioner euro over statsbudsjettet. Frislippet vil øke utgiftene med mindre enn 10 % ekstra, men reduksjon av trafikk-kaos vil være verdt meget mer, regner man med.
04-01-2020 // 11:04
Skivebom fra Hyundai
For femte år på rad bommet Hyundai (og Kia) på omsetningsmålet for 2019 og har levert det laveste salget på syv år. 7,6 millioner biler var målet, 7,19 endte det på – 3 % ned i forhold til året før. Men tilbakeslaget demper ikke optimismen, i år skal de nå 7,54 millioner biler, sier de, på tross av at de fleste er enige om at totalmarkedet krymper i år også.
03-01-2020 // 14:32
VW betaler Østerrike
Samtidig som Volkswagen setter seg ned og forhandler med tyske forbrukerinteresser for kanskje å få løst gruppesøksmålet fra 440.000 bilkjøpere, har konsernet betalt dieselskandale-erstatning til Østerrike. Det er politiet der som fikk «erstatning» for 2.100 manipulerte biler. «Dette skaper ingen presedens», presiserte en talsperson for bilfabrikken.
03-01-2020 // 09:10
Bilfritt sentrum
«Tanken på et bilfritt bysentrum syns jeg er tiltrekkende», sa BMW-sjefen, Oliver Zipse, til Süddeutsche Zeitung, samtidig som han ba om at hjembyen, München, måtte bli flinkere når det gjaldt regulering og planlegging. «Vi trenger en intelligent og oppkoblet trafikkplanlegging» sa han. «Noen byer klarer det fremragende – dessverre ikke München – ennå».
02-01-2020 // 13:03
Rask McLaren
En McLaren Speedtail har nettopp gjort 250 mph (402 km/t) på et testområde ved Kennedy Space Center. Ikke noen rekord. Bugatti gjorde 253 i 2005, så klarte en Königsegg 284 i 2017 og for et par måneder siden løftet en Chiron den til 304,77 (490 km/t). Men ikke glem at den opprinnelige McLaren F1 gjorde fjellstøe 386 km/t for mer enn 20 år siden! Og det var en brukbar bil med «bare» 627 hk – 400 færre enn Speedtail!
02-01-2020 // 09:18
Dagregistrering i USA
I USA blir BMW sjekket av en børsinstans – man mistenker at de bruker «punching» til å blåse opp salgstallene sine. Punching er det amerikanske uttrykket på endags-registrering, slik vi kjenner så godt fra Tyskland. Det er bare noen måneder siden FCA ble straffet for et tilsvarende forhold. «Vi samarbeider tett med SEC om denne saken», sa en BMW-talsperson.
02-01-2020 // 09:17
Høy VW-straff i Australia
En rettsinstans i Australia har ilagt Volkswagen en straff på 125 millioner australske dollars (ca. NOK 770 mill.). Det var den statlige forbruker-organisasjonen ACCC som gikk til sak med begrunnelse at VW løy i sine påstander om dieselmotorens gode miljø-egenskaper.  I tillegg til denne saken har VW inngått et gruppe-forlik med ca. 100.000 kunder.  Hver av dem kan regne med en erstatning på $AU 1.400.
30-12-2019 // 09:51
Tesla-Berlin «95 % i boks»
Tesla er åpenbart enig med myndighetene i Brandenburg om tomten (300 hektar) som skal huse den kommende fabrikker der den kompakte SUV-en Y skal produseres. Planen er å starte byggingen av fabrikken 1. halvår 2020, og den første bilen skal komme i løpet av 2021.  Næringsministeren i Brandenburg, Jörg Steinbach, sa til en lokalavis at nå var han 95 % sikker på at Teslaprosjektet blir noe av.
29-12-2019 // 13:36
Dropper bildeling
Så alvorlig tok Daimler sitt Car2Go bildelings-arrangement at de forsøkte å bruke Smart-biler i Austin, Texas! Senere slo BMWs DriveNow seg sammen med kollegaen, men nå dropper de to bilgigantene denne form for mobilitetsløsninger, samtidig som de trapper ned innsatsen på andre «mobilitets»områder. Omtrent samtidig sier Bosch at de skal helt ut av slik virksomhet. Problemet er at det er vanskelig å tjene penger på noe folk foreløpig ikke vil ha.
28-12-2019 // 11:28
Tysk VW-forlik?
For tiden verserer et ganske uoversiktlig gruppesøksmål mot Volkswagen for Oberlandesgericht i Braunschweig. Det er 440.000 dieselkunder som føler seg skrudd, som søker erstatning. Nå ber retten partene erklære om de er villige til å diskutere et forlik. Svarfrist: 31.12 – om et par dager.
27-12-2019 // 14:06
Ny ommøblering hos Nissan
Den nye CEO hos Nissan, Hiroto Saikawa trakk seg i september. Da kom et nytt lederteam på plass som offisielt satte i gang 1. desember. Nå har den ene av den nye ledertrioen, Jun Seki, trukket seg etter 30 år i konsernet. Hideyuki Sakamoto, ansvarlig for produksjon, skal visstnok erstatte ham, men detaljer er ikke kjent. Nissan styrer mot det dårligste resultatet på 11 år, og den nye avgangen sendte aksjene ned til under september 2011-kursen.
27-12-2019 // 14:05
Vi er i ferd med å bli forbikjørt
Ifølge Green Car Reports har Norge siden 2010 vært det land i Europa med størst salg av elbiler, ja så sent som i 2018 var det bare Kina og USA som forbigikk oss. Men nå er Tyskland i ferd med å passere oss – ifølge Bloomberg var det ved utgangen av november registrert 57.533 nye elbiler i Tyskland mot 56.893 i Norge. Men når det kommer til elbilbestand per innbygger er fortsatt ingen land i nærheten av Norge.
12-12-2019 // 21:07
Neste 25 >>