BMW setter opp farten
Med 181.888 biler i mai økte BMW salget med 4,6 %, først og fremst hjulpet av nye SUV-er. Og takket være Kina også, der den nye X3 produseres lokalt. Salget i verdens største bilmarked økte med en tredel i mai. Dermed har BMW klart 872.000 biler så langt i år og ligger bare 66.000 bak erkerivalen Mercedes-Benz. For et år siden var avstanden dobbelt så stor.
14-06-2019 // 08:36
Risikopenger til mobilitet
De som har satset på mobilitetsløsninger klarte å trekke til seg 27,5 milliarder dollar i risikokapital i fjor. Det er konsulentselskapet Oliver Wyman som har telt seg frem til det, og det er dobbelt så mye som i 2015. Men pengene går først og fremst til USA og Kina. I Europa er investeringslysten mindre. At japanske Softbank kjøpte deler av tyske Auto1 for 460 millioner euro, er vel det største som har skjedd på det europeiske markedet.
14-06-2019 // 08:20
Dystre USA-utsikter
Kjip analyse fra Bank of America/Merrill Lynch: – Amerikansk bilindustri kan se frem mot 30 prosent nedgang i salget i 2022, sier de. – Men ikke dump prisene, slik dere gjorde etter finanskrisen. Sørg for margin som gir fortjeneste, ellers vil dere aldri kunne investere i fremtidig teknologi, er et av rådene. – Med 62 nye modeller de neste 4 årene, mot typisk 40, er det også fare for at det blir forstyrrende mange deltakere i ferskvare-avdelingen, advares det.
13-06-2019 // 13:18
Direkte fra Audi
«Riktig tidspunkt» slo Martin Waltenborn (Audis sjef for Business Development i Tyskland) fast da han åpnet fabrikkens Digital Automotive Days og kunne fortelle at 99 TT-modeller allerede var solgt via fabrikkens online direktesalg portal. For forhandlerne er dette som å vifte med en rød klut. «Hvor blir det av Gruppens slagord – We act as one – spør de.
13-06-2019 // 10:34
BYD på topp
I mai solgte BYD 71.504 av sine elektrifiserte biler, og påstår derfor at de ble størst i verden. Deres vekst var på 150 %, mens Tesla endte på 63.000 biler og litt over en dobling. Renault-Nissan-gruppen klarte 60.031 biler, men veksten var bare på 21 %. Geely fulgte på fjerdeplass med 34.746 (pluss 109 %) og på femte kom BMW med 20.208 (opp forsiktige 5 %). Dette utgjør halvparten av den globale produksjonen.
13-06-2019 // 10:33
E-tron til verkstedet
Det er antakelig verst for prestisjen. De første batteridrevne e-tron må tilbake til verkstedet for å fikse en mulig vannlekkasje som vil kunne forårsake batteriproblemer. Fabrikken forteller at det dreier seg om 7.000 biler – ca. 2.300 av dem i Tyskland. Aksjonen hadde allerede startet i USA før den bredte seg til Europa.
12-06-2019 // 09:01
Ett-års dag i Kina
Kinesisk personbilsalg i nedgang feirer ett år nå. Mai var den 12. måneden på rad med synkende bilsalg. 12,5 % ned betyr at måneden endte på 1,61 millioner.  Det er de kinesiske merkene som lider mest – den gruppen krympet med 25 %. Premium vokste derimot med 10 prosent. 
12-06-2019 // 09:00
Toyota fremskynder el
Under en briefing i Tokyo flyttet Toyota elektrifiseringsmålene sine fem år frem. Nå er det 2025 som gjelder for å få solgt 5,5 millioner hybrider, plugin-hybrider, brenselcellebiler og rene batterielektriske (som det vil kunne bli 1 million av i 2025). For halvannet år siden snakket de om 2030 som målet. Dessuten lover de oss sin nye «solid state» batteritype før sommeren neste år.
11-06-2019 // 19:19
Plutselig medvind i Tyskland
I mai økte nybilsalget i Tyskland med 9,1 prosent til 333.000 enheter. Diesel økte mest, med 16,3 % og hadde en andel på 33,3 % av totalen – femte måned på rad selvtennerne øker sin andel. Samtidig økte bruktbilsalget. Måneden endte med 636.222 eierskifter – det er en økning på 3,8 %. Hittil i år er det omsatt 1,52 mill. nye biler (pluss 1,7 %) og 3,05 mill. brukte (pluss 1,2 %).
09-06-2019 // 12:34
Ford stenger motorfabrikk
Ford forsetter sitt stramme innsparingsprogram i Europa. Nå forteller de at motorfabrikken i Bridgend (Wales) skal stenges i løpet av høsten 2020. Fabrikken åpnet i 1980 og sysselsetter nå ca. 1700 personer. «Endrede kundevaner, og kostnader» er Fords begrunnelse samtidig som de presiserer at dette ikke har noe med Brexit å gjøre.
08-06-2019 // 11:50
Hyundai pusher hydrogen
Hyundai ligger godt foran i utviklingen av brenselcellebiler. – Men dette må vi utvikle til en global teknologi, sier Sae Hoon Kim, sjef for den virksomheten hos den koreanske bilprodusenten til Financial Times. – Derfor trenger vi mange av våre kolleger som kunder på våre systemer, fortsetter han. Hyundai skal bruke nesten 7 milliarder dollar på denne teknologien de neste ti årene. Elon Musk kaller for øvrig Fuel Cells for Fool Cells.
08-06-2019 // 11:48
Trygt hos VW til 2029
Volkswagen fortsetter sin tette samarbeids-kontakt med fagforeningene. De har nå forlenget garantien om arbeidsplasser i produksjonen frem til 2029. (Det er allerede besluttet at 4.000 administrative stillinger skal vekk). Denne garantien var et sentralt punkt da konsernet forhandlet med foreningene om de kommende digitaliserings-planene.
07-06-2019 // 16:43
BMW og JLR sammen om el
BMW og Jaguar Land Rover skal samarbeide om utviklingen av enkelte komponenter til neste generasjons elbiler, forteller selskapene. BMW jobber fra før av sammen med FiatChrysler om autonomi, med Daimler om mobilitetstjenester, og Great Wall bygger el-mini for dem i Kina. Samarbeidet med Jaguar gjelder komponenter som første gang skal benyttes i neste års iX3 batteri-SUV.
06-06-2019 // 20:55
Ny designsjef hos Jaguar
Først forsvant Wayne Burgess, en pilar i Jaguars designhus (I-Pace var for eksempel hans), og nå forteller Ian Callum at det er nok. Han har ledet Jaguars eminente designinnsats de siste 20 åene. Men med seg har han i 18 av disse årene hatt Julian Thomson som sjef for Advanced design. Julian var i sin tid hos Lotus og jobbet med Think en periode. Han overtar designsjefstillingen nå.   
06-06-2019 // 08:54
Labrere stemning i Tyskland
Det tyske bilbransjeforbundet ZDK gjennomfører kvartalsvise «temperaturmålinger» hos medlemmene, og nå viser det seg at mange har skrudd ned forventningene til tredje kvartal. Riktignok tror fremdeles så mange som 71 prosent på forhold som tilsvarer fjorårets, men det er nå 17 % som tror kvartalet blir dårligere enn i fjor. Bare 11 % tror det vil bli bedre.
06-06-2019 // 08:54
Farvel til et ikon
Den 5. juli skal den siste XJ forlate båndet på Jaguar-fabrikken. Dette har vært en enestående modell helt siden debuten i 1968 og rulet limousine-segmentet lenge. Daimler Double Six Vanden Plas var toppversjon. Så kom alu-lettvekteren XJ40 for litt over 30 år siden, før dagens X351-serie kom for snaue ti år siden. Men nå er det slutt. Det snakkes om at den neste versjonen blir batterielektrisk.
05-06-2019 // 09:32
Elbil på skjermen
Det er ganske mange som er ganske interessert i de ganske mange sidene ved elbilen. Noen av dem har kanskje en viss ferdighet i tysk også? Da bør det minnes om at mandag viste ARD 1 en interessant dokumentar som heter «Kann das Elektro-Auto die Umwelt retten?» Interessant å se hvordan et land der elbil fremdeles er eksotisk presenterer fenomenet. Du finner innslaget her.
04-06-2019 // 14:51
Meksikansk BMW
Omtrent samtidig med at Donald Trump straffer meksikansk eksport (gjør han virkelig slikt helt alene?) forteller BMW at nå skal de aller fleste 3-Serie bilene komme derfra. Den 6. juni åpner en ny fabrikk i San Luis Potosi. «BMW-gruppen står for en global frihandel» er budskapet derfra rett før åpningen.
04-06-2019 // 11:18
Forlenget tysk elbil belønning
Tyske kunder ønsker ikke elbil. Tyske myndigheter hadde satt av 1,2 milliarder euro i «belønning» til folk som kjøpte slike biler. Programmet skulle rekke til 300.000 biler og skulle gå ut nå i sommer. Bare 114.000 kunder har benyttet seg av tilbudet, så nå forlenges hele ordningen frem til nyttår. Etter tre år er dette en blemme for regjeringens planer, og en indikasjon på at produsentene svikter (med vilje?) i markedsføringen.
04-06-2019 // 08:53
Britisk produksjon raser
Britisk bilproduksjon er på full fart ned, mens man venter på en avklaring i forhold til EU. I april produserte man 44,5 % færre biler enn i mars, med bare 71.000 biler fra samlebåndene. I de første fire månedene lå produksjonen 22,4 % under fjorårets, det vil si 127.000 færre biler.
03-06-2019 // 09:48
VW forhandlere: «Snart krig!»
Et brev som VW/Audi-forhandlerforeningssjefen, Dirk Weddingen von Knapp, har sendt til Volkswagen-sjef Herbert Diess, er en klar indikasjon på at forholdet nærmer seg nullpunktet. Forhandlerne syns gruppen gjør for mye på egen hånd nå, først og fremst netthandel. En forhandler sier til RND at «det er rett før krig». I Norge er det full harmoni både hos importør og forhandler – med de samme kontraktene som tyskerne har.
03-06-2019 // 09:47
Mammutsak mot VW
Nå har Oberlandesgericht Braunschweig bestemt at 30. september går starten på gruppesøksmålet som 420.000 forbrukere har anlagt mot Volkswagen i forbindelse med diesel-tøvet. Volkswagen regner med en langvarig prosess, først to år i OLG før den helt sikkert blir anket videre til 2 år i en Bundesgerichtshof.
28-05-2019 // 09:45
Lavere fart i London
Ikke mange uker etter at Londons Ultralave utslippsregler trådte i kraft, lanseres nå ideen om å sette ned fartsgrensene i spesielt belastede strøk til 15 mph – snaue 25 km/t. Noen områder vil sågar kunne stenges helt midt på dagen, antyder også forslagene. I byen finner vi allerede tre nullutslipp-soner. Begrunnelsen er bl.a. at slike radikale tiltak må til for fortsatt å gjøre London til førstevalg for finansindustrien!
27-05-2019 // 22:18
Ny bilgigant
Renault bekrefter at Fiat Chrysler Automobiles (FCA) foreslår en 50/50-fusjon mellom de to selskapene. Renault skriver at styret møttes mandag for å se nærmere på forslaget, som blir karakterisert som vennligsinnet, fra FCA. Nå vil man se nærmere på mulighetene en slik eventuell sammenslåing kan gi. Financial Times meldte i weekenden at de to selskapene var kommet langt i samtaler om å overta aksjer i hverandres konserner og at planen var en full sammenslutning. Avisen hadde en rekke detaljer, blant annet at Renault gjerne utsetter den planlagte fusjonen med Nissan hvis de nye samtalene blir fruktbare. 
27-05-2019 // 11:55
IAA blir stadig magrere
Vi har allerede sett mange produsenter forlate høstens Frankfurt-utstilling, og vi har sett at et større klassisk-bil jippo skal etableres i forbindelse med den klassiske personbil-IAA. Nå har også FiatChrysler, Suzuki og Subaru sagt at dette ikke lenger er en relevant arena. Tyske Automobilwoche har regnet ut at dermed er to tredeler av verdens bilproduksjon fraværende.
27-05-2019 // 10:22
Neste 25 >>