Interiør (seter)
Interiør (seter)

Førermiljø (instrumenter)
Førermiljø (instrumenter)

Stort bilde bakfra
Stort bilde bakfra

17 tommers Brembo bremser
17 tommers Brembo bremser

Stort bilde av frontparti
Stort bilde av frontparti

Stort bilde av hekkparti
Stort bilde av hekkparti

Stort bilde av hekkspoiler
Stort bilde av hekkspoiler

Stort bilde forfra
Stort bilde forfra

Stort bilde fra siden
Stort bilde fra siden

Moro hos Mitsubishi, EVO 7 på plass

Japanske Mitsubishi-butikker var åpne i helgen. Publikum skulle få lov til å beskue den nye EVO 7 som debuterte sent fredag.

Publisert

Ny plattform = større hjulavstand
Den nye modellen er basert på den nye japanske Cedia-plattformen, som gir bilen større avstand mellom hjulene – i alle retninger – enn tidligere. På tross av at karosseriet er blitt enda stivere, så mye som 200 ekstra sveisepunkter bare i døråpningene gjør sitt. Bedre beregningsmodeller og masse lettmetaller har gjort karosseriet 40 kg lettere enn det gamle.

Designerne har også hatt noe å si. Den forrige EVO var ganske rå, den nye er forholdsvis mye snillere. Fronten er ikke på langt nær så aggressive, flatene rundt hjulåpningene har ikke lenger det håndbankete preget, overhenget foran er blitt kortere og hekkspoileren er nå fiksert, den kan ikke justeres som i gamle dager.

Interiøret er også mer sivilisert, selv om også denne nye modellen skal danne basis for Mitsubishis satsing i rally-løypa. Noen seks-trinns kasse ble det ikke, men en oppgradert fem-trinns skal ta seg av 383! Nm fra to-liters fireventils, twinturbo-motoren. Som selvfølgelig har sine 206 kW, maks av hva japanerne tillater, ved 6.500 omdreininger.

Avansert elektronikk
Det er vegg-til-vegg elektronikk her. Den sørger både for traksjon, du stiller selv inn hva slags underlag du kjører på, så sørger firehjulsdrift-systemet med den elektroniske flerplateclutchen i senter-diffen for å spre dreiemomentet mest mulig effektivt. Elektronikk sørger også for å holde en AYC, Active Yaw Control – som sjekker karosseriets forhold til bilens akser – i gang. Den bringer stabiliteten i svingene opp til nye høyder, og er sannsynligvis årsaken til at folk som Tommi Mäkinen snakker om 5% kjappere kurvekjøring. Monitorer antyder at EVO 7 kan operere med 8% høyere G-grefter enn EVO 6 kunne. Alle monner drar.

Enorme 4-potters Brembo-bremser på 17 tommers skiver sørger for stoppavdelingen og forholdsvis aktiv fjæring er med på å holde hjulene på jorden. Selv om bilen ikke er i salg før den 3 februar har Mitsubishi satt opp prislapper også. Fullt utstyrt koster GSR-modellen 25.000 dollars, mens den spartanske RS koster 21.000 – begge radikalt under EVO 6 prisen.

Den eneste skikkelige konkurrenten akkurat nå er Subarus WRX Sti. Mitsubishien byr på 5 kg/hk mens Subaru drar på 5,11 kg for hver hestekraft. Begge har selvfølgelig samme antall kW, 206, men Subaru har et litt lavere turtall på topp effekt, 6.400, og et lavere dreiemoment, 373 mot 383 Nm.

Liten tank
EVO har litt større både akselavstand og sporvidde, mens Subaru vinner på svingradius, 5,4 mot 5,9 meter – men man kan vel bruke håndbrems fremdeles? Det er imidlertid i km mellom påfyll at Subaru virkelig tar igjen. Mens EVO kjører 9,6 km. på hver liter gjør Subaru 10,4 km pr liter. Og selv om denne forskjellen virker marginal blir det annerledes i praksis når Mitsubishien bare fant plass til en 40 liters tank, mens Subaruen tross alt fikser 60.

Og for å gjøre bildet komplett: EVO 7 veier 1400 kg skrapa (40 kg opp i forhold til EVO 6) og den måler 4455 x 1770 x 1450 mm. Hjulene er også formidable, dimensjonen på dekkene er 235/45ZR17.

Må vente på rally-versjon
Men den firedoble verdensmesteren Tommi Mäkinen må slite med ”gammel redskap en stund til, for WRC-versjonen av EVO 7 er først klar utpå høsten. På den annen side var jo ”gamla god nok til å sørge for seier i Rally Monte Carlo for en uke siden.

Powered by Labrador CMS