Hva med en flunkende ny Golf I?

Etter å ha presentert din siste mulighet til å kjøpe en flunkende ny Peugeot 504 (klikk her for å lese), begynte jeg å tenke på Sør-Afrika. Der finner du flunkende nye Golf I og 80-årenes Mazda 323 side om side med siste modell Audi A4 eller C-Klasse Mercedes.

Publisert

Så hva finner vi? Først og fremst ikonet Golf I, Italdesign-karosseriet som ser ut som japansk papirbrettekunst. Citi Golf heter den der, selges side om side med Golf IV-modellen. Da den lokalproduserte Golf II ble lansert der i 1984 bestemte fabrikken seg for å fortsette med Golf I, med magre spesifikasjoner og en meget aggressiv prising. En nisjebil regnet fabrikken med, og da den ble relansert i 1984 fikk den 1,5 prosent av markedet. I fjor hadde den, riktignok med ny bensininnsprøytning, 13,5% av markedet. Litt av en nisje.

Ford og Mazda, som jobber sammen i Sør Afrika, gjorde det samme da de lanserte sine nye Escorter og 323’er tidlig i 90-årene. De beholdt de gamle, kalte dem Midge og Tracer og la prisen et par etasjer ned. I dag ligger de to modellene (samlet) på femteplass på Sør-Afrikas ti-på-topp liste!

Nissan innså klokelig at de hadde ikke noe gammelt som var bra nok da de også ønsket seg enda en nostalgi-trip i 1990, så de gjorde noe såpass utenkelig som å kjøpe lisens for den da allerede 7 år gamle Fiat Uno. Den har også vist seg som en solid deltaker, og selges fremdeles, faceliftet og modernisert flere ganger. Nå har riktignok Fiat gått inn og selger den selv, men den bygges fremdeles av den lokale Nissan-fabrikken. Denne rommelige 1,1 literen koster 75% av hva man må betale for en 800 ccm Matiz – det er ikke så rart at dette er en interessant nisje.

Men selv om Fiat har overtatt Nissans Uno, er det Nissan som kan by på den virkelig bestefaren. 1400 Bakkie heter den av en eller annen grunn. Hannah Tembeka som går på skole rett nedi gata her, og har bodd i Johannesburg i mange år, sier at Bakkie er afrikansk for liten lastebil. Men 1400? Kubikkinnholdet i motoren er 1300 ccm. Kanskje 1400 er antall kilo ulovlig overvekt denne robuste modellen kan frakte? Den er nå i sitt 30. produksjonsår, og ikke engang Marokko eller Iran kan by på noe liknende.

Bestselgeren kommer imidlertid fra Toyota. Tidlig i 90-årene moderniserte de sin gamle Corolla, samtidig som en ny generasjon debuterte, og døpte den om til Conquest. I 1966 fikk den en billigere og mer spartansk (4 trinns gearkasse, en forgasser. Forgasser??) bror som het Tazz. I dag er dette Sør Afrikas bestselger!

Men det er ikke bare paradis for gammelbilfanatikere lenger. Fra å ha 44 prosent av markedet for 5 år siden er disse nye oldisene nå nede i 33% og sterkt synkende. Bedre tilgang på nyere brukt, konkurranseprising på nye modeller, og bedre økonomi er noen grunner til fallet. Viktigere er det at myndighetene begynner å legge større vekt på miljø – og ikke minst sikkerhet – i kjøretøyforskriftene. 10.000 trafikkdøde hvert år begynner å gjøre det interessant å kreve litt mer moderne konstruksjoner enn det en 30 år gammel Golf kan by på.

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS