VW klar med Passat-racer

Også Volkswagen vil være representert blant familieracerne. I Geneve lanserer de en W8-utgave av sin nye Passat. Den er leveringsklar allerede til høsten.

Publisert
Av Terje Ringen – bilnorge.no

Volkswagens heftigste Passat får betegnelsen W8, hentet fra den kraftige motorens utforming. Passats W8 er utstyrt med en 8-sylindret 4-liters motor som yter hele 275hk. Kraftige saker! Motoren har et helt nytt design og er konstruert spesielt for den nye Passaten.

275 spreke hester
Den yter som nevnt 275 hester (202kW) og har et maksimalt dreiemoment på 370 Nm allerede ved 2.750 o/min. Dette burde gi bilen solid skyv. W8’s toppfart er oppgitt til 250 km/t, sannsynligvis elektronisk sperret. Bilen blir levert som både sedan og stasjonsvogn i andre halvår 2001, og samtlige varianter er utstyrt med permanent 4-hjulstrekk, en nyttig egenskap for denne kraftbomben. 6-trinns manuell gearkasse er standard, men om ønskelig kan den også leveres med 5-trinns automat.

Dr. Karl-Heinz Neumann, ansvarlig for utvikling av den nye motoren sa ved lanseringer: ”Volkswagen bestemte tidlig at dersom vi skulle entre dette segmentet skulle det være med eksepsjonelle krefter og komfort kombinert med lavest mulig utslipp. Aktiv sikkerhet ble også satt i høysetet, derfor valgte vi firehjulstrekk.

Den nye motoren er basert på Volkswagens serie med V og W motorer der V står for formen på sylinderne og W for dobbelt sett av sådanne. Den spesielle utformingen gjør motoren kompakt tross sitt store volum.

Diskret detaljer
Passat W8 skal, som Mondeo ST, ikke skille seg dramatisk ut fra sine mer moderate søsken. Igjen er det de små detaljer som viser at dette er en bil utenom det vanlige. 17-tommers aluminiumsfelger med 225/45 R17-dekk og doble forkrommede eksosrør er viktige elementer. Bilen er videre utstyrt med bi-xenon hovedlys og tyverialarm som standard. I interiøret finner du airbag’er både foran og bak, detaljer i krom og tre, luksuriøse sportsseter, kjørecomputer og elektronisk styrt klimaanlegg.

Det begynner etter hvert å bli en del konkurrenter i dette segmentet, og Passat W8s krefter gjør at norske avgiftsinnkrevere klør seg i hendene. Den blir trolig en dyr bil her til lands, om den i det hele tatt lanseres.

BILDER:
Bilde: Passat W8 forfra
Bilde: Passat W8 skrå forfra
Bilde: Passat W8 skrå bakfra
Bilde: Passat W8 stasjonsvogn
Bilde: Passat W8 interiør
Bilde: Baklykt og emblem
Bilde: Passat W8 motor

Powered by Labrador CMS