Citroën lanserer C5 stasjonsvogn

Sist høst lanserte Citroën sin praktiske og rommelige C5. Det var naturlig at en stasjonsvogn skulle følge, og i Geneve ble den lansert. En bil med karakter og god plass.

Publisert
Av Terje Ringen – bilnorge.no

La oss starte bakfra. Bagasjerommet i C5 stasjonsvogn er stort, hele 563 liter i utgangspunktet. Det tilsvarer 50 liter mer enn i Xantia stasjonsvogn og hele 68 liter mer enn i en Passat. Legger du ned baksetet øker volumet til hele 1658 liter.

Tre utstyrsnivå
Som sedan blir C5 stasjonsvogn levert i tre utstyrnivåer og med fem forskjellige motorer, tre bensinmotorer på henholdsvis 117, 138 og 210 hester og to dieselalternativer på 110 og 136 hk. Du finner nærmere informasjon om utstyrnivåer i artikkelen Citroën C5 snart klar for Norge.

Eksteriøret er mykt og vitner om en rommelig stasjonsvogn. Grillen med de store lyktene bærer tydelig preg av å tilhøre Citroën-familien. Buen i det myke panseret fortsetter oppover den store frontruten. Den relativt loddrette avslutningen bak er kanskje ikke det peneste vi kan tenke oss, men det gir et godt utgangspunkt for praktisk lessing i bagasjerommet. De høye baklysene som omkranser bakluken er praktiske, spesielt på norske vinterveier med snøføyke.

Praktisk ”lastebil
For å lette innlastingen senker bakstussen på C5 seg når du stopper bilen. Minste lastehøyde er 493mm, standard høyde 564mm og høyeste nivå 653mm. Vinduet i bakluken kan åpnes separat hvis du bare skal plassere noen mindre gjenstander i bagasjerommet. Et nett mellom bagasjerommet og baksetet sørger for at du ikke får bagasjen i bakhodet ved en eventuell nødbremsing.

C5 stasjonsvogns vitale mål er 4,75m (L) x 1,77m (B) x 1,52 (H). Det gir rom for en stor passasjerkabin med god plass for fem. Flere smårom samt koppeholdere er på plass for praktisk oppbevaring av små gjenstander. Hanskerommet er på hele 17 liter og har et eget kjølerom for oppbevaring av kaldt drikke. Praktisk!

Citroëns hydroaktive fjæring med betegnelsen Hydractive 3 sørger for maksimalt veigrep og komfort uansett hvor mye du laster i C5. Systemet sørger for at bilen hever og senker seg i forhold til hastigheten. Videre kan du manuelt velge mellom komfort- eller sport-innstilling.

Snart til Norge
I Norge lanseres C5 stasjonsvogn til sommeren. Markedssjef Øystein Johansen i Citroën Norge kan foreløpig ikke oppgi eksakt leveringstid eller hva pristillegget blir sammenlignet med sedan. Vi kommer tilbake når mer opplysninger er tilgjengelige. Med C5 får Citroën et viktig våpen i kampen om firmabilkundene.

Stort bilde forfra
Stort bilde skrå forfra
Stort bilde skrå bakfra
Stort bilde med åpen bakdør
Stort bilde med åpent bakvindu
Stort bilde bakfra
Stort bilde ovenfra
Bilde: Transparent
Bilde: Mål-tegning

Powered by Labrador CMS