Renault-øya blir kunst

Det er åpenbart en tendens at gamle industri-monumenter gjenbrukes. Atlanterhavsdampere blir flytende hoteller, Nydalen blir papirpushe-kontorer og en og annen bolig, og nå skal Renault-øya bli kunst.

Publisert

Det er ikke så mange år siden industrivirksomheten opphørte der, etter det har stedet ligget brakk inntil øya ble kjøpt av Francois Pinault for 100 millioner Francs. I motsetning til det som har skjedd på tomten til Citroën-fabrikken, der høyhus-luksusboliger er spredt i en vakker park, og der de små arbeiderkneipene er blitt så chicke at det er kvalmt, skal øya brukes til et stort kunstmuseum.

Fondation Pinault, oppkalt etter seg selv og egen kunst-samling, skal den bli kjent som når alt står klart i 2005. Tegnet av en moteriktig japansk arkitekt, Tadao Ando, og finansiert av en av Frankrikes store kapitalister (Pinault står bak blant annet både Fnac og Printemps, enorme butikk-kjeder) blir det en kontrast til gammeldags svette og arbeidersolidaritet.

Det franske bladet l’Automobile minner om at Renault hadde en fotograf, Robert Disneau, som ikke gjorde annet enn å fotografere arbeidet og slitet der, fra 1930 til 1950, og spør om ikke Pinault har råd til å innrede en ”Salle Robert Disneau”, der en permanent utstilling kan fortelle publikum hva dette egentlig har vært.

Powered by Labrador CMS