Hvor er Volkswagen?

Nå har vi vært vant til å se VW på toppen av alle registreringsstatistikker så langt, og plutselig er merket nesten forsvunnet. Om ikke forsvunnet, så begravd langt nede under mer moderne kollegaer. Riktignok kom Passat på statistikken i 1973 og Golf året etter, men sjokket over at VW forlot hekk og luft og gikk over til front og vann, var åpenbart så stort at kundene ikke rakk å reagere før vi er inne i 80-årene.

Publisert Sist oppdatert

Og da finner vi som den første VW-modellen den nye Golf, på 13. plass, med Passat/Santana rett bak seg.

Jeg truet altså med å eliminere Taunus hvis det hadde opptrådt som et samlemerke tidligere. Men nå i 70-årene skal det få lov til å overleve siden Taunus nå var blitt en like særpreget enkeltmodell som for eksempel Cortina var, og Sierra ble i ettertid.

Derfor har vi – og det var en overraskelse for meg også - en Taunus på topp. Kompakt motor og forhjulsdrift – det kjøpende publikum begynte å vise halv-radikale takter, eller det var markedsføringens seier over konvensjonene. Fremdeles beveget Ford-folket seg omkring og virket som de var i stand til å selge hva som helst, og være glade samtidig.

Dette var også det ti-året da japanerne begynte å gjøre seg bemerket på salgsstatistikken. Her er de tre store merkene representert, til gjengjeld må du begynne å lete lenge etter de engelske bilene. For de av oss som satte pris på de tradisjonsrike engelske bilprodusentene, der te-drikkende arbeidere jobbet på jordgulv når de ikke streiket, og bygde reaksjonære konstruksjoner (eller ekstremt radikale som ikke en eneste kunde begrep noe av) av meget mangelfull kvalitet var det trist, men ikke overraskende, å se et bilimperium gå til grunne. Like trist var det å se en gruppe bilprodusenter som kopierte og som ikke ville kjenne igjen en kjøreegenskap om den kom frem og håndhilste, til de grader storme frem.

Det var et traumatisk ti-år, og vi startet bladet BIL.

Se om du klarer å hente frem mentale bilder av de modellene som var blant de 25 mest solgte den gang, og prøv og gjett om vi hadde det vanvittig moro? Slik ser 70-årenes liste ut:

  • Ford Taunus: 5,1%
  • Opel Kadett: 4,4%
  • Opel Rekord/Caravan: 3,9%
  • Volvo 242/244/245: 3,4%
  • Ford Granada: 3,2%
  • Toyota Corolla: 3,0%
  • Opel Ascona: 2,9%
  • Ford Escort: 2,6%
  • Mazda 929: 2,3%
  • SAAB 99: 2,2%
  • Volvo 144/142/145: 2,1%
  • VW Golf: 1,8%
  • VW Passat/Santana: 1,7%
  • Peugeot 504: 1,6%
  • Renault 12: 1,6%
  • Datsun Cherry: 1,6%
  • Mazda 818: 1,5%
  • Audi 100: 1,4%
  • Audi 80: 1,3%
  • Datsun Sunny/120/120Y: 1,3%
  • Renault 16: 1,2%
  • Fiat 128: 1,2%
  • Citroën GS: 1,1%
  • Ford Cortina: 1,1%
  • Morris Marina: 1,0%

Men noe som er meget positivt med denne listen er at de på toppen ligger godt under 5% (når vi ser bort fra lederen, som så vidt ligger over). Det betyr at det i 70-årene var plass til flere modeller enn noen gang tidligere. Det var starten på den tiden da både Mao og det bilkjøpende publikum lot de Tusen Blomster Blomstre. Og vi fra NAFs side fikk høre at det var et alt for stort utvalg der ute – det bare forvirret kundene.

Så for å svare på spørsmålet før listen begynte: jo visst, på tross av kjedelige markedsledere fantes det mer enn nok til at vi hadde det svært morsomt – hele 70-året igjennom.

BILGENIET:
Minst tre andre japanske bilmerker og minst ti andre japanske modeller dukket opp i denne perioden. Du klarer sikkert å mumle dem opp for deg selv, såpass diskret at du ikke blir nektet servering.

Powered by Labrador CMS