-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Renault overtar tyske Nissan
Mens Renault pluss Ford fremdeles er sant i Norge, skjer det logiske ting på andre markeder. Nå har for eksempel Renault i Tyskland overtatt tyske Nissan. Felles backoffice er blant det som skal gi store innsparinger.
Nå går imidlertid de to importørene sammen i Tyskland, og samles i Renaults hovedkvarter i Köln. Det er snakk om en samordning av en rekke funksjoner og prosesser , uten at forhandlerleddet nødvendigvis skal smelte helt sammen. Partnerne snakker om et innsparingspotensiale på en milliard Euro innen 2005.
Det er også snakk om at Østerrike og Nederland er de neste markedene som skal få en tilsvarende organisasjonsmodell. Men når vi spør om hvor lenge Renault skal bidra til at Fords Svenske filial skal nyte godt av deres produkter i Norge, får vi ikke noe svar. Det er mulig at det er en viss logikk i at Nissan i Norge, som i prinsippet er en fabrikkeid importør, og som har overtatt Renaults lastebiler – som eies av Volvo trucks – skal fortsette å slåss alene. Mens supplement-programmet, biler fra moderfabrikken, skal bidra til å holde omsetningen oppe hos en kjede som burde være en sterk konkurrent, nemlig Volvo-forhandlerne. Men hvis det er logisk, så ser ikke jeg det.
Hva jeg imidlertid ser med glede er at det ikke bare er i Japan at Nissan er snudd. Tall tyder på at det også har skjedd i Europa. Selv om Nissan-salget i Europa i fjor lå nesten ti prosent under 2000-tallet, kommer Nissan til å bokføre et overskudd i Europa i fjor. Ikke minst på grunn av lavere innkjøpskostnader som er kommet i kjølvannet av Renault-samarbeidet. (Vi må ikke glemme at av alle de bilene denne japanske produsenten selger i Europa er 85% bygger her også).
Det burde gå enda bedre i år, flere nye modeller er rett rundt hjørnet. Først Primera som ligger få uker unna lansering, deretter de to nye Renault-baserte varebilene, Interstar og Primastar er de døpt. Og ny Micra er heller ikke langt borte.
Men nye Renault-modeller er det altså Ford som skal ha glede av her hjemme.