Renaussan også i Tyskland

Renault fortsetter den logiske utviklingen det er å samle de to store merkene i konsernet, Renault og Nissan, under et administrativt tak. Nå er det Tysklands tur.

Publisert Sist oppdatert

Det nye selskapet får en struktur som heller ikke er helt uventet. Det blir skilte front-office funksjoner. Salg, Markedsføring, Ettermarked og Kommunikasjon skal alt drives merkerettet. Men felles back-office, og det som skal spare penger og øke effektivitet og gi synergier, er Finans, Organisasjon, Personal, Jus, IT.

En tilsvarende modell finner man flere andre steder i Europa allerede, Nederland og Sveits for eksempel. Og det er ganske opplagt at tilsvarende vil vi se flere steder. Men hva med Norden, der Renault av uforklarlige grunner fremdeles er fornøyd med at Ford lar Volvo sørge for at det bare blir solgt så mange Renaulter som man tåler? Det må være et unikt kapittel i historien om markedsføring og salg av biler.

Powered by Labrador CMS