-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Saker
Vi har vært innom Australia tidligere, i dag skal vi besøke New Zealand. Dagens bil heter Saker, som visstnok også er navnet på en lokal jaktfugl, er siste ledd i en lang lenke med suksessrike lokale sports- og racerbiler
Så, i 1992, kom Saker. Da var det SV1 modellen med en 3,8 liters Ford V6 motor som vant en rekke løp frem til 1995.Og dermed gikk man ut på kit-markedet med konstruksjonen.
Nå finnes den i to utgaver: Sprint som er nesten ren banebil, og SV1 som er en svært brukbar gatebil også, i tillegg til at den har racing-egenskaper. Begge er to-setere, begge er beregnet på V8 motorer, men V6 eller firere går også bra. Lav vekt, minimalt front-areal og lav luftmotstand har vært designmål hele veien. Mer enn nok luftåpninger for alt som trenger kjøling er det også lagt vekt på, samtidig som det skal være enkelt å komme til alt man skal kunne skru på. Det er også tatt med et par komfort-spesifikasjoner, som et ok varmeapparat som i det minste kan fjerne doggen fra rutene, og gode seter er selvfølgelig viktig.
Nå leveres disse bilene som halv-kit – svært meget av dem er bygget opp på fabrikken slik at man henter et ferdig chassis på hjul og bare skal legge på resten. Det betyr jo blant annet at du får proffene på fabrikken til å sette opp bilen slik den skal være, så slipper du i hvert fall å fomle med det.
Skjønt det er ikke sikkert du behøver å fomle. På New Zealand er det en egen klubb for kit-car byggere. Den heter Constructors Club, møte den andre torsdagen i hver måned i lokalene til Vintage Car Club i Petone, og man regner med at du legger 2 dollars i potten, som går til innkjøp av det dere fortærer. Utstillinger arrangeres, biler fremviser og mange gode råd kan hentes. Synd vi ikke har behov for en slik klubb i Norge.