Mislykket Avantime: Farvel til Matra?

Det går mot en litt ugrei skilsmisse mellom Matra og Renault. Disse to som ble romkammerater allerede for nesten 40 år siden da René Bonnet fikk våpenprodusent Matra til å produsere Djet-modellen sin. Etter det har det vært mange suksesser, den siste var Espace. Den aller siste, Avantime, var ingen suksess.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært ganske surt mellom Lagardere og Renault-sjef Louis Schweitzer siden Matra ble fratatt Espace-produksjonen i oktober i fjor. Den ble flyttet til Renaults egne anlegg, som kompensasjon fikk Matra utlevert avant garde modellen, Avantime. Ingen kunne tro at den ville selge like heftig som Espace, men 15 om dagen, på tross av massiv markedsføring, var allikevel mindre enn selv de største pessimister hadde forutsett.

Lagardere opprettet Matra Automobiles som et utstillingsvindu for Matras teknologiske nivå, og fikk med seg både Formel 1 mesterskap og Le Mans seire på en fargerik vei til dagens triste situasjon. De har et moderne produksjonsanlegg i Romarantin, som de siste månedene har gått for kvart maskin, og nå låser han døra der. Renault selv har ingen planer om å overta Avantime-produksjonen, så her er det kanskje smart å rappe seg. Avantime kan bli en verdifull moderne klassiker før du aner.

Det har lenge vært kjent at Matra delen av Lagarderes imperium (hovedvirksomheten er blad-produksjon og –distribusjon) var til salgs. Det blir nok ikke enklere å selge den nå. Han sier da også at kjernedelen av virksomheten skal omformes til ren design-virksomhet.

Dermed får vi vel heller ikke se festlige M72 i live heller. Synd.

Så la oss henge på en viktig melding til Tor Ivar Volla, forfatteren av serien om Bilmerkenes historie her på BilNorge: Hopp over det du har igjen av biler på L, og gå rett til Matra – det er ikke lang tid du har på å skrive den bilhistorien dersom du skal nøye deg med å skrive om levende merker.

Powered by Labrador CMS