Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 FSI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3 2,0 TDI

Audi A3: Kompakt prestisje

Det ligger mye prestisje i øvrige sjikt av kompakt-klassen, og både BMW og Mercedes er godt representert med henholdsvis 3-serie Compact og C-Klasse Sportcoupe. Begge kommer imidlertid til kort overfor Audi A3 når det gjelder popularitet i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Sintere
Sammenlignet med forgjengeren har nye A3 fått en langt mer aggressiv front, doble lykter bak klart glass og den nye todelte Audi-grillen som kjennetegner de siste modellene fra Ingolstadt. Formen er progressiv med linjer som stiger og ender i en rund, myk hekk. Sidevinduene starter høyt oppe på karosseriet og er relativt lave, noe som gjør sikten skrå bakover og ved rygging begrenset. For små barn vil dette også begrense utsikten, noe som kan medføre bilsyke. Den runde hekken gjør også at bakruten fort blir møkkete når du kjører på våt asfalt.

Bak rattet får du følelsen av å sitte i en langt større bil enn du egentlig gjør. Betjeningshendler er ryddig plassert på og rundt rattet og instrumentene er oversiktlige og lettleste. Vi kjørte to forskjellige versjoner av nye A3, en 2,0 FSI med Ambiente utstyrspakke og en 2,0 TDI i utstyrsnivå Ambition. Begge gir en velutstyrt bil for et pristillegg på henholdsvis kr 13.100 (Ambiente) og 14.000 (Ambition), førstnevnte i luksuriøs og komfortabel retning mens sistnevnte er mer sportslig.

A3 2,0 FSI Ambiente byr i tillegg til standardutrustningen Attraction blant annet på 16-tommers aluminiumsfelger, 4-ekers skinnratt, midtarmlene, cruise control og tredekor i interiøret. Motoren på 150 hk med drivstoffgjerrig FSI-teknologi er sterk i mellomregisteret og stillegående. Akselerasjonen til 100 foretas på 9,1 sekund og potensiell toppfart er 211 km/t. Vi savnet imidlertid litt ekstra punch ved høye turtall og kunne gjerne ønsket litt mer gromlåt.

Enkelt valg
Vår andre bil var en A3 2,0 TDI med Ambition utstyrspakke. Her består tilleggsutstyret av stilige 17-tommere, 3-ekers sport skinnratt, sportsseter og sport understell. Vi fant oss meget godt til rette i setene med solid støtte for både rygg og lår. Understellet ga bilen langt bedre egenskaper på svingete vei og passet vår kjørestil godt.

Pluss på en turbo dieselmotor med 140 hester og et dreiemoment på 320 Newtonmeter i området mellom 1.750 og 2.500 omdreininger, og du er svært nær den ideelle kompaktbilen. Vi er i alle fall ikke i tvil om hvilken Audi A3 vi følte oss mest vel i. Pristillegget du må ut med for TDIen er 10.000 kroner, og med et snitt dieselforbruk på 0,55 liter på mila (mot 0,69) tar du inn det tillegget i løpet av et par år.

Powered by Labrador CMS