-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Når drar Golf fra, med alle fire
Golf selger stadig bedre, selv om det nok er en del incentiver ute og går på de store markedene på Kontinentet. Og bedre kommer det nok til å gå nå som også 4Motion er en del av katalog-utvalget.
4Motions hjerte er som kjent en mange-lamellers clutch i et oljebad. Oljetrykket avgjør hvordan kraften skal fordeles og her snakker vi om umerkelig, trinnløs overgang fra 100 prosent foran til 100 prosent bak. Det vil si, vi snakker vel 99 prosent i begge ender slik at ordet firehjulsdrift fremdeles har en viss verdi.
Fabrikken kaller dette for 2. generasjon permanent firehjulstrekk, men det er vanskelig å oppdage andre nyheter i forhold til originalen (som kom i 1998) enn at de skjærer tannhjulene litt bedre nå (eller er det bedre toleranser på clutchlamellene?). Fremskrittet skal nemlig ligge på serviceintervaller, vedlikehold og støynivå.
En av de store fordelene (hvis det er slik privatlivet ditt ser ut) med firehjulstrekk er at trekk-kapasiteten øker dramatisk. Den er på 1500 kg for en vanlig Golf opp en bakke på 8 grader, nå øker den til 1800 kg. Tenk på hvordan caravankomforten kan økes enormt ved hjelp av disse tre hundre ekstra kiloene.
Foreløpig er det TDI motorene på 105 og 140 hester som kan kombineres med systemet, om ikke lenge vil også 2-liters bensinmotoren være på plass. 6-trinns gearkasse er også med i utstyrspakken. Pristillegget blir 1.500 i forhold til tilsvarende utstyrt forhjulsdreven.
For at du skal være sikker på at naboen skal vite at det er dette du har kjøpt, er bilen utstyrt med 4Motion-merket bak, sammen med twin tail. Problemet er selvfølgelig at når du drar dine 1800 kg oppover vil hele vogna skygge for attesten.