-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Bon voyage!
Torsdag 14. oktober klokka 11.00 begynner det største eventyret i veterane Renault-entusiasters historie her i Norge.
Den opprinnelige tanken var å starte fra Nordkapp og således kjøre fra Kapp til Kapp. Dette ble imidlertid forkastet da kjøring på trygg, norsk grunn ble ansett som altfor ueventyrlig. Forslag om å starte fra Kapp ved Mjøsa, om ikke annet for i det minste å beholde slagordet, ble likeledes klubbet ned som patetisk.
Sammensatt team
Ruteplanlegger, organisator og reisefører er ingen ringere enn informasjonssjef i Norges Automobil Forbund (NAF), Egil Otter. Minst to av de andre deltakerne er bilforhandlere, utrolig nok for andre merker enn Renault. Fjerdemann er verksmester og ekspedisjonens tekniske altmuligmann. Femtemann er ingeniør. Hvorvidt ekspedisjonens sjette deltaker har noen spesifikk funksjon i fellesskapet har vi ennå ikke brakt på det rene, kanskje han primært skal fungere som muntrasjonsråd hvis det skulle røyne på.
For kjøretøyene er ikke akkurat kraftfulle off-roadere, nei: 845 ccm motorvolum, 34 hk, 4 gear og forhjulstrekk på 12 tommers hjul er blant de harde tekniske fakta. Og Otter snakker åpent om at hele ruta ennå ikke vil være klarlagt i detalj når deltakerne løsner brekket torsdag.
Til venstre ved Balkan
–Planen var å ta en ferje fra Sicilia over til Tunis, men vi fant ut at noen slik forbindelse ikke finnes. Så vi holder godt til venstre ved Balkan og tar en stor sving over Tyrkia. Deretter blir det stort sett Øst-Afrika nedover. Litt dumt kanskje, for i motsetning til de vestlige områdene er det ikke reservedeler å oppdrive der til bilene våre. Men i vest er det en rekke konflikt- og katastrofeområder nå, så da får vi heller eventuelt satse på ståltråd og andre provisorier, forklarer Otter, som er like blid til tross for disse uforutsette utfordringene. Det viktigste for ekspedisjonen er tross alt at de anser det å være en skam å snu.
–Vi er forberedt på at det kan ta noen dager å ordne transittvisa eller vente på ferjer her og der, men ved å ta fly hjem fra Cape Town regner vi med å være hjemme innen jul. Bilene skiper vi nordover igjen i containere. Og, poengterer Egil Otter, –vi vil jo sette pris på om noen møter opp hos Bilia Økern klokka 11 torsdag for å ønske oss lykke på reisa, da!