Chrysler Sebring 2.0 LE

Chrysler Sebring er bare nydelig, og Chryslers designere har gjort en kjempejobb. Men godt design er ikke nok når kvalitetsfølelse og komfort er mangelvare.

Publisert

Først publisert i BIL 4 - 2001.

Sebring er slående nær forgjengeren på mange områder. Karosseriet har renere og mer moderne linjer enn Stratus, og interiøret er oppgradert både med hensyn til finish og design, men helt på nivå med konkurrenter i samme prisklasse er den ikke. Billig plast og enkle løsninger preger førerplassen og går også igjen ellers i bilen. I en bil i denne prisklassen forventer vi for eksempel trekk og innvendig håndtak i bakluken, slikt finner du ikke i Sebring.

Vi har kjørt toliteren med 104 hk, den modellen importøren regner med blir bestselgeren i Norge. Effekten er det ikke noe å utsette på og motoren er både trekk- og akselerasjonsvillig. Ved jevn landeveishastighet er støy og vibrasjoner på et akseptabelt nivå, men under akselerasjon, og da spesielt på høye turtall, er lydnivået fra motoren ubehagelig høyt. Når den firetrinns automatkassen dessuten har for vane å ty til et lavere gear relativt lett, blir kjøringen både ujevn og akkompagnert av et ubehagelig støynivå på svingete og bakkete veier.

Kjøreegenskapene er gode, men fjæringskomforten kan forbedres. Spesielt over de skarpe ujevnhetene slår det unødvendig hardt i hjulopphengene og sammenlignet med europeiske konkurrenter virker Sebring uferdig på dette området.

Plassmessig ligger Sebring i den øvre delen av mellomklassen og konkurrerer mot Mondeo og Passat når det gjelder både areal og volum. Blant annet er kupébredden på samme nivå som disse, og selv om Sebring har meget god benplass til både for- og baksetepassasjerer, er den ikke helt på nivå med konkurrentene fra Ford og Volkswagen.

Sittekomforten er god, men vi savner fortsatt litt bedre sidestøtte til både lår og rygg. Det gjelder også for baksetet. Her sitter du dessuten lavt og har dårlig støtte under lårene. Også når det gjelder seteutforming gir Sebring et billigere preg enn de nevnte tyske konkurrentene.

Utstyrsnivået er forholdsvis høyt, blant annet med siste generasjon ABS-bremser som også tar hensyn til om du er i sving når du bremser. Kollisjonsputer foran og på sidene er standard, konstantfartsholder, 120 Watts stereoanlegg, elektrisk seteregulering og klimaanlegg er standard, men oppvarmede forseter må du ettermontere. Chrysler har valgt et varmeanlegg med en stor defrosterdyse midt på dashbordet, det gir dårlig virkning ut på sidene og det tar lang tid å varme opp frontruten.

Chrysler får problemer med å få noe volum på Sebring-salget i Norge. Importøren sikter mot Peugeot 607, Volvo S60 og Nissan Maxima, men bortsett fra når det gjelder design har Sebring problemer med å matche Mondeo og Passat når det gjelder plass og komfort. Selv en nydelig karosseridesign kan ikke forsvare en startpris på 324.000 kroner.

CHRYSLER Sebring 2.0:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,6:1. Sylindervolum: 1996 ccm. Boring og slaglengde: 87,5 x 83 mm. Effekt: 104 kW (141 hk) v/5600 o/min. Dreiemoment: 177 Nm v/4350 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Firetrinns automatgearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS og EBD.
Dekk: 205/60R16S.
Mål: Lengde: 484,4 cm. Bredde: 179,2 cm. Høyde: 139,4 cm. Akselavstand: 274,3 cm.
Egenvekt m/fører: 1540 kg. Tillatt totalvekt: 1950 kg. Maks tilhengervekt: 455 kg. Maks vogntogvekt: 2405 kg.
Bagasjerom: 455 liter (VDA).
Tankvolum: 65 liter.
Aks. 0 - 100: 13,2 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk bykjøring: 1,38 l/mil
Forbruk landevei: 0,80 l/mil
Forbruk snitt: 1,02 l/mil
CO2-utslipp: 240 g/km
Pris: kr 324.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS