Pivco Think

1. oktober skal elbilen Think lanseres med brask og bram i Brüssel. Vi har sett nærmere på hva vi har i vente.

Publisert

Pivco Think
Pivco Think

Først publisert i BIL 9 - 1998.

Think er hjertebarnet til den norske elbilprodusenten, Pivco A/S. Går alt etter planen, vil det om tre år rulle 5.000 biler av samlebåndet i Aurskog-Høland. Det første året er målet mer beskjedne 1.500 Think. Vi har ikke kjørt bilen, det vil ikke Pivco la noen gjøre før lanseringen. Men vi har sett litt på en av førseriebilene.

Det har tatt seks år å utvikle Think, men konseptet er blitt grundig utprøvd gjennom flere serier prototyper. Den første City-Bee, eller Personal Independent Vehicle (PIV) som de kalles, ble utviklet i løpet av 1992. Den var en ren prøvebenk, og fikk ikke rulle rundt på veiene. PIV2 ble utviklet i 1993 for å teste karosserikonseptet med aluminiumramme og termoplast karosseriplater. 15 prototyper ble vist frem og kjørt under vinter-OL på Lillehammer i 1994. Denne bilen vant også "Scandinavian Electric Car Rally". Neste generasjon prototyper, PIV3 ble fullført i 1995 og produsert i 120 eksemplarer. 40 av disse ble valgt ut til å være med i "Bay Area Station Car Program" i San Francisco, USA. Et prosjekt som tok for seg kombinasjonen av forstadsbane og utleie av el-biler ved stoppestedene. I tillegg har flere PIV3 blitt prøvd ut av norske bedrifter og kommuner. Erfaringene fra alle disse prosjektene har vært med på å legge grunnlaget for PIV4, som nå skal i produksjon med navnet Think.

Plast, aluminium og stål
Think viderefører konstruksjonsprinsippene fra City-Bee. Batterier, motor og for- og bakstilling er festet i en vognbunn av høyfast stål. På denne sitter en aluminiumramme som bærer dørene av termoplast, frontrute og tak. Forpart og bakpart er to store termoplastelementer som klemmes fast i aluminiumrammen. Produksjonen er enkel. Bortsett fra aluminiumrammen som krever nøyaktig bøying og sveising, er det få andre deler som ikke kan produseres ved et vanlig mekanisk verksted. Skal Think konkurrere med andre småbiler er nemlig ikke "miljøvennlig" et godt nok salgsargument i seg selv. Prisen må også være lav. I tillegg må bilen være praktisk og komfortabel. Pivco mener selv de har oppnådd alle disse målene.

Toseter
Think er en ren toseter med god bagasjeplass bak forsetene. En stor bakluke i glass gjør inn og utlasting enkelt. Potensielle kunder er hjemmehjelpstjeneste, posten, bud av alle sorter, montører, håndverkere og andre som kjører mye i bytrafikk. Felles for alle er mange stopp og/eller en relativt kort kjørelengde i løpet av dagen. Pivco leker med tanken på å sette inn barneseter i bagasjerommet, men vil vurdere hvordan dette påvirker sikkerheten ved påkjørsel bakfra før de tar noen endelig beslutning. Pivco sier Think vil oppfylle alle gjeldene krav til kollisjonssikkerhet, også de nyeste EU-kravene som gjøres gjeldene fra i høst. Think vil være utstyrt med beltestrammere og kollisjonspute på begge sider.

Form følger funksjon
Utseendet er spesielt og i stor grad bestemt av teknologien som er i bruk. Blant annet har termoplast den egenskapen at det utvider seg kraftig når det blir varmt. Karosseriplatene overlapper derfor hverandre og kan gli frem og tilbake uten at det oppstår skjemmende gap. Bilen er ikke lakkert, noe eierne vil sette pris på. Ved nærkontakt med handlevogner og andres bildører gir plasten etter og retter seg ut igjen når belastningen er borte. Riper i lakken blir det heller ikke, for termoplasten er ensfarget tvers i gjennom.

Delene av termoplast lages ved Bakelittfabrikken, aluminiumrammen er det Hydro som står for. For å holde prisen nede, har Pivco satset på størst mulig bruk av ferdige komponenter. Understellet kommer fra Peugeot 106. Dens kompakte bakstilling med torsjonfjærer passer perfekt inn under Think. Forstillingen kommer også fra Peugeot. Dette bør borge for gode kjøreegenskaper, et område hvor den første City Bee ikke utmerket seg i særlig grad.

Ingen racer
Foran i Think sitter det en elektrisk motor på 27 Kw, det vil si 37 hester. Think veier 940 kg og gjør unna 0-50 km/t på 7 sekunder. Det vil neppe skremme mange Gti-eiere, men samtidig er det tilfredsstillende akselerasjon for bykjøring. Batteripakken på 100 Ah/12 kWh gir en rekkevidde på 100 km ved bykjøring etter ECE-syklus. Pivco har valgt å ikke øke kjørelengden, men heller redusere vekten av batteripakken. Brukerundersøkelser viste at det var få brukere av City-Bee som daglig kjørte lengre enn 40 km.

Lading skjer fra vanlig stikkontakt og tar 4 til 6 timer for 80% opplading, avhengig av om det er en 16A eller 10A sikring på kursen. Vinteregenskapene skal være ivaretatt. Nikkel-Kadmium batterien tåler kulde godt. Varmeapparat på 3kW kan også programmeres til å forvarme bilen mens den står til lading.

Leie, ikke eie
Det første året vil Think bare bli leaset ut til bedrifter og offentlige etater. I løpet av andre halvår i 1999 vil det bli aktuelt med salg til private. Pivco har ennå ikke avgjort om bilen skal selges eller om man skal basere seg på leasing, men en utsalgspris på 139.000 kroner er nevnt. Driftskostnadene vil bli små. Ved en årlig kjørelengde på 16.000 km og en strømpris på 41 øre/kWh, vil det koste 960 kroner å drive bilen. Vedlikeholdskostnaden vil normalt også bli lave ettersom elektriske motorer skal ha mindre vedlikehold en bensinmotorer. Bak Pivco står Jan Otto Ringdal sammen med flere norske selskaper og investorer som Gjensidige, Storebrand, Posten, Møller Invest, Selvaag Invest og Tiedemann-gruppen. Pivco legger ikke skjul på at de er på utkikk etter internasjonale samarbeidspartnere. For det er dyrt å utvikle en bil, selv om kostnadene for Think er minimale i forhold til det de store bilfabrikkene bruker på å utvikle nye modeller. Fra starten i 1991 og frem til 1997 har Pivco brukt 170 millioner kroner på Think og City-Bee. I år regner de med å bruke ytterligere 140 millioner. Når produksjonen er i full gang, vil det arbeide rundt 100 personer ved fabrikken i Aurskog-Høland.

DETTE ER THINK:
Motor: Vannkjølt 3-fase asynkron induksjonsmotor. Maks effekt 27 kW(37 hk). Kontinuerlig effekt 17 kW(23 hk)/ 3.500 o/min. Dreiemoment 108 Nm v/1.000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Fast reduksjonsgear.
Bremser: Skiver og elektrisk bremsing foran, tromler bak.
Dekk: 155/70 R13.
Mål: Lengde: 299,1 cm. Bredde: 160,4 cm. Høyde: 156,3 cm. Akselavstand: 197,0 cm. Sporvidde f/b: 139,3/130,9 cm.
Egenvekt u/fører: 940 kg.
Batterier: 100 Ah/12 kWh.
Aks. 0-50 km/t: 7 sek.
Toppfart: 90 km/t.
Prisantydning: 139.000,-

Powered by Labrador CMS