Volvo XC90 2.5T

Publisert Sist oppdatert

XC90
XC90

Innledning

Volvos rekkefemmer gir fullgodt skyv, men på dette nivået bør det være såpass, egenvekten med fører på nesten 2,2 tonn understreker det. XC90 – XC for Cross Country – har færre hester enn BMW X5, men har et lite overtak når det gjelder dreiemoment, ikke minst fordi momentet er på topp over et bredt turtallsområde. Forskjellen i akselerasjonstider mellom de to bensinmotorene, i favør av X5, er derfor ikke avskrekkende, men forskjellen er merkbar når det gjelder støy. Støyen er et av de punktene hvor testlaget er enstemmige i at Volvo foreløpig ikke har nådd opp til BMW-nivå. På vanlig landevei er det mer motorlyd, og på ruglete vinterveier forplanter mer resonanslyd seg til karosseriet.

Volvo har hatt et heldig grep med styringen i XC90, vi synes den er bedre avstemt enn i for eksempel S80. Styrefølelsen er meget presis og vi får god tilbakemelding fra veibanen. Det er en fryd å kuske Volvoen på svingete veier. Nettopp styringen er et av punktene som Volvo har strammet opp siden førserieproduserte utgaver av XC90 første gang ble vist for pressen sist høst. Den gang var bilene utstyrt med typisk amerikansk styring som var alt for lett rundt midtstilling.

Et bevis på at XC90 ikke er tiltenkt røff terrengkjøring, finner vi i de smekre hjulopphengene som i hovedsak er identiske med de vi finner i S80/V70. På vanlig tørr landevei overføres 95 prosent av motorkraften til forhjulene, mens den svenskproduserte Haldex-koblingen – som også Volkswagen benytter under betegnelsen 4Motion – sørger for å overføre mer drivkraft til bakhjulene ved behov. Teoretisk kan inntil 35 prosent av drivkraften overføres til bakhjulene. Koblingen består av en våt flerplateclutch som styres elektronisk – basert på forskjell i rotasjonshastighet mellom forhjul og bakhjul – og den er kombinert med Volvos elektroniske stabilitetskontroll DSTC, som i klar tale står for Dynamic Stability and Traction Control. Stabilitetssystemet lar seg ikke koble ut. Sikkerhetsmessig er det en fordel, det rettet nemlig opp det meste av førerfeil og sørger for å opprettholde en utrolig fin stabilitet selv på glatt underlag,men det kan være en ulempe for fremkommeligheten. Systemet bremser nemlig hastigheten så mye at du kan få vanskeligheter med å komme opp den svingete og snødekte kneiken hvor du normalt får tendenser til sladding.

Det dynamiske stabilitetssystemet er ikke alene om å holde bilen på rett kjøl. Bilens helningsvinkel og tilhørende risiko for å velte registreres av en elektronisk føler. Ved en viss grenseverdi aktiveres et antiveltesystem i løpet av brøkdelen av et sekund. Systemet kalles RSC,Roll Stability Control,og bremser ett eller flere hjul for å redusere muligheten for at bilen tipper rundt.

XC90 byr på stor fleksibilitet ved at den raskt kan gjøres om til 7-seter. At dette er mulig når bilen bare har 13,5 cm større utvendig lengde enn BMW X5 skyldes at den tverrstilte motoren gir god plassutnyttelse. De to separate setene som utgjør bakerste seterad er skjult under bagasjeromsgulvet når de ikke er i bruk, men de stjeler høyde i bagasjerommet. Det er ikke fullt så enkelt å hente frem setene som det er i Opel Zafira, men det er jo veldig praktisk at setene stues vekk, ute av syne, når man heller vil prioritere bagasjeplassen.

Det er ikke veldig god plass til passasjer nummer seks og syv, Volvo selv anbefaler at de to personene som skal ta plass på denne bakerste seteraden ikke er over 160 cm høye. Dessuten lider XC90 under samme svakhet som de andre kompakte 7-setere som har sett dagens lys de siste månedene: Når syv personer tar plass, er det minimal bagasjeplass igjen – nærmere bestemt 249 liter, det vil si noe mindre enn i Volkswagen Polo. På den annen side understrekes fleksibiliteten av at gjenstander som er hele 2,9 meter lange kan fraktes når baksetene klappes sammen samtidig som seteryggen på høyre forsete legges ned. Førermiljøet er, som vanlig fra Volvos side, meget funksjonelt og oversiktlig. Når vi likevel ikke lar oss rive med av begeistring, skyldes det kanskje mer følelse enn fornuft, basert på dashbordets preg av dyster hardplast. Når det er sagt, skal vi ikke glemme at XC90 også kan leveres i lysere interiørfarger, men altså ikke vår testbil denne gang. At Volvo tar sitt miljøansvar alvorlig, hersker det ingen tvil om. Et eksempel er at alle tekstiler, skinninteriører og innvendige dørhåndtak har gjennomgått allergitesting.

Noe overraskende er sittekomforten et av punktene som vi setter et minustegn ved. Forsetene gir ikke samme ypperlige sittefølelse som vi er vant til fra Volvos side,for eksempel er sidestøtten i ryggen uvanlig dårlig. Dessuten er midtsetet bak for smalt til at voksne finner det behagelig å sitte der. På papiret har Volvoen dårligst benplass i baksetet av de tre testbilene – men i praksis er ikke forskjellen stor, på grunn av at baksetepassasjerene får plassert knærne "inne" i ryggen på setet foran. Det nevnte midtsetet kan for øvrig skyves fremover, nesten til det butter i forsetene. Grunnen er, i følge Volvo, at barnet som sitter der kan få mer nærkontakt med sine foreldre foran.

XC90 har ikke håndbrekk, denne plassen mellom forsetene er ofret til fordel for to koppholdere. Volvo har "kopiert" Mercedes og gitt bilen fotbrekk som aktiveres med venstrefoten og løses ut med hendel til venstre for rattet. På grunn av det elektroniske stabilitetssystemet er XC90 en meget stabil og stødig vinterbil. Likevel er det et savn – i hvert fall mentalt – å vite at man her ikke har mulighet til å ty til litt "juks" ved å kunne korrigere kursen kjapt med håndbrekket hvis man på vinterglatta skulle oppleve at understyringen er i ferd med å ta overhånd.

Testlaget var enstemmige i sin dom over støynivået i Volvo XC90. Derimot får Volvo mye ros for en annen form for lyd, stereoanlegget er av topp kvalitet.

FØRERPLASS= 8
Setet overrasker oss med uvanlig dårlig sidestøtte. Basert på følelse mer enn fornuft er interiøret tungt og dystert. Fin orden og oversikt.
PLASS = 10
Varerommets solide lengde og bredde er samtidig nøkkelen til den tredje seteraden som normalt er skjult under gulvet.
KOMFORT = 8
Vi tillater oss å være kritiske på dette nivået, og både hjulstøy og motorstøy er mer fremtredende enn forventet.
KJØREEGENSKAPER = 9
Vellykket styring, samtidig som elektronikken er meget effektiv, gjør Volvoen sikker på landeveien.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Minst motor med ytelse midt på treet i dette selskapet. Lavest forbruk av de to bensinmotorene i testen, i tråd med motorvolumet.
PRIS OG UTSTYR = 10
Lavest pris og likevel godt utstyrt. Uslåelig fleksibilitet med sine 7 seter som kan stokkes på et utall måter.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
-
BMW X5
- Range Rover
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS