Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna
Renault Laguna

Kan Volvo selge en stor Renault?

Roma (BilNorge.no): Renault største utfordring i Norge er å få landets Volvo-forhandlere til å forstå at Renault lager fine, store biler. Å selge Renault og Volvo fra de samme forhandlere er ufin match. Mange hevder at ”Renault lager fine små biler og flerbruksbiler, men store biler - det er Volvo”. Nye Laguna er et nytt eksempel på hvor feil man kan ta.

Publisert Sist oppdatert

Snakk med en selger hos en Volvo-forhandler, og han snakker pent om Renault småbiler og de praktiske flerbruksbilene. Men kommer du inn på ”store biler – penses ofte samtalen over på Volvo. Slik blir det i en organisasjon som har fått Volvo inn med morsmelken. Det oser Volvo i vegger og tak – og Renault er noe ”vi har i tillegg til Volvo”.

Det er trist for den endrede Laguna som kommer til en forhandler nær deg i mai. Det er nemlig en bil som på mange måter går fine Volvoer er stor gang. Det er en komfort og et sikkerhetsnivå andre kan misunne, og stasjonsvogna med 95 hk dieselmotor blir en klar prisvinner. Det er nesten ”rått parti når en Renault Laguna stasjonsvogn med 1,6-liters motor i dag koster 243.000 (dagens modell) – og til samme beløpet får du ingen ny Volvo.

Du må ut med 30.000 kroner mer for en Volvo V50 – og da kan knapt noen motsi at Laguna er ”mer for pengene enn Volvo”. Den nye Laguna blir like prisgunstig, og prisene vil neppe øke mer enn fra 5.000 til 10.000 kroner. Men likevel – Laguna står ikke på øverste hylle hos mange Volvo-forhandlere. Der sjefene kjører Volvo – og har Volvo i hjerne og sjel. De snakker gjerne pent om Renault og dokumenterer at bilene har ”strålende kvalitet – men det er Volvo de helst vil jobbe med.

Bedre Laguna
Renault Laguna er en stor bil til lav pris. Særlig er stasjonsvogna mye bil for pengene. Den nye modellen er mykere og har en langt mer eksklusiv innredning. Det er nye motorer – og særlig spennende for Norge blir en 1,9-liters DCi-motor på 95 HK. I resten av Europa har den samme motoren 110 hk, men for å redusere avgiftene får Norge og noen andre ”avgiftsland bilen med mindre motor.

Laguna kommer fortsatt med 1,6-liters motor på 115 hk – samt alt fra 2,0 liter til V6. Volummodellen i Norge blir 95 hk diesel og 115 hk bensin – og stasjonsvogna blir den mest solgte varianten. Målet er at man skal selge 750 Laguna i året.

Takket være justeringer av chassiset er nye Laguna blitt mer stillegående, og ikke minst mer komfortabel.

Best oversikt
Den bilen skal være meget bra som har bedre innredning og instrumentering enn nye Laguna. Det oser av praktiske løsninger, og brytere og hendler er lette å bruke. Renault har i tillegg utviklet et helt nytt navigasjonsutstyr, og det er uten tvil klassebest. Systemet heter Carminates, og vurderer du en bil med navigasjon bør du ikke få systemet demonstrert. Da vil du nemlig oppdage at mye av det som leveres på andre biler alt er gammeldags.

Navigasjonssystemet kan mest sammenlignes med det man til i dag har hatt på fly, og du blir veiledet på en helt ny måte. Ikke bare via lyd – men ved instruktiv veiledning på displayet. Og vil du endre kjørerute, slipper du å skrive det inn. Si hvor du vil, og bilen finner veien for deg (om du har vært der før). Pass på at du ikke snøvler. For det skulle ta seg ut om du sier ”Voss og skulle sagt ”Moss”.

Powered by Labrador CMS