Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo
Opel Astra GTC Turbo

Astra GTC Turbo: Konge på design

Selv om Opel har forsøkt å utfordre Volkswagen på GTI-fronten tidligere, har det alltid virket litt halvhjertet. Med Astra GTC har de imidlertid gode kort på hånden.

Publisert Sist oppdatert

Les også:
GTC møter GTI
Golf GTI omtale

Mens Golf GTI har et traust utseende fremstår Astra GTC med en smekker linjeføring som skiller den markant ut fra 5-dørsutgaven. Men utseendet har sin pris, små side- og bakvinduer gjør utsynet bakover og skrått bakover svært begrenset, og du skal se deg godt for før du rygger i trange omgivelser. Bakluka er hele 20 centimeter smalere enn på Golfen og lasteterskelen fire centimeter høyere.

Som hos Golf er det lite eller ingenting som skiller den heftigste utgaven ut fra de svakere motoriserte modellene. Riktig nok er 3-dørsutgave av Astra både lavere, bredere og lenger enn 5-dørsutgaven, noe som gir den et mer sportslig uttrykk. Men det er kun et lite merke på baklokket som forteller at dette er utgaven med 200 hester. På 170-hesteren er også dette fraværende. Sikkert til glede for mange som ikke ønsker å skryte av at de kjører en sprek kompaktbil.

Unik Sport-knapp
Interiøret på Astra GTC er lyst og vennlig med en blank senterkonsoll og metalliske lister som går fra dørene over dashbordet. Men hvorfor ikke koste på ekte aluminium i stedet for plastimitasjoner? Instrumentene er rammet inn i blanke lister og rattet av det tykke og behagelige slaget som gir godt grep. Setene gir god støtte sideveis, og det er enkelt å finne optimal kjørestilling for sjåfører av forskjellig fysisk format.

Klimaanlegget i bilene vi kjørte var manuelt (standard), noe som gjorde det vanskelig å holde temperaturen stabil. For 4.450 kroner får du imidlertid et helautomatisk anlegg. Noen vil nok også savne koppeholder ved forsetene, men hvem har tid til å drikke kaffe i en bil som dette?

Selv om hk-antallet på papiret er det samme for den sprekeste GTC’en og GTI, føles 200hk Astraen hakket sprekere når den dras maksimalt ut på gearene. En unik finesse på Astra er Sport-knappen på dashbordet som skjerper både styring, gassrespons og demping og som når den holdes inntrykket kobler ut ESP’en. Da føler du nesten at du kjører en løpsbil, og når du siden går tilbake til normal modus kjenner du formelig hvordan bilen roer seg ned igjen mens du kan senke skuldrene.

Med sitt elegante utseende vil nok Astra GTC fri til en yngre kjøpegruppe enn Golf GTI. Velger du utgaven med 170 hester får du nesten like mye pulver og sparer nærmere sytti tusen. For en brøkdel av den summen er det sikkert noen som kan hjelpe deg å lokke frem de bortgjemte hestene.

GTC Turbo er verdige utfordrere til GTI. Du kan lese mer om våre vurderinger her på BilNorge i morgen.

Powered by Labrador CMS