Ford Mondeo ST200

Publisert

Mondeo
Mondeo

Innledning

Dagens Mondeo synger i likhet med Impreza på siste verset, men ST 200-versjon av den nye modellene som lanseres i høst får du neppe se med det aller første. Med 2,5-liters V6-motoren med nytt variabelt innsug og topptrimmet topplokk har ikke bare 35 hk mer enn en standard 2,5 V6; den har også 15 Nm mer dreiemoment og både effekt- og momentkurver som er vesentlig flatere. Allerede ved 3000 o/min gir ST200-motoren 220 Nm. Både Sierra og Escort i Cosworth-versjoner har imponert med fantastiske kjøreegenskaper. Nå er det Audi som har overtatt Cosworth, men hos Ford later ikke det til å ha noen betydning. De greier seg tilsynelatende meget godt på egen hånd, noe ST200 er et glimrende eksempel på. Maken til kjøremaskin skal du lete lenge etter i denne klassen. På Rudskogen imponerte ST200 både med kvikk akselerasjon og korte rundetider. Selv om den er litt tung i fronten, takler den de krappe svingene på Rudskogen elegant og raskt, men uten å være i nærheten av Accordens rundetider. Det er da heller ikke på bane og i lave hastigheter Mondeoen viser sin styrke. Ute på landeveien kommer den til sin rett. Her får motoren bruke momentet, og Mondeoens tyngde kommer til sin rett i de mer åpne svingene. Veigrepet er førsteklasses. Selv om den slår litt i hjulopphengene på dårlig vei, er stabiliteten upåklagelig og balansen så god at det er lett å bli forledet til å tro at driften skjer via bakhjulene. Dette er en bil for raske motorveietapper. Er du blant dem som gjerne vil ha en maskin med både komfort og effekt til å takle raske motorveietapper på kontinentet, er dette et meget godt alternativ. Komforten er nemlig meget god, bare litt påtrengende romlestøy fra bakhjulene noteres på minussiden.

Heller ikke Ford har gjort spesielt mye for å gi sjåføren inntrykk av at han kjører sportsbil. De blå instrumentene er liksom ikke noe stort å rope hurra for, men setene fra Recaro gir akkurat den sittekomforten du forventer i en SportTouring bil. Selv om sidestøtten ikke er like god som i Impreza- og Accordsetene, gir de tilstrekkelig sidestøtte til at du kjører svært så uanstrengt i svingene. Bare på Rudskogen måtte du kjempe litt for å holde deg på plass, ute på landeveien opplever du ikke så store sidekrefter at du ikke sitter behagelig avslappet.

Ford har vært beskjedne når det gjelder kosmetikken, men ST200 skiller seg likevel tydelig fra de andre Mondeo-modellene. De blanke nettinggrillene, sideskjørtene, mindre bakkeklaring, 17-tommers hjul, den diskrete hekkspoileren og de to eksosrørene er akkurat det lille som skal til. Og synes du sedanen har litt for lite bagasjeplass, kan du gå for en ST200 stasjonsvogn.

LES VIDERE:
- Subaru Impreza
- Alfa 156
- Seat Toledo- Honda Accord- Saab 9-3- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS