Volvo S40 1.8 Addition

Publisert Sist oppdatert

S40
S40

Innledning

Volvo S40 har et tiltalende, nærmest minimalistisk og sterilt, førermiljø hvor den dekorative midtkonsollen er et naturlig midtpunkt. Panelet har mange og små knapper, for puslete til å gi god oversikt under kjøring, men de aller fleste funksjoner som du trenger under veis styres av fire store og lettbetjente “ratt på hver side av panelet. Bilens utvendige design kan kalles frisk og tidløs, og både fronten og bakparten er kopiert fra S80 og S60 med en linjeføring som er tilpasset Volvos minstemann.

S40 har den lengste akselavstanden av testbilene, uten at dette gir seg utslag i større innvendig benplass enn hos konkurrentene. Selv om benplassen frem til pedalene er mer beskjeden enn i Octavia og Altea, har undertegnede med sine 186 cm mer enn nok å gå på i lengderetning. Setene gir god komfort takket være faste og stødige sitteputer og god lårstøtte. Sjåførens venstrefot finner seg til rette på en fothviler som ikke er av de bredeste, mens høyrebenet ikke får fullgod støtte på grunn av midtkonsollens utforming.

Bagasjerommet er noe kortere enn i Octavia, men like bredt, så den store forskjellen i bagasjevolum mellom de to bilene skyldes hovedsakelig den beskjedne høyden under hattehylla i S40. Takhøyden i baksetet er snau, på grunn av taklinjens fallende bue, på dette punktet er stasjonsvognutgaven V50 vesentlig bedre.

Som sjåfør i S40 får vi en kompakt kjøreopplevelse hvor styringen gir presis tilbakemelding og hjulopphenget takler krevende vinterføre på en overbevisende måte. Fjæringen er fast, men likevel komfortabel. Her har Volvo/Ford funnet et vellykket kompromiss mellom komfort og sportslig oppsett. Som kjent deler S40 plattform med Mazda 3 og den nye Ford Focus. Sistnevnte har vi nylig også testet, den omtalen finner du på annet sted i bladet.

Motoren “kler bilen godt, og i dette selskapet kan S40 vise til den klart beste akselerasjonen, uten at de 125 hestene drikker mer enn de 102 hestene i Octavia. Se dette også i lys av at bilen er tyngst av testbilene. Det skal bli interessant å kjenne hvordan bilen oppfører seg når den senere i år får 1,6-liters motor med 100 hk under panseret.

Støydempingen er god, i det hele tatt har S40 et behagelig støybilde, og den sjenerende romlestøyen vi opplevde da vi kjørte S40 2.4 i test, var fraværende denne gang. God finish og tiltalende materialvalg i interiøret. S40 gir generelt en god kvalitetsfølelse, og en detalj som understreker det er den “tunge lyden når dørene lukkes.

FØRERMILJØ = 9
Oversiktlig, stilig og funksjonelt. Ikke helt optimal sittekomfort.
PLASS = 7
Bekvem benplass, dårlig takhøyde bak. Beskjedent bagasjerom, men god lastelengde med nedslått bakseterygg.
KOMFORT = 10
God sittekomfort og behagelig fjæringskomfort. Lavest støynivå av de fire konkurrentene.
KJØREEGENSKAPER = 10
Letthåndterlig i kritiske situasjoner, stabil på veien og med presis styrerespons.
YTELSER OG FORBRUK = 9
1,8-literen er overlegen i dette selskapet uten at det gir utslag i høyere forbruk enn konkurrentenes 1,6-liter.
SIKKERHET = 10
Mye innebygget sikkerhet. Fem stjerner i NCAP-testen.
PRIS OG UTSTYR = 9
Høyest pris på grunn av større motor. Høyt utstyrsnivå. God annenhåndsverdi.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Kia Cerato
- Seat Altea
- Skoda Octavia
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS