-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny, større Yaris
Toyota lanserer andre generasjon Yaris på IAA-utstillingen. Bilen har vokst i alle retninger og er ikke lenger minstemann i familien.
OPPDATERT MED NYE BILDER 14/9-2005.
Som vi har fortalt tidligere skal en ny Yaris skape rom for Aygo, småbilen som produseres i Tsjekkia i samarbeid mellom Peugeot, Citroën og Toyota. Dagens Yaris har vært på markedet siden 1999 og er bestselgeren blant småbilene i Norge. Den er også en bestselger på andre markeder og er siden 1999 produsert i et antall av 1,2 millioner.
Fransk-japaner
Etterfølgeren skal som dagens modell produseres ved Toyotas anlegg i Valenciennes i Frankrike hvor den årlige kapasiteten er økt til 270.000 biler. Den skal kun selges som kombikupé, så tilhengere av Yaris Verso må finne et annet alternativ neste gang de skal bytte bil.
Neste Yaris blir mer voksen enn dagens modell. Lengden har økt med 110mm, men en strukket akselavstand på 90mm gjør at den fortsatt har et hjul i hvert hjørne. Dashbord og frontrute er flyttet fremover, bredden er økt med 35mm og høyden med 30mm – noe som sørger for mer plass og komfort for de ombordværende.
Fleksibel
Størst økning har modellen i avdelingen for bagasje. 205 liter i dagens modell har blitt til 272 liter i morgendagens Ved å skyve baksetet forover kan denne økes til 363 liter, og folder du baksetene sammen har du et rom på hele 737 liter (opp til kanten av forseteryggene). Yaris modular seating gir fleksibilitet mens Toyota Easy Flat sørger for at setene foldes flatt uten fjerning av nakkestøtte.
Toyota skryter av nye audioanlegg med MP3- og WMA-klar CD-spiller. 4 eller 6 høyttalere er standard avhengig av utstyrsnivå. Yaris har fått skryt for mange smarte oppbevaringsrom, og det er ikke færre i den nye som påstås å ha 30% mer stueplass i kupeen.
Kollisjonssikker
ABS med elektronisk bremsekraftfordeling og –assistanse er standard. Foran sitter ventilerte bremseskiver på 258mm mens tromlene bak har en diameter på 278mm. Sju kollisjonsputer, deriblant segmentets første knepute, er standard og Toyota sikter mot 5 stjerner hos EuroNCAP.
Nye Yaris leveres med tre alternative motorer, to av dem velkjente mens 1,0-literen er ny og hentet fra Aygo. Her ser du spesifikasjonene, men prisene må vi vente noen uker til på.
Alle motorene leveres standard med femtrinns gearkasse, men kan alternativt leveres med Toyota Multi-mode Manual Transmission (M-MT), med automatisk kopling og valg mellom automatisk eller manuell funksjon.
Yaris vil komme i tre utstyrsgrader, alle med høyt utstyrsnivå.
1.0 3L VVT-i | 1.3 4L VVT-i | 1.4 4L D-4D | |
Maks ytelse (kW/DIN hk@opm) | 51/69@6000 | 64/87@6000 | 66/90@3600 |
Maks. dreiemoment (Nm@opm) | 93@3600 | 121@4200 | 190@1800-3000 |
Toppfart (km/t) | 155 | 170 | 175 |
0-100 km/t (s) | 15.7 | 11.5 | 10.7 |
0-400 m (s) | 19.6 | 18.2 | 17.8 |
Forbruk kombinert (l/100km) | 5.4 (M-MT: 5.3) | 6.0 (M-MT: 5.8) | 4.5 |
CO2 utslipp kombinert (g/km) | 127 (M-MT: 125) | 141 (M-MT: 136) | 119 |