-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Bombe på 1ern
Den tar deg til 100 i løpet av 6,1 sekunder, og videre til en potensiell toppfart på 250 km/t. BMW benytter Frankfurt-utstillingen til å presentere sin nye 130i.
Den kompakte muskelbilen er utstyrt med en lettvekts 6-sylindret rekkemotor (161kg) på tre liter. 265 hester og et dreiemoment på 315 Newtonmeter i området 2.500-4.000 omdreininger, sørger for egenskaper i sportsbilklassen. Likevel skal den klare seg med et snittforbruk på 0,92 liter/mil.
Lang akselavstand (2660mm) og bred sporvidde (1.474/1.487mm), kombinert med korte overheng og 50/50 vektfordeling, sørger for maks kjøreglede. Aluminium og lett stål er benyttet i utstrakt grad for å holde vekten på relativt beskjedne 1.450kg.
Avansert elektronikk
Listen over elektroniske hjelpemidler er lang og innbefatter DSC stabilitetskontroll, tørr-bremsing på våt asfalt, klargjøring av bremseklossene når foten tas av gasspedalen gjentatte ganger, anti-fading funksjon ved høye temperaturer, Set-off Assist som hjelper deg med bakkestart, DTC dynamisk traksjonskontroll, ASC automatisk stabilitetskontroll og elektronisk differensialbrems.
ABS-bremser med DBC, CBC og EBDF sørger for de beste stoppegenskaper i klassen, mens to-trinns bremselys gir varsel til bakenforliggende. 17-tommere med 205/50 R17 runflat dekk klistrer bilen til bakken, mens en dekktrykkmonitor varsler om eventuelle punkteringer.
Sikkerhet i fokus
BMW har med andre ord gjort mye for å unngå at du skal havne i farlige situasjoner, men skulle uhellet være ute, er det betryggende å vite at 130i er en av de sikreste bilene i klassen. Dørene har solid beskyttelse mot påkjøringer sideveis. Alle passasjerer er beskyttet av kollisjonsputer, mens beltene automatisk strammes ved sammenstøt. Etter en kollisjon slås strøm og bensinpumpe automatisk av, dørene låses opp, nødblinket slås på og kupélyset tennes.
130i er straks leveringsklar og kan, for dem som ønsker å fremheve det sportslige, leveres med en elegant utstyrspakke fra MSport. Kollega Geir Wangsmo skal kjøre bilen i München i morgen, og hans inntrykk får du servert i oktober-utgaven av Bil.
Du må bla opp 593.000 for en ny 130i på norske skilter.