En uvanlig motor

Frankfurt (BilNorge.no): Dieselmotor med bare 2 sylindre. En totakter på 1200 ccm og 65kW (88hk). Ja, du leser rett – 2-takter, 2-sylindret diesel.

Publisert Sist oppdatert

Bogdan Lis bak den spesielle motoren fra Daihatsu
Bogdan Lis bak den spesielle motoren fra Daihatsu

Erfarne motorfolk vil tro det ikke bare er én skrivefeil – men flere. Det er dog sant at Daihatsu nå har utviklet en unik motor for små biler. De har ikke helt bestemt hvilken bil motoren skal sitte i. For det er flere fordeler med den nye motoren.

  • Den tar mindre plass
  • Den veier mye mindre
  • Den forbruker mindre drivstoff

Og Daihatsu gjør ikke noe stort nummer ut av verdenspremieren på den nye dieselmotoren. Den står i en glassboks og vekker ingen stor oppsikt.

- Dette gleder vi oss til, sier salgs- og markedsdirektør for Daihatsu i Norge, Bogdan Lis der han viser fram motoren som har commonrail og et maks dreiemoment på 230 Nm. Den nye motoren bare viser de ekspansive planene Daihatsu har.

- Og vi vet i tillegg at de planlegger en hybridmotor.

Powered by Labrador CMS