Hyundai Accent SR

Hyundai Accent SR

Kia Magentis

Kia Magentis

Kia Magentis

Kia Multi-S

Kia Multi-S

Kia Multi-S

Kia Multi-S

Kia Multi-S

Kia Multi-S

Kia og Hyundai viser fremtid

De koreanske søstermerkene, Kia og Hyundai viser hver sin konseptbil i Frankfurt. Kia går for syv seter, mens Hyundai tar en mer sportslig vri.

Publisert Sist oppdatert

Multi-S er betegnelsen Kia bruker på sin fremtidsbil, en 7-seters Crossover for aktive familier. S’en står for øvrig for Sporty, Spacious og Smart i bilen som er spekket med sikkerhetsutstyr som ESP, MDPS (Motor Driven Power Steering), TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), AFS (Adaptive Front light System), rund baut kollisjonsgardiner og aktive hodestøtter.

Bilen har en lengde på 4,45 meter over en akselavstand på 2,70. Bredden er 1,85m og høyden 1,65m. Den står på 19-tommers felger og dekk i dimensjon 245/45 R19 - ikke spesielt egnet for ulendt terreng.

Slik den står i Frankfurt, er Multi-S utstyrt med en 2,7-liters V6 bensinmotor. Men Kia beroliger interesserte europeere med at den også har plass til en 2,0-liters dieselmotor om den noensinne skulle finne veien til samlebåndet. Responsen den får i Frankfurt vil nok veie tungt i en slik beslutning.

Hos Kia er det også Europa-premiere for nye Magentis. Det ser ut til at de to selskapene er flinke til å jobbe sammen, for denne er basert på Hyundai Sonata som allerede er på plass i Norge. Hyundai først den ene gangen, og Kia neste gang.

Sporty Accent

Hyundai kommer med ny Accent første kvartal 2006 og gir oss tydelige signaler om hvordan denne vil se ut gjennom konseptbilen Accent SR. Messebilen har sportslig hjuloppheng, plastbiter som hjelper på aerodynamikken og 18-tommere med 225/40 R18 dekk.

Energien hentes fra en er en 2,0-liters turbomotor koblet til en femtrinns automatkasse(?!). Også Hyundai kan skryte av ESP og TPMS samt vegg-til-vegg kollisjonsputer.

Et bedre inntrykk av hvordan nye Accent vil se ut får du trolig ved å titte på Kia Rio som denne gangen ligger noen måneder foran sin Hyundai-søster i produksjon og derfor er ventet til Norge allerede i oktober.

Powered by Labrador CMS