-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Renault skeptisk til hybrid
Et par uker etter at alle tyskerne (inkl. Ford og GM) snakker om hybrid-produksjon, samarbeider og kjøp av relevant teknologi fra Toyota, kommer Carlos Ghosn (bildet), Renault-sjefen, ut og sier at han fremdeles er meget skeptisk til Hybrid som en forretningsidé.
Skjønt skeptisk er vel i grunnen ikke å ta i. Det han sa var at Hybrid er en elendig forretningsidé. Han pekte på at hybridene står for godt under 1 prosent av verdens nybilsalg, og at man fremdeles ikke aner hvor meget publikum er villig til å betale for slike løsninger. Dersom de fremdeles er usikre når olje når 70 dollar, ville jeg bli meget urolig la han til.
Alle er forholdsvis enige om at hybrid-biler er mer markedsføring enn avansert teknologi. Og mens Ford og GM sier at det er tvilsomt om denne teknologien vil gi inntjening på mange år, sier Honda og Toyota, de to eneste som har et slags volum på slike drivlinjer, at marginene er trangere enn på vanlige biler.
Vi må være forsiktige så vi ikke dytter frem en teknologi som ingen ender opp med å ha sa Ghosn, og kalte etterspørselen etter hybrider for anekdotepreget. Som franskmenn flest var han temmelig sikker på at publikum heller ville ha effektive dieselbiler, flexi-fuel modeller – slike som skifter mellom gass og bensin, eller brenselcellebiler.
Og imens fortsetter Toyota effektivt å bygge opp sitt grønne renommé på Priuser og andre hybrider.