Ny nordisk Volvo- og Renault-sjef

I dag tiltrer Thomas Andersson (39) som ny adm. direktør for Volvo Personbilar Sverige AB, som har det regionale ansvar for Volvo personbiler samt Renault person- og varebiler i både Sverige, Danmark, Finland og Norge.

Publisert Sist oppdatert

Forgjengeren Peter Hansson har sittet i denne stillingen helt siden 1995, og har innehatt den lengre enn noen annen. Hansson vil fortsette i virksomheten fram til 1. juli og bl. a. støtte Andersson i hans forste tid som adm. direktør.

Thomas Andersson ble utnevnt til viseadministrerende direktør ved Volvo Personbilar Sverige AB 1. juli i fjor, og kom da fra stillingen som markedsdirektør for Volvo Cars of North America, som han hadde tiltrådt i oktober 2000. Allerede i 1995-96 startet han et salgsselskap for Volvo i Argentina og ble kort tid etter president for Volvos bildistribusjon i regionen. Han har også erfaring fra Volvo Car Corporation i Tyskland og Spania, samt fra Volvos europeiske ledergruppe der han har ledet konsernets aktiviteter i Sentral- og Øst-Europa.

Andersson har uttalt at han i sin nye stilling ikke bare vil utvikle den svenske og nordiske virksomheten for Volvo og Renault, men at han anser det hele som å forvalte en arv – Sverige er tross alt Volvos hjemmemarked og deres største marked nest etter USA, hvor Andersson jo er hentet fra.

Hansson sier for sin del om sine 10 år på toppen blant annet dette: –I mine år i virksomheten har Volvo Personbiler Sverige blant annet sikret det viktige Renault-markedet i Norden. Vi har levd opp til både salgsmål, markedsandeler og økonomiske mål.

I den siste setningen kan vi vel trygt gå ut ifra at det ikke er rent Renault Hansson mener, men begge merkers samlede bilsalg.

Powered by Labrador CMS