Mercedes-Benz C200K
Mercedes-Benz C200K
Mercedes-Benz C200K
Mercedes-Benz C200K
Mercedes-Benz C200K
Mercedes-Benz C200K
Mercedes-Benz C200K

Mercedes-Benz C200 K

Mercedes-Benz C-Klasse er en hyperaktuell deltaker i testen. Les hvorfor.

Publisert Sist oppdatert

Innledning

Denne nykommeren hadde nemlig Norges-premiere dagen etter at vår test var gjennomført – en premiere som forøvrig var flyttet frem fra 2. mai på grunn av stor interesse fra både kunder og hos forhandlere.

Førermiljøet er oversiktlig, og mer moderne og ryddig enn i forgjengeren – som hadde tildels rotete plassering av hendler, brytere og knapper. Riktignok tviholder Mercedes på multifunksjonshendelen på venstre side av rattet, en hendel som betjener blinklys, lys og vindusviskere. Dette er en vanesak, men de fleste andre bilprodusenter har splittet funksjonene på to hendler, en på hver side av rattet.

Det er lett å finne en behagelig og riktig sittestilling, takket være rikelige reguleringsmonn på førersetet og en bred, god fothviler for venstrefoten. Setene er i hardeste laget etter undertegnedes mening, men dette er smak og behag.

Benplassen i baksetet er ikke blant pluss-punktene i testprotokollen. Derimot er bagasjevolumet best-i-test, ikke spesielt mye større i liter enn på BMW 320, men mye lettere å utnytte effektivt.

Den kompressormatede 1,8-literen hevder seg meget godt i dette selskapet både når det gjelder ytelse og trekkevne. Til tross for 24 hester mindre enn i Lexusen, henger den på sin japanske konkurrent som en klegg – det er bare marginale forskjeller i vår akselerasjonstest, men dette må ses i lys av at C220 K er 130 kg lettere enn IS250.

Dreiemomentkurven ligger på topp over et bredt register, og automatgearkassen – her i femtrinns utgave – sørger for et relativt hyggelig forbruk, nemlig 0,64 l/mil ved langkjøring.

Kjøreegenskapene ligger noe mer i sportslig retning enn vi har vant med på C-Klasse. Bilen fremstår med god komfort, men enda lavere støy hadde gitt enda høyere luksusfølelse.

I Elegance-utgaven fremstår nykommeren som en litt forsiktig utvikling fra forgjengeren – hva angår utseende. Mercedes-Benz har lagt seg på en design-linje – både inn- og utvendig – som ikke skiller seg dramatisk fra forgjengeren.

Uten sammenligning for øvrig, ser det ut til at utviklingen av den nye C-Klasse har fulgt samme tankegang som Auris har gjort hos Toyota: De har vært livredde for å støte fra seg eksisterende kunder.

Avantgardeutgaven, som kjennetegnes av en friskere stil og at stjerna er fjernet fra panseret og flyttet ned i grillen, har uten tvil større appell til nye kundegrupper.

FØRERMILJØ 9
Ryddig, oversiktlig, moderne. Intuitivt info-system.
PLASS 6
Beskjeden takhøyde og benplass bak. Marginalt størst bagasjerom.
KOMFORT 8
Grei balanse mellom sportslighet og komfort. Noe skarpt støybilde.
PÅ VEIEN 8
Fin styrefølelse, kjøreegenskapene har fått et løft.
MOTOR/FORBRUK 8
Bare marginalt bak IS250 i akselerasjonen. Forbruk midt på treet.
SIKKERHET 10
Forrige modell fikk fem NCAP-stjerner, ikke dårligere her.
PRIS 7
Pris midt på treet, bra utstyrsnivå. Best rustgaranti.
TOTALT 56
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.


LES VIDERE:
- BMW 320i
- Lexus IS250
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS