-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mitsubishi lader opp
Mitsubishi vil bli første norske bilimportør med elbiler på programmet. Dermed får Think og Kewet en seriøs utfordrer.
Brikkene på plass
Japanske Mitsubishi Motors Corporation (MMC) har bestemt seg for å bli verdensledende på elektriske biler.
Første modell de vil lansere er i-MiEV - en elektrisk versjon av Mitsubishis småbil "i" som allerede selges i Japan og Storbritannia. Bilen er 340 cm lang, 148 cm bred.
- Ingen har bedre forutsetning for å sette en elektrisk bil i produksjon enn Mitsubishi, sier adm. direktør Bernt Jessen hos den norske importøren. Mitsubishi-gruppen har alle de ingredienser og ressurser som skal til for å utvikle og produsere en elektrisk bil, sier han.
Pilotprosjekt
For å samle et bredest mulig erfaringsgrunnlag før de starter serieproduksjon av i-MiEV i 2009, har MMC igangsatt et stort internasjonalt feltforsøk. I dette prosjektet deltar også den norske importøren. De jobber nå for å få en bil til Norge allerede i høst.
Bernt Jessen har selv kjørt i-MiEV i Japan og er overbevist om at dette er en bil som vil treffe perfekt i det norske markedet.
- Bilen er på størrelse med en Colt. Den har fem dører og fire seter og på grunn av batteripakkens plassering er den også stabil og god å kjøre, sier han.
Til Norge i høst
Jessen kan ikke gi noen eksakt dato for når vil bilene komme i salg i Norge, men han er klar på følgende:
- Vi skal bli den første bilimportør med serieproduserte elektriske biler på programmet i Norge.
- Mitsubishi viser meget stor interesse for Norge i denne sammenhengen. De vet godt hvor sterkt Mitsubishi står i dette markedet og kjenner interessen vår for elbiler.
Må ha avgiftsfordeler
Jessen forteller at introduksjon i-MiEV i Norge forutsetter at elbilene opprettholder de avgiftsmessige fordelene de har i dag. (Ingen engangsavgift, ingen moms, ferdsel i kollektivfelt, fri kommunal parkering, høyere kilometergodtgjørelse, red. anm).
Av konkurransemessig hensyn vil Jessen ikke si noe om prisene ennå.
- De er ikke ferdigforhandlet, men vi har gitt fabrikken ulike scenarier på pris knyttet opp mot volum.
- Etter vår beregninger er det ikke urealistisk å selge 1000 biler årlig. Forutsatt at prisene blir konkurransedyktige, legger han til.
- Jeg tenker da både opp mot andre elbilalternativer, men ikke minst i forhold til totalkostnadene for andre biler i samme klasse.
Med riktig pris kan Mitsubishi-modellen bli en tøff konkurrent til norskproduserte Kewet og Think – ikke minst takket være fordelen den har med fire seter.
Nøkkeldata for bilen:
- Rekkevidde på en oppladning: 160 km
- Toppfart: 130 km/t.
- Lades opp via vanlig 220V strømuttak på 7 timer, eller via et Quick Charger System som gir 80% opplading på ca 1/2 time.
- Lithium-ion batteriene skal produseres i samarbeid med GS Yuasa Co.