Bell Aurens Longnose
Gamle slitere - før forvandlingen
Bell Aurens Longnose

Bell Aurens Longnose

Bell Aurens Longnose

Bell Aurens Longnose

Bell Aurens Longnose

Bell Aurens Longnose

Bell Aurens Longnose

Verdens villeste Landie?

Når noen forteller meg at jeg kan be om V12 (fra fly!) eller V16 i en gammel LWB Serie 1 Land Rover, begynner jeg å bli interessert. Møt Bell Aurens Longnose.

Publisert Sist oppdatert

Tidlig hekta

Det startet med vanlig dilla. Thomas Bell ble ganske kjent for sin ”Little Lucifer”, en rød serie II tidligere brannkorps bil i den engelske Rhin-brigaden i LR-Owners-Club kretser. Og det var da han tittet ut av barneromsvinduet sitt, og så de engelske Rhin-soldatene med sine mange Land Rovers, at Holger Klavelage fikk denne på dette britiske ikonet.

Nå har de lansert planer for, og satt i gang byggingen av de første, Bell Aurens Longnose. Det er vel egentlig bare den siste del av navnet jeg helt begriper, men at dette blir langneser kan det ikke være tvil om.

Lang historie

Utgangspunktet for byggene, er de gamle 109 tommerne (akselsavstand) som bygges opp på nytt.

- Og her er det ikke antydninger av retro, ingen flørting med moter og trender – får vi beskjed om. Dette blir vintage uten kompromisser, en bil som kunne og skulle vært bygget for 40 år siden.

(Mer enn som så dersom vi skal ta herrenes fortsatte drømmer alvorlig. For dette er bilen Edward hadde kjørt Wallis Simpson i når de var på jakt. Lawrence of Arabia ville brukt denne til å storme mot Akaba. Og general Montgomery ville ha parkert den foran messa i El Alamain. Disse personene stammer fra litt mer enn 40 år bakover).

Håndbygd

Bilene skal bygges hos Jörg Lorenz nær Nüremberg. Det høres bra ut, for vi snakker åpenbart om håndarbeid, og Lorentz & Partners er velkjente og velapplauderte navn i seriøse restaureringskretser.

Spesifikasjonene er spennende. Fremdeles firehjulsdrift og stive aksler foran og bak, på bladfjærer, men vi snakker moderne dempere og solide skiver til å stoppe med.

Enkelte av komponentene er hentet fra såpass ferske familiemedlemmer som fjerde generasjons Defender, men det er når vi snakker motor det virkelig begynner å lysne.

Rovers gamle V8, som leveres fra 235 hester og oppover, er forholdsvis standard. Så tilbys vi en spesialbygget V16, også Rover, som altså er to V8-enheter, satt sammen og med enten åtte eller ti liters slagvolum. Her snakker vi om inntil 700 hester.

Muskler

Men jommen har de ikke to V12 alternativer også. Enten en Rolls Royce Merlin (Spitfire motoren, tilsvarende fant du i P51 Mustang, da bygget av Packard) på 27 liter og 1500 hk når kompressoren oppfatter alvoret.

Den tror jeg kanskje kan bli en håndfull, derfor byr de også på alternativet – en Rover Meteor. Den har samme slagvolum, og er utviklet fra Merlin-motoren for bruk i tanks.

Akkurat den historien, som vil nærme seg Rovers gassturbin-innsats og geniale W.H. Robotham og Spencer Wilks og mye klassisk bilstoff, skal vi ikke komme inn på her. Men bare fortelle at i en Longnose skal den kunne yte inntil 750 hester, men den finnes også i versjoner der den nøyer seg med 600 hester ved komfortable 2.200 omdreininger.

Og når jeg skriver ”finnes så er det fremdeles solid tilgang på spesielt Meteor-motorer. Selv har jeg kjørt en som var montert i en ganske modifisert Alfasud (med bakhjulstrekk). Det var ikke særlig behov for girkasse der nei, for å si det sånn.

Det hører med til Bell Aurens Longnose-historien å nevne at de har en lang liste over komponenter som ikke vil bli montert på bilen din. ”Kategorisch Ablehnt som det står. Vindusvisker, Elektriske vindusheiser, Vinduer i det hele tatt forresten, Varme&klima-anlegg, Audio- og videosystemer. Lakk som ikke fantes før i 1969. Lavprofildekk. Og andre motorer enn Rovers.

Dette høres så sprøtt ut at man skulle tro det var et engelsk, og ikke et tysk, prosjekt.

Powered by Labrador CMS