Peugeot 888
Peugeot 888
Peugeot 888
Peugeot 888
Peugeot 888

Norsk designer til finalen

Vi er mange som venter på Paris-utstillingen. Oskar Johansen (34) venter nok litt ekstra. Han er nemlig en av finalistene som kan vinne Peugeots verdensomspennende designkonkurranse.

Publisert Sist oppdatert

Bidraget Peugeot 888 er Oskar Johansens visjon for bilen som skal prege fremtidens storbyer. Vinneren av konkurransen skal kåres av en fagjury, og annonseres under bilmessen i Paris den 2. oktober.

Les hva vi skrev om 888 når Oskar var i semifinalen.

Finalebidraget er plukket ut i konkurranse med 2 500 andre prosjekter fra hele verden, og det å komme med blant de ti beste i dette selskapet er en stor prestasjon.

Oskar Johansen er partner i designstudioet Permafrost og industridesigner fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Han har også studert ved det prestisjetunge ENSCI i Paris. Skolen er viden kjent som Frankrikes fremste institutt for industridesign.

For aktive bymennesker

Peugeot 888 har plass til to personer, og er designet for det aktive bymenneskets transportbehov. Denne perfekte bybilen kan gjennom en sentral aksling både krympes ved parkering, og kjøres i en posisjon som gir komplett oversikt over trafikkbildet. Ved landeveiskjøring økes både akselavstanden og farten. Det geniale er at setene hele tiden vil følge bilens posisjon, for å gi føreren den beste kjørestillingen.

En elektromotor på hvert hjul driver bilen fremover, og kraften hentes fra en batteripakke i bagasjerommet. Lokket på bagasjerommet er også dekket med solceller for ladning av batteriene.

Det tresifrede modellnavnet følger Peugeots modellhistorikk, men spiller også på flere strenger. De fallende åttetallene symboliserer de ulike konfigurasjonene som bilen kan kjøres i, og det liggende åttetallet – uendelighetssymbolet, er et merke på miljøegenskapene.

Inspireres daglig

- Bildesign inspirerer meg i mitt daglige virke, forteller Oskar. En bil er blant de mest komplekse produkter en industridesigner kan få jobbe med. Biler er høyt avanserte objekter pakket inn i et utseende som skal vekke følelser i folk. Man har lett for å gi biler en personlighet avhengig av bilens utseende og denne assosiasjonen er ofte grunnen til at man kanskje nettopp velger en type bil.

- Å snakke om design med folk kan ofte gå litt tregt da folk ikke helt klarer å engasjere seg, men å snakke om et konkret produkt som biler, går mye lettere. Underlig, da det for meg er en og samme ting; design.

Konseptet Peugeot 888 hadde utgangspunkt i et ønske om å designe en bybil som bryter med en tradisjonell bybils proporsjoner.

- Dagens bybiler og mange konsepter på bybiler er basert på en fast konfigurasjon der proporsjonene er forminsket i forhold til vanlige biler. De er ofte små, korte, høye, litt rare biler. Jeg har ønsket å lage en litt større bil, der linjeføring og volumer får litt større spillerom, en bil som heller kan krympes ved behov.

Stolt importør

Peugeot Norge er svært stolte over å få en nordmann med i finaleheatet i konkurransen.

- Vi er imponert over måten Oskar har fanget premissene for oppgaven. Han har kombinert fremtidens krav til funksjonalitet, design og miljø på en utsøkt måte i Peugeot 888. Jeg vil ikke bli overrasket om bidraget tar steget til topps, og håper konkurransen kan bidra til å sette norsk industridesign ytterligere på kartet, sier informasjonssjef Frank Vatne i Peugeot Norge.

Powered by Labrador CMS