-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Paris slo på strømmen
Makan til elektrisk bilutstillingen har vi aldri sett. De små franske hadde også fått full tenning.
Populære minier
I oversikten vår fra Paris har vi vært innom ganske mange elektriske biler allerede. Noen er eksperimentelle. Andre virker som de er klare til å gå i produksjon i morgen.
De aller fleste gjør at man spør seg oftere og oftere hva det egentlig er Think driver med. Og alle er ganske enige om at el-biler vil være en vesentlig del av den ganske nære fremtidens trafikkbile.
I Frankrike er det jo også en sann flora av mikrobiler, eller mopedbiler som vi kalte dem en gang.
Små plastskall, ofte forbausende lekre, stort sett med en dieselmotor fra italienske Lombardini om bord, og med ikke spesielt imponerende prestasjoner.
Men plass til to, svært ofte mer enn adekvat beskyttelse mot lavtrykk, og mulighet til å komme seg frem, selv uten sertifikat har gjort dem såpass populære i Frankrike at de nå må registreres. Tidligere var de uten nummerskilt også, men gjett hva det gjorde for parkeringsinntrykket man fikk av Paris.
Elektrisk fremtid
Nytt i år er imidlertid at en rekke av disse produsentene, Aixam-Mega, Ligier, Microcar og Matra, for bare å nevne noen, oppdaget at det er fremtid i strøm.
Denne fremtiden har de hoppet uti, dels ved å erstatte Lombardinien med en elektromodul som de slipper rett opp i den samme plassen, og så å legge noen batterier der hvor drivstofftanken lå, eller de har utviklet helt nye biler som er bygget rundt tilgjengelige elektriske komponenter.
Det er ikke nødvendig å gjøre det mer komplisert – som Buddy har vist i mange år allerede.
Og glem alle argumenter om sikkerhet. Disse bilene møter visse krav, men påkjørt av en Q7 i 100 ville de ligge dårlig an. Det ville en motorsyklist, en tråsyklist eller en fotgjenger også.
Til nytte
Jeg sier ikke at disse til dels svært sære modellene er svaret på noe som helst. Men de er en tendens i tiden, og viser at det kan være snarveier for røykfri sentrumstrafikk, mens vi venter på storfabrikkenes vindmølle-produserte hydrogen og helt rene brenselceller.
Dessuten var samlingen av disse underlighetene noe av det morsomste på årets Paris-utstilling.
Og vi bør vel ikke unnlate å fortelle at dersom man skulle utnevne det som ville blitt det kraftigste objektet for en feministgruppes hat-opprop mot kvinner som bildekorasjon, ville man funnet henne hos Ligier. Ikke hos Lamborghini eller en vulgær koreaner eller på noe gatebil-liknende, men hos lille Ligier.
Strålende innsats, spør du meg.