BilNorge.no - Oversikt
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny

Kitcars

Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

SeaLion

Hva dere antakelig ikke har vært klar over, dere som har vært med oss, er at den tegningen dere har trykket på for å komme inn til dagens kitcar egentlig viser dagens kitcar.


NF Foreman

NF Auto Development, som dere skal møte i dag, er Neil Foreman og sønnen Matthew. Ute på den engelske landsbygda driver de meget mer enn bare fremstilling av byggesett for biler. De driver en konstruksjons- og byggetjeneste som er fullstendig utrolig.


Marlin

Det er mulig dere synes det er litt pseudo, forholdsvis kvasi. Skjermer på utsiden burde være eksklusivt for Morgan nå, alle andre burde finne på sitt eget.


Banmoco

I dag skal jeg ta dere med til et av kitcar bransjens største supermarkeder. Paul Banham kaller seg vel egentlig designer, og som designer kan man si at han er ganske original. Original på den måten at han behandler egne kreasjoner, som virkelig kan være oppsiktsvekkende nok, like energisk som han behandler tilsynelatende kopier, som for eksempel en gammel Porsche Speedster.


YKC

Her er vi endelig inne hos en som kan betegnes som en forholdsvis konvensjonell engelsk kit car produsent. Han har noe som er fri fantasi med klassisk bakgrunn, noe som er tuftet på et kjent konsept – i dette tilfelle Lotus Se7en/Caterham, og noe som bare er underlig.


Lamberti

Lamberti er et av de kitcar merkene jeg er litt i tvil om. På den ene siden jobber de med den type wannabe status som jeg godt kan klare meg uten. Hva er vitsen med en Cobra hvis det ikke er en Cobra? Eller hvorfor late som det er en Ferrari når det i virkeligheten er en råtten Fiero?


GTM

GTM er en av de engelske kit car produsentene jeg virkelig tar på alvor. Når du leser spesifikasjonene deres får du blant annet melding om bilens stivhet målt i Newtonmeter/Grad, du får fjæringsfrekvens både i Hz og cpm, du får statisk camber og camber-endring ved fjæringsbevegelse, og krengningssenterhøyde både foran og bak. Blant mye annet, spennende tekniske data du aldri ville fått i en Mercedes brosjyre eller ved å spørre en salgsrepresentant hos Porsche.


American Street Rod

Først var dere med blant de zany trehjulingene. Så har jeg tatt dere med på en reise jorden rundt. Den skal vi avslutte i dag, før vi i siste bolk ender opp i det de fleste av dere antakelig forbinder med kit cars: Engelske, stort sett to-setere, stort sett åpne. Bare vent, det er duket for en og annen overraskelse der også.


Kremer

Et Porsche-kit fra Kremer Design – det høres da ut som Tyskland. Ja visst, men det er det ikke. Her snakker vi ikke bare Brasil, vi snakker også Porscher som du aldri har hørt dem før.


Saker

Vi har vært innom Australia tidligere, i dag skal vi besøke New Zealand. Dagens bil heter Saker, som visstnok også er navnet på en lokal jaktfugl, er siste ledd i en lang lenke med suksessrike lokale sports- og racerbiler


Diverse Daytona Coupéer

I dag skal jeg gjøre et unntak, faktisk et og et halvt. For det første skal jeg presentere mer enn ett byggesett under dagens luke. For det andre, jeg skal nesten bryte et løfte, men bare halvveis. Fordi jeg har lovet dere ingen Cobra. Men skal man være helt nøyaktig er dagens en Cobra. Shelby chassis CSX 2287 opprinnelig. Men den ble heldigvis aldri kalt en Cobra, selv om det var det som lå under, den ble bare kalt Daytona Coupé.


Iguana

Tenk deg – endelig har du fått bygget deg den store garasjen du alltid har drømt om. Og nå skal du bygge drømmebilen. Hva skal det bli? En GT 40 Replica med fet V-åtter? Eller en smart liten Seven klone? Eller kanskje noe som ser ut som noe riktig lekkert, jålete, pent, engelsk fra 50-årene, med plass for to?


K-1

Denne gangen skal vi til Slovakia. Det er vel ikke så underlig, hadde de hatt bedre bilder skulle jeg latt dere få hilse på den Corolla stasjonsvogn-baserte Danushka fra Sri Lanka. Men altså Slovakia der K-1 design lenge opererte med lokale fenomener som Skoda og Tatra, men som begynte å få USA-foten da Warszawa-pakten plutselig ikke eksisterte mer.


Predator

Det hadde vært underlig om ikke kitcar bevegelsen hadde vært ganske levende i Australia også. Spesielt når det gjelder sære biler er de ofte mer engelske enn engelskmennene selv.


SS Fiberglass

Etter at vi har beveget oss inne i trehjulingenes vidunderlige verden, er vi nå oppe i Internasjonalen. I motsetning til hva mange tror er ikke kitcars bare et engelsk fenomen, med enkelte US-innslag. Vi skal møte både Australia, Spania og Slovakia, i går var vi innom en tysker fra USA og i dag skal vi besøke typiske amerikanere fra Brasil.


TBCoach

Amerikanerne har alltid hatt en forkjærlighet for det grandiost pompøse. Ikke minst når det gjelder biler. De store luksuskarosseriene fra 20- og 30-årene gikk utenpå alt som kom fra Europa, og selv om spesialkarosseriene forsvant etter krigen kan vi vel ikke akkurat si at de amerikanske bilene fra 50- og 60-årene var spesielt tilbakeholdne.


Vigillante

Egentlig hadde jeg ikke ment at det skulle komme så langt. For da jeg startet artikkelserien med trehjulinger ville jeg ikke rote meg bort i Reliant Robin/Bond Bug type biler. Et hjul foran er IKKE RIKTIG. Bare spør Mr. Bean.


IndyCycle

Jeg har jo lovet dere kit-cars, og stort kit’ere enn dette kan det vel vanskelig bli? Enkelt beskrevet er dette en slags brynje du fester motorsykkelen din i. Men siden denne brynjen allerede har to forhjul, skrur du av ditt, og dermed har du en trehjuling.


Trihawk

Dersom du hører om, for det første en trehjuling som er stappfull av, for det andre, obskure franske komponenter – opphengning fra Renault 5, styring fra en Renault 9 og motor fra en Citroën GS – ville du da trodd at den kom fra USA?


BRA

At en bil heter BRA krever selvfølgelig en forklaring. Det var John BERry og Peter IBbOtson som startet Beribo Replica Automobiles en gang i 80-årene. Så ut fra initialene til initialene har vi altså enda en trehjuling. Det vil si, det er flere av dem, og en har den lille styling-gimmicken som jeg er spesielt svak for.


Lomax

Jeg skal ikke påstå at trehjulinger er verdens mest populære fremkomstmidler, men jeg er sikker på at dersom du ber folk nevne navnet på en trehjulsbil vil Lomax dukke opp oftere enn noe annet merke.


Triking

Dette er vel kanskje den mest seriøse trehjuler på markedet. Underlig at ikke Morgan fortsatte sin egen tre-hjuler linje – det er vel de som i første rekke var eksponenten for den skikkelige trehjuling.


Blackjack

Dagens trehjuling er litt mer tilbakeholden. Denne er nemlig utstyrt med mekanikk fra en 2 CV eller en av Citroëns mange 2CV derivater. Men la deg ikke stoppe av det, her er det masse moro allikevel.


Grinnall

Artikkelserien åpner med et knippe tre-hjulinger. Tre hjul og to sylindre er vel noe av det mest basic man kan utsettes for – men i dette tilfelle er det litt flere enn to sylindre. Hele drivlinjen er hentet fra BMWs K-serie, det betyr blant meget annet opp til 130 hester.


Kit Cars

Kit Cars er mulig svært mange steder i verden. Men skal du få til noe slikt i Norge, må du enten være svært smart, ha spesielt gode forbindelser eller være like seriøs som en bilfabrikk. Eller ha peiling på de par smutthull som finnes.