Ford Puma: Puma i helt ny form - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
Puma i helt ny form
Det er noen år siden Ford solgte Puma, men nå er modellnavnet tilbake – i helt ny innpakning.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

De av oss som har hengt med en stund husker Ford Puma som en kompakt, litt sportslig, todørs coupé som levde noen år rundt årtusenskiftet.

Når modellnavnet nå gjenoppstår er det på en helt annen biltype – nye Puma er nemlig en kompakt crossover, eller SUV om du vil.

Ifølge Ford introduseres et nytt kapittel i Fords designuttrykk med nykommeren, med detaljer som høyt plasserte frontlykter og aerodynamiske linjer.

Samtidig har bilen en høy sittestilling – samt det Ford påstår er det største bagasjerommet i klassen på hele 456 liter.

– Dette er en ny modell som vi tror vil treffe svært bra blant de stadig flere nordmennene som ønsker seg en SUV eller crossover. Den er ekstremt praktisk, svært romslig og fleksibel, samtidig som den har et moderne og iøynefallende design. Hybridteknologien reduserer utslippene og gjør den mer drivstoffgjerrig, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Pumas innovative bagasjerom på 456 liter kan utnyttes på en rekke forskjellige måter, og inkluderer Ford MegaBox – et dypt og svært fleksibelt oppbevaringsrom hvor du f.eks. kan frakte planter som er opptil 115 cm høye i oppreist posisjon.

Det var vel Honda Jazz som var først ute med en slik løsning, men da måtte planten plasseres der baksetet normalt står ved å vippe sitteputen opp.

Du kan ifølge Ford også få plass til to golfbager på høykant om det skulle være en egenskap du har vært på jakt etter. Med syntetisk trekk og dreneringsplugg er Ford MegaBox svært lett å rengjøre med vann, og således perfekt til å frakte skittent sportstøy, støvler og liknende.

Pumas bagasjerom inkluderer også et innovativ integrert bagasjeromstrekk. Trekket er festet i bakluken og sikrer enkel tilgang, samtidig som det fleksible trekket former seg rundt bagasjen. Bakluken åpnes ved å bevege foten under støtfangeren.

Fords EcoBoost hybrid-drivlinje bestående av 1,0-liters 3-sylindret turbo bensinmotor og elmotor leverer tilstrekkelig med krefter og respons og yter opptil 155 hk. Noe senere kommer også en dieselvariant med en 7-trinns automatgirkasse.

Nye Puma tilbys i to utstyrsnivåer, ST-Line og Titanium. Førstnevnte tilbys med 18- eller 19-tommers aluminiumsfelger, sportsunderstell og ST-Line grill i matt svart. Puma Titanium kommer med 18-tommers felger, kromdetaljer i grillen og sideskjørt.

Ved hjelp av hele 12 ultrasoniske sensorer og to kameraer plassert rundt bilen kommer nye Ford Puma med en rekke Ford Co-Pilot 360-førerassistanseteknologier.

– De mange teknologiene som kan fås med nye Puma er helt enestående i segmentet. Alt fra trådløs lading til kø-assistenten sørger for å gjøre kjøreturen med Ford Puma til en praktisk, komfortabel og intuitiv opplevelse, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Puma skal produseres på Fords moderne fabrikk i Craiova i Romania hvor Ford har investert mer enn 1,5 milliarder euro siden 2008.

Med nye Ford Puma utvider Ford sitt allerede brede modellutvalg av SUV-er og crossovere.

Utvalget inkluderer nå Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, nye Kuga, Edge og den helt nye 7-seters SUV-en, Ford Explorer ladbar hybrid, som kommer senere i år. SUV-er står i dag for 20 prosent av Fords Europa-salg.

Salget av nye Puma starter i Norge høsten 2019.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: