Mercedes-Benz C-Klasse: Comeback (med en hake) - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Mercedes har byttet ut bensinmotoren i forgjengeren med en dieselbrenner. Det er nok pop for dem som kjører mange lange turer, men lite populært i norske storbyer.

Nykommeren får elektrisk rekkevidde på opptil 55 kilometer etter WLTP-standarden. Den kan videre skryte av ytelser på 306 hk og 700 Nm. Takket være avgiftsfrihet får bilen en hyggelig prislapp på kr 474.000.  

– Ladbare C-Klasse var lenge en av våre største salgssuksesser. Endelig er den tilbake, og ved å kombinere eldrift med vår mest effektive dieselmotor kan vi tilby det beste fra to verdener; lavt forbruk på langkjøring og utslippsfri kjøring i byen, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Godt utstyrt
Både sedanen C 300 de og stasjonsvognen C 300 de T er basert på oppgraderte C-Klasse. Det betyr ifølge Mercedes 6500 nye deler, der det mest iøynefallende er et nytt digitalt førermiljø, ratt med touchknapper og et mer aggressivt design.

Det som i stor grad skiller plug-in hybridene fra modellene med konvensjonell drivlinje er ifølge Hermansen mengden standardutstyr og ytelse per krone. Her er blant annet Avantgarde eksteriør, LED High Performance-lys, 9-trinns automatgir, ryggekamera, elektrisk bakluke og forvarming/-kjøling inkludert i prisen.

Høye ytelser, lavt forbruk
Den nye elmotoren er integrert drivlinjen og leverer 90 kW og 440 Nm fra start. Sammen med forbrenningsmotoren gir nye C-Klasse plug-in hybrid en systemeffekt på 306 hk og 700 Nm, noe som gir en aks-tid til hundre på 5,7 sekunder. Snittforbruket er oppgitt til 0,14-0,16 liter per mil.

I den nyutviklede batteripakken er kapasiteten økt fra 6,4 kWt til 13,5 uten å ta opp mer plass takket være ny teknologi på batterifronten.

Ved hjelp av en ny, vannavkjølt ombordlader er ladekapasiteten økt fra 3,6 kW til 7,4 kW, noe som gir vesentlig raskere lading.

Bilene kommer til Norge i oktober men er allerede nå bestillingsklare.

Fakta Mercedes C 300 de plug-in
 

C 300 de sedan

C 300 de stasjonsvogn

Motor

R4 Diesel (OM654)

R4 Diesel (OM654)

Volum (ccm)

1950

1950

Ytelse forbrenningsmotor (kW/hk v/omdr.)

143/194 ved 3800

143/194 ved 3800

Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm v/omdr.)

400 ved 1600-2800

400 ved 1600-2800

Ytelse elmotor (kW)

90

90

Systemeffekt (kW/hk)

225/306

225/306

Systemmoment (Nm)

700

700

Akselerasjon 0-100 km/t (sek.)

5,6

5,7

Toppfart (km/t)

250

250

Toppfart (elektrisk) (km/t)

over 130

over 130

Blandet forbruk (l/mil)

0,14-0,16

0,15-0,16

Blandet CO2-utslipp(g/km)

38-42

39-42

Elektrisk rekkevidde WLTP (km)

Opptil 55

Opptil 53

Batterikapasitet (kWt)

13,5

13,5

Hengervekt

1800 kg

1800 kg

Pris eks. lev. (kr)

474.000

487.000

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: