Ford : Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Tusenvis av nordmenn skal har sikret seg fortrinnsrett for å bestille modellen når det åpnes for dette i løpet av kort tid, leser vi i pressemeldinger fra Ford Motor Norge.

Her skal vi fortelle litt av det nokså mye vi har oppdaget om den etterlengtede bilen i det siste.

Allerede for noen dager siden la «Electrify America» ut en melding om at de hadde laget et partnerskap med Ford om kyst-til-kyst ladepunkter i USA.

Der fikk vi vite at rekkevidden på den kommende el-Forden ville bli inntil 300 miles med et «utvidet batteri» (hvilket må bety at den kommer med flere batterialternativer), at den ville trenge 10 minutter på å lade til 80 km, at den hadde 150 kW lade-evne og at den er bakhjulsdrevet.

Alt dette i en uskyldig utseende pressemelding som dreier seg om en bil vi vet skal presenteres av den britiske skuespilleren Idrissa Akuna Elba, OBE, kjent blant annet som Stringer Bell i The Wire. Den forestillingen blir opptakten til bilutstillingen i Los Angeles og skal streames fra kl. 0300 natt til mandag norsk tid.

Men det skulle komme flere informasjoner. For selvfølgelig ble det internett-kluss og blant annet autoblog.com fanget opp det som ser ut som Fords hjemmesider, men som slett ikke skulle vært vist ennå.

Priser og spesifikasjoner.

Premium (500 km)

Tilgjengelig sent 2020

$ 50.600

First Edition (440 km) Begrenset opplag

Tilgjengelig sent 2020

$ 59.900

Select (370 km)

Tilgjengelig tidlig 2021

$ 43.895

California Route 1 (500 km)

Tilgjengelig tidlig 2021

$ 52.400

GT (380 km)

Tilgjengelig tidlig 2021

$ 60.500

Det er to batteripakker og 100.000 miles garanti på batteriene.

First Edition kommer bare med firehjulsdrift (bakhjulsdrift er alternativ på andre modeller) og med 333 hk og 580 Nm. 

Ytelsen varierer fra 255 hk til 333, og når det snakkes om null til hundre er tiden fra ca. seks sekunder, til «under fire».

Det er åpenbart sterke grenseoppganger på utstyr og trim (Select kan ikke bestilles med Panorama-tak), så dette kan bli en interessant konfigurator når den åpner om noen dager.

Fords elektriske vei fremover er forholdsvis uoversiktlig. 

Vi venter en batterielektrisk Transit. I Tyskland har de et lite prosjekt gående sammen med Street Scooter. De har lekt med tanken på en elektrisk F150, og har nylig fortalt at de skal bygge en elektrisk SUV med teknologi fra Rivian.

I tillegg har det gjort en samarbeidsavtale med Volkswagen der VW elektriske plattform skal stilles til disposisjon for fremtidige batterielektriske modeller.

Så langt har Ford investert 11,5 milliarder dollar i sin elektriske framtid, vil Matt Stover, Fords Director of Electric Vehicle Services, kunne fortelle alle de fremmøtte journalistene i LA om noen timer.

Men det jeg virkelig lurer på er hvordan i all verden Ford våger å bruke en så innbarka merkvare som Mustang på noe som definitivt ikke er en Mustang. 

Synd Mustangens far, Lee Iacocca, døde for noen måneder siden. Ellers kunne vi spurt hva han syns.

Mandag morgen vil vi her BilNorge.no presentere en omfattende sak om den nye bilen, inkludert eksklusive bilder vi har tatt under et studiebesøk i Tyskland for en ukes tid siden, men som vi er ilagt sperrefrist på frem til etter presentasjon natt til mandag.

Vi lover å komme sterkt tilbake.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: