Hyundai : Spennende samarbeid - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Spennende samarbeid
Hyundai har i samarbeid med Uber lansert planer om flygende taxier med betegnelse Uber Air Taxis.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Dette er et fremtidig delingsnettverk for flyvende urbane kjøretøyer, og selskapene avduket en fullskala modell av et flyvende konsept på åpningsdagen av CES (Consumer Electronics Show).

Hyundai er det første bilselskapet som blir med i Ubers Elevate-initiativ, og tar med det med seg mulighetene som ligger i full produksjonskapasitet, samt en sterk historikk på masseproduksjon av elektriske kjøretøy.

Hyundais urbane luftfartskonsept er delvis skapt gjennom Ubers åpne designprosess, som er en NASA-inspirert tilnærming. Dette gir en kicksstart til innovasjon gjennom offentlig presenterte designkonsepter som hvilket som helst selskap kan bruke til å utvikle sine flyvende modeller og teknologier.

Utnytter hverandres force
Gjennom partnerskapet vil Hyundai produsere og distribuere de flyvende kjøretøyene, mens Uber vil tilby service og tjenester for driften, tilkobling til andre transporttjenester på bakken og kundebrukergrensesnitt gjennom et delingsnettverk. Begge parter samarbeider om infrastrukturkonsepter for takeoff og landing.

– Vår visjon med urban luftfart vil endre hele konseptet ved urban transport, sier toppsjef Jaiwon Shin i Hyundais Urban Air Mobility-divisjon (UAM).

– Vi forventer at UAM vil gi liv til urbane miljøer og at det vil gi mer kvalitetstid for menneskene som bor der. Vi har stor tro på at Uber Elevate er den riktige partneren i å gjøre dette innovative produktet tilgjengelig for så mange kunder som mulig.

Stor produksjonskapasitet
– Hyundai er vår første kjøretøypartner med erfaring fra å produsere biler i en global skala. Vi tror Hyundai har potensialet til å bygge Uber Air-kjøretøyer i et omfang som er uten sidestykke i dagens luftfartsindustri. Selskapet vil produsere pålitelige flyvende kjøretøyer med høy kvalitet og i store volumer, sier Uber Elevate-sjef Eric Allison.

– Det vil senke passasjerkostandene per tur. Gjennom å kombinere Hyundais produksjonskapasitet med Ubers teknologiske plattform, tar vi et kvantesprang mot å lansere et pulserende nettverk av flyvende taxier i løpet av de neste årene, legger han til.

Hyundai og Uber har i forkant av lanseringen utviklet en PAV (Personal Air Vehicle), kalt S-A1. Dette konseptet utnytter innovative designløsninger som optimerer eVTOL-kjøretøyet (electric vertical take-off and landing aircraft) for flyvende kjøretøydeling.

(saken fortsetter)

NASA-basert
Elevate-initiativet baserer seg på NASAs historiske modell med å dele konsepter offentlig, slik at flere selskaper kan gå sammen om å utvikle felles forskningsmodeller.

Dette muliggjør en dynamisk og innovativ prosess i å utvikle flyvende konsepter, og bidrar samtidig til å sette fart på utviklingen av nye vingedesign, lavere støy, aerodynamikk og simulering.

Som et resultat av dette reflekterer Hyundai S-A1 tidligere eVTOL-design som Uber Elevate har offentliggjort på følgende områder:

  • S-A1 er designet for en marsjfart på 290 km/t, og en marsjhøyde under flyvning på 300-600 meter (1.000-2.000 fot). Konseptet kan fly turer på opptil 100 kilometer.
  • Hyundai-kjøretøyet er 100% elektrisk, og vil i rushtid trenge 5-7 minutter på å lade fullt.
  • S-A1 vil benytte distribuert elektrisk fremdrift, som driver flere rotorer og propeller. Dette skaper økt sikkerhet gjennom å minske faren ved komponentfeil. Flere mindre rotorer bidrar dessuten til langt mindre støy enn en rotor med forbrenningsmotor i tradisjonelle helikoptre, noe som er svært viktig i byer.
  • Modellen er laget for å lette og lande vertikalt, for så å bytte til vinger når kjøretøyet når marsjfart- og høyde.
  • Til å begynne med vil S-A1 styres av en pilot, men over tid vil de flyvende kjøretøyene bli helt autonome.
  • Kupeen er designet med fire passasjerseter, og hver enkelt passasjer har plass til bagasje. Det vil dessuten være enkelt å stige inn og ut.

Hyundai innleder en ny æra av sømløs mobilitet, og selskapets utforskning av fremtidige urbane transportløsninger inkorporerer PAV med en ny type bakketransport, kalt Purpose Built Vehicle (PBV).

Hyundais visjon er å skape fellesskap gjennom fremtidens transportsystemer, og dette kommer enda mer i fokus gjennom et nytt infrastrukturkonsept kalt Hub. Når flere PBV-er og PAV-er er tilkoblet en Hub, skaper de et nytt offentlig rom hvor mennesker kan møtes. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: