Renault : Ambisjoner hos Renaults sprekeste - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img
3 bilder i galleri
Ambisjoner hos Renaults sprekeste
RENDERING: Alpine vil bli mer enn et en-modell-merke. De tenker på en SUV, og her ser vi noe som kan smake av en Panamera-konkurrent.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Alpine A110 er noe av det mest rendyrkede, ur-sportslige som har kommet de siste årene.   Vekten alene, 1100 kg, forteller at her har konstruktørene tatt noen gamle, gode prinsipper på største alvor.

Jeg står fortsatt ved påstanden jeg kom med etter mitt første møte med bilen på Genève-utstillingen i 2017

David Twohig het mannen bak bilen, og mange så på det som rent forræderi da han pakket snippvesken, tok med sine gamle 911, og dro til California for å fortsette den tekniske utviklingen hos Byton.

Men han etterlot seg heldigvis noen spennende prosjekter, og i hvert fall et par av dem begynner forsiktig å dukke opp nå.

Vi har tidligere vist rendering av en SUV som kan være neste modell ut. En utfordrer til modeller som Porsche Macan Turbo og de mest sportslige SUV-crosserne fra AMG og BMW M.

I dag viser vi datamanipulert bilde av en annen drømmebil – en firedørs versjon – men den er kanskje mer i shooting brake/crossover/sports coupé banen enn i SUV-avdelingen.

Audi viste noe tilsvarende for drøye fem år siden – en firedørs TT Sportback Concept som så langt ikke er realisert, men heller ikke skrinlagt så vidt vi kjenner til.

(Hvorfor må biler karakteriseres på denne måten? Stilene sklir jo umerkelig over i hverandre, slik at noen klare definisjoner er klin umulig).

Det er de beste muligheter for at den vil bli bygget på den samme CMF C/D-plattformen som Megane og Talisman, men bakhjulsdrevet eller koblet opp mot firehjulsdrift og 4Control. 

Vi snakker nok om en lengde på rundt 480 cm.

Vi kan vel også gjette på den samme 1,8 liters motoren som sitter i A110 – bare at her vil den bygges inn i den andre enden. Sammen med den robotiserte EDC-kassa.

Interiøret later til å være tegnet slik at alle skal bli fullstendig klar over at her er det ikke noen typisk familie-ut-på-ferie bil vi snakker om. Her er det snakk om fire separate seter og et miljø som legger mer vekt på at det er kjøring, og ikke skjermer, som skal sørge for underholdningen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: