Honda Civic: Undervurdert - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Undervurdert
PRØVEKJØRT: Honda Civic er den lille familiebilen som amerikanerne står i kø for å kjøpe, men som nordmenn knapt er klar over at eksisterer.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i bladet Bil 10-2019.

Honda Civic er ikke bare den feteste pilaren i Hondas modellprogram, den er også en av verdens mest kjøpte bilmodeller, og har vært det i flere tiår. Det kan selvfølgelig Honda takke Nord-Amerika for, og gjennom årene er også Civic blitt mer og mer amerikansk i sitt vesen.

Historie fra 1972
Opprinnelig var det ikke slik for Civic med historie tilbake til 1972 - ja, Civic har faktisk eksistert to år lenger enn VW Golf som kom i mai 1974. Tilbake i forrige århundre var Civic – i likhet med flere av Hondas modeller – populær i Norge. Honda hadde ry på seg som Japans svar på BMW: bilene var gode å kjøre og teknisk avanserte. I tillegg var de godt skrudd.

Men i det tunge fokuset på USA havnet Europa i skyggen og ble ikke like viktig for Honda. Til tross for omfattende produksjon i England, har volumene krympet, salget i første halvår er ned 15,5 prosent i EU og merket er mindre enn både Mitsubishi og Land Rover. Toyota selger mer enn fem ganger så mange biler som Honda i EU, og i Norge er merket i år forbikjørt av både Mini og Lexus.

Stor i USA
Tar så mer enn 200.000 amerikanere feil etter å ha gjort Civic til nest mest foretrukne personbil i første halvår, og hvor ligger forklaringen på at du ser Civic alle steder i trendsettende byer som San Francisco?

Nei, det gjør de selvfølgelig ikke. Civic er fortsatt svært godt å kjøre, komfortabel, godt med plass både foran og bak – og nok bagasjeplass for de fleste. Med lengde på 4,52 meter er Civic blant de aller største kombibilene.

Honda var i sin tid dyrere enn mange av konkurrentene. Det gjelder ikke lenger, snarere tvert om. 328.200 kroner med tresylindret en-liters bensinmotor, 126 hk og CVT-automatkasse er ikke noe å si på. Du skiller deg ut med Civic og signaliserer valg utenfor den opptrukne hovedveien. Samtidig må du inntil videre glemme alle former for elektrifisering. Og glem stasjonsvogn-muligheten og 4x4. Slikt heter SUV hos Honda.

Oppsummert er Civic i tiende generasjon en sterkt undervurdert bil hvis kvaliteter Honda ikke har maktet å løfte fram i Norge.

Fakta Honda Civic

Pris

fra kr 306.200

Testbil

kr 328.200

Motor

988 ccm R3, turbo bensin

Effekt

126 hk/200 Nm

Drivlinje

OA/CVT, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

10,8 sek

Toppfart

200 km/t

Forbruk

0,47 l/mil (NEDC)

CO2-utslipp

107 g/km

Nox-utslipp

26,6 mg/km

Dimensjoner

452/180/143 cm (L/B/H)

Bagasjerom

478 - 1267 liter

Bakkeklaring

12,9 cm

Egenvekt

1280 kg

Tilhengervekt

800 kg

 

LIKER

  • Tøff

LIKER IKKE

  • Vanskelig å se på skrå bakover

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: